تالاب میقان اراک هر ساله با سرد شدن هوا از نیمه های آبانماه میزبان پرندگان مهاجر است و البته این میزبانی گهگاه همراه با برخی نگرانی هاست.
کد خبر: ۹۱۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 22 November 2020

تصاویر و ویدئویی از وضعیت پرندگان تالاب میقان به دست خبرگزاری ایسنا رسیده که گویای وجود بیماری در بین پرندگان است و تعدادی لاشه‌ پرنده در سطح تالاب است.

این تالاب تجربه تلخ شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سال 95 دارد که بیش از 2400 لاشه پرنده از سطح تالاب جمع آوری شد، سال 96 نیز این بیماری در کمین تالاب میقان و پرندگان بود که به خیر گذشت و در سال 1397 و 1398 نیز هیچ موردی از وجود این بیماری گزارش نشد، اما ظاهرا سال 1399 می خواهد شاهد شیوع این بیماری باشد.

تصاویر نشان می دهد که تعدادی پرنده در سطح تالاب بی جان افتاده‌اند و تعدادی نیز جانی در بدنشان باقی نمانده و همین می‌تواند زنگ خطری برای میقان باشد، تشکیل ستاد استانی پیگیری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روز گذشته نشان می دهد که نگرانی های ما چندان هم بیجا نیست.

هرچند که خاوازی وزیر جهاد کشاورزی 27 آبانماه در مراسم رونمایی از بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5بیان کرد: در سال ۹۶، ۲۶ میلیون قطعه طیور را به دلیل شیوع آنفلوآنزا معدوم کردیم که این یک فاجعه بزرگ در صنعت طیور به شمار می رفت، اما در حال حاضر ۲۳ کشور درگیر آنفلوآنزای پرندگان هستند در صورتی که ما حتی در سال جاری به ابتلای ۳۰ هزار قطعه از طیور به این بیماری هم نرسیدیم که این نشان می دهد این اپیدمی در کشور کاملا کنترل می شود.

به هرحال تصاویر منتشر شده از وضعیت پرندگان تالاب میقان حاکی از آن است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این‌باره به ایسنا گفت: با توجه به گزارشات و پایش‌های صورت گرفته در تالاب میقان اراک مبنی بر تلفات پرندگان، دو سه نمونه موجود در منطقه، نمونه برداری شده است و با تشکیل جلسات هماهنگی، تهمیدات لازم برای پیش بینی شرایط و اقدامات اندیشیده شده است.

رضا میرزایی با تاکید بر اینکه استان با تدابیر لازم از همه استان‌های کشور جلوتر است، افزود: تلفات در حدی نیست که اقدام به جمع آوری در سطح وسیع صورت گیرد، شرایط کاملا تحت کنترل است و به دلیل حساسیت بالای موضوع، این بیماری به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی از مردم خواست که به هیچ عنوان به تالاب میقان اراک نزدیک نشوند.

به گزارش ایسنا، 27 آبانماه، رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که 23 کشور در جهان درگیر آنفلوآنزای پرندگان هستند و با کمک یکی از محققان ایرانی دانشگاه آدلاید استرالیا موفق به تولید بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم. این موفقیت کمک می کند ایران امن‌ترین کشور برای مهار این بیماری باشد. در گذشته امکان ۱۰ هزار تست در سال را داشتیم ولی با این موفقیت و تولید آنتی ژن به پایش ۳۰۰ هزار تست در سال رسیده‌ایم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: در گذشته تشخیص و معدوم سازی پرندگان بیمار ناشی از این بیماری ۱۰ تا ۱۲ روز زمان نیاز داشت، ولی با قابلیت‌های ایجاد شده این زمان بین ۱۵تا ۷۲ ساعت کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، خوشبختانه با پایش‌های مستمری که در منطقه انجام می‌شود، می‌توان به سرعت موارد ابتلا را تشخیص داد و براساس آن اقدامات حفاظتی و مقابله‌ای با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در تالاب میقان به انجام رساند، اما آنچه مهم است این است که به هیچ عنوان ترددی در تالاب میقان انجام نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار