مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت:با توجه به برودت هوا و قرارگیری در فصل سرما در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور، خطری جدی آنفولانزای فوق حاد پرندگان متوجه این صنعت خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 23 November 2020

سید حسین رضوانی گفت: خوشبختانه تا کنون ردپایی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی استان گزارش و مشاهده نشد، اما با توجه به برودت هوا و قرارگیری در فصل سرما در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور، خطری جدی متوجه این صنعت خواهد بود.

وی به روستاییان هشدار داد: روستاییان طیور خانگی خود را در مکانی محصور شده و مسقف نگهداری کنند و از رها نمودن طیور بالاخص پرندگان آبزی مثل غاز و اردک در باغات و مزارع خودداری کنند .

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران پرندگان آبزی را به عنوان ناقلین اصلی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و تاکید کرد: این پرندگان در صورت تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با پرندگان وحشی مهاجرآلوده که از مخازن اصلی این ویروس به شمار می روند، می توانند به این بیماری مبتلا و هیچ علائمی نداشته باشند اما می توانند سایر ماکیان را آلوده کنند.

رضوانی با تاکید بر عدم تماس مردم با پرندگان مهاجر آبزی خاطرنشان کرد: مردم از شکار این پرندگان و یا خرید و فروش آنها در بازار های سنتی و محلی جدا پرهیز کنند و در صورت برخورد با تلفات پرندگان وحشی مهاجر و یا مشاهده تلفات غیر عادی در جمعیت طیور بومی مراتب را با ادارات دامپزشکی شهرستان ها در میان بگذارند.

وی در ادامه افزود:متصدیان پرورش طیور صنعتی باید ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای را در واحدهای خود با شدت و حدت بیشتری رعایت نمایند و به توصیه های بهداشتی دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند تا با حفظ سرمایه و تامین سلامت عمومی جامعه ، سالی بدون آنفلوانزا را سپری کنیم.

رضوانی در پایان بیمه کردن جوجه ها پیش از شروع پرورش را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، درنظر گرفتن سوخت دوم برای حفظ دمای لازم سالن ها و ذخیره سازی خوراک در حد متعارف در زمان بحران، از جمله اقدامت پیشگیرانه ای است که متصدیان واحدهای پرورش صنعتی باید مدنظر داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار