کم‌دقتی در جانمایی نصب اِلِمان تعدادی از شهدا از جمله شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر امیرکلا که واکنش‌های متعددی در فضای مجازی به همراه داشت، بار دیگر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و مشورت هنرمندان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی را برجسته کرده است.
کد خبر: ۹۱۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 27 November 2020

کم‌دقتی در جانمایی نصب اِلِمان تعدادی از شهدا از جمله شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در شهر امیرکلا که واکنش‌های متعددی در فضای مجازی به همراه داشت، بار دیگر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و مشورت هنرمندان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی را برجسته کرده است.

به گزارش ایرنا، وجود برخی سهل‌انگاری‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در تولید یا جانمایی تندیس‌ها و سردیس‌ها و المان‌های مربوط به شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته ملی طی چند سال اخیر بارها واکنش عمومی و بویژه اهالی هنرهای تجسمی را به همراه داشت. اما در یک سال اخیر این کم‌دقتی‌ها به دلیل بهره نگرفتن نهادهای مجری مانند شهرداری از هنرمندان کاربلد بیشتر به چشم آمده است.

طی چند ماه اخیر موارد متعددی از کم‌دقتی در این موضوع نسبت به تولید تندیس و سردیس‌های شهید سردار سلیمانی دیده شده است که بارها در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. مواردی مانند تندیس‌های ساخته شده از شهید سردار سلیمانی در جیرفت، بویین‌زهرا، رابر کرمان و باغ‌ملک خوزستان برخی از همین نمونه‌ها بودند که به دلیل دور بودن از واقعیت و ضعف هنری مورد انتقاد قرار گرفتند.

ماکت‌های آویزان

اما آخرین مورد مرتبطی که در این زمینه دیده شد و در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفت نصب ماکت‌هایی از شهید سردار سلیمانی و تعدادی دیگر از شهدا در شهر امیرکلا از توابع شهرستان بابل در استان مازندران بود که به مناسبت هفته بسیج در بلوار این شهر و روی تیرهای چراغ برق نصب شده بود.

شهرداری امیرکلا به منظور گرامیداشت هفته بسیج با تهیه ماکت تمام قد از برخی شهدا از جمله شهید سردار سلیمانی، در کنار بسیاری از اقدامات محیطی مربوط به هفته بسیج تلاش کرد گامی برای پاسداشت نام و یاد شهدا بردارد. اما کم‌دقتی در جانمایی این ماکت‌ها و نصب آن‌ها با فاصله از سطح زمین روی تیرهای چراغ‌برق سبب شد که همه اقدامات محیطی ارزشمند دیگری که توسط این شهرداری به مناسبت هفته بسیج انجام شد زیر سئوال برود.

آن گونه که تصویرهای منتشر شده نشان داده ، ماکت‌ها به شکلی روی تیر چراغ برق نصب شده‌ بود که با توجه به نزدیک به واقعیت بودن ابعاد آن‌ها، تصویر آویزان کردن انسان را تداعی می‌کرد و این موضوع از نگاه برخی شهروندان و کاربران فضای مجازی یک بی‌احترامی ناخواسته به مقام شهدا و بویژه شهید سردار سلیمانی است.

دفاع شهردار از طرح

پس از انتشار تصاویر این المان‌ها در فضای مجازی و مطرح شدن برخی انتقادها، شهرداری شامگاه چهارم آذر و یک روز مانده به روز بسیج اقدام به جمع‌آوری المان‌ها از سطح شهر کرد. اما شهردار امیرکلا جمع‌آوری المان‌ها را بی‌ارتباط به واکنش‌ها عنوان کرد و ضمن دفاع از طرح اجرا شده گفت که ماکت‌ها حدود ۶ روز در شهر نصب بودند و با توجه به پایان یافتن هفته بسیج و شرایط جوی تصمیم گرفته شد المان‌ها جمع‌آوری شود.

علی‌اصغر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که نصب ماکت‌ها با هماهنگی مجموعه‌های فرهنگی شهر انجام شده و مورد استقبال مردم و به ویژه خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران قرار گرفته، اظهار کرد: دلیل آویزان کردن ماکت‌ها از تیربرق، استفاده از نور چراغ‌ و نمایان بودن ماکت‌ها در شب بود.

وی از هماهنگی با حوزه مقاومت بسیج امیرکلا برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: پیش از هفته بسیج طی هماهنگی‌های صورت گرفته با حوزه مقاومت بسیج شهر مقرر شد تصاویر تعدادی از بزرگان و شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم به صورت ماکت تهیه و در شهر نصب شود. شهرداری در انجام اقدامات فرهنگی خود را مکلف به اعمال نظر مراکز فرهنگی می‌داند و برای اقدامات فرهنگی همانند طرح‌های عمرانی و زیرساختی وقت و هزینه صرف می‌کند.

ضعفِ بزرگ‌تر از قوت

شهردار امیرکلا خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از ماکت‌های شهدا در میادین اصلی شهر و مکان‌های فرهنگی و مذهبی و تعدادی هم زیر روشنایی تیرهای برق نصب شدند. اگر هر دلسوزی از شهروندان، معتمدین و قشر مذهبی نقدی بر اقدامات شهرداری داشته باشند با جان و دل می‌پذیریم. اما در خصوص نصب ماکت شهدا حتی یک نفر نقد و اعتراض خود را به شهرداری اعلام نکرد. در این یک هفته بسیاری از شهروندان، معتمدین، رزمندگان دوران دفاع مقدس، مسئولان و هیات‌های مذهبی از این اقدام شهرداری امیرکلا قدردانی کرده بودند که با فضاسازی مناسب یاد و نام شهدا گرامی داشته شد.

اشاره اسدی به قدردانی شهروندان و معتمدان بابت اجرای این طرح احتمالا مربوط به قرار دادن تعدادی از ماکت‌ها در قسمت‌های دیگری از شهر است که جانمایی مناسبی داشتند. در واقع قرار دادن ماکت شهدا در میدان شهر و برخی اماکن مذهبی مورد توجه شهروندان قرار گرفته و در مقابل آن آویزان کردن ماکت‌های در ابعاد واقعی از تیر چراغ‌برق به بهانه قرار دادن‌شان در روشنایی همان بخش‌های مثبت را هم زیر سئوال برده است. با این حال شهردار امیرکلا انتشار تصاویر از این ماکت‌ها در فضای مجازی و برخی کانال‌های معاند را کار کسانی می‌داند که به هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به ارزش‌های انقلاب هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار