ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ با کوتاهی برخی افراد در رعایت پروتکل‌های مصوب، به طور متناوب رکوردی جدید را در آمار قربانیان ثبت می کند و روزهای کرونایی سیاه‌تری را در استان‌ها رقم می زند.
کد خبر: ۹۱۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 17 November 2020

روزهای کرونایی یکی پس از دیگری فرا می رسد و لجام گسیختگی ویروس بیماری که محدودیت های قبلی آن را مهار نکرده، باعث شده است که در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش تاب آوری کادر درمان، از اول آذرماه محدودیت‌های شدیدتر کرونایی اجرایی شود. بر اساس مصوبه جدید، همه مشاغل به جز گروه یک در مناطق قرمز کرونا تعطیل خواهد بود، یک سوم کارمندان اداره‌ها در محل کار حاضر می‌شوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.

با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که اگر حساسیت و مسوولیت پذیری اجتماعی نباشد، چه بسا محدودیت های جدید هم اثرگذار نباشد.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جدی نگرفتن و غفلت از محدودیت‌های جدید که مقرر است از شنبه آینده اول آذر اجرا شود، منجر به چهار رقمی شدن آمار مرگ و میر در کشور می‌شود.
سعید نمکی امروز در در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان هشدار داد: اگر مردم و مسوولان در قبال این محدودیت ها، کوتاه بیایند به ورطه ای می افتیم که دیگر نمی توان از آن خارج شد، وقتی آمار مرگ و میر در کشور سه رقمی شد عده ای تصور کردند که این تمام می شود اما اینگونه نشد.

همچنین به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز، تعطیلی گسترده بدون همکاری و مشارکت مردم نمی تواند از انتشار کرونا بکاهد، زیرا ازدحام در خیابان ها و مغازه ها از علل انتقال سریع این ویروس خطرناک است.
دکتر محمد نوری سپهر اظهار داشت: کنترل و مهار کرونا منوط به ماندن مردم در خانه ها و خودداری آنان از تردد غیر ضروری در سطح شهرهاست.
وی ادامه داد: اگر تعطیلی برخی مشاغل و دورکاری کارکنان به ازدحام جمعیت در خیابان ها بینجامد و یا دورهمی ها و میهمانی ها را بیشتر کند، انتقال و انتشار ویروس کرونا را بیشتر خواهد کرد.
نوری سپهر با این یادآوری که اگر در این برهه حساس همه همکاری و تلاش نکنیم ، شاید این سناریو هم جواب ندهد، چرا که اقتصاد کشور و کسب و کار مردم را نمی توان برای مدت طولانی تعطیل کرد، افزود: کادر بهداشت و درمان، توانایی بی نهایت ندارند و بیش از ۹ ماه است که به طور شبانه روز به بیماران خدمات رسانی می کنند.

گزارش های خبرنگاران ایرنا شرایط بحرانی به لحاظ شیوع کرونا را در استان های کشور به تصویر کشیده اند.
از جمله این گزارش ها نشان می دهد که وضعیت همه شهرستان‌های استان کرمانشاه قرمز است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر به دلیل ابتلای قطعی به ویروس کرونا در استان فوت شده اند.

همچنین به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به هشت هزار و ۱۷۵ نفر رسیده است.
دکتر محمد طاهری افزود: مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا از ظهر دیروز تا کنون ۶۳۱ مورد بوده است که ۱۳۴ نفر در بخشی عادی و ۲۰ تن در بخش آی.سی.یو بستری شدند و حال ۵۰ تن دیگر نیز با وصل لوله در ریه وخیم است.
وی افزود: ۷۳ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شدند و در این مدت ۱۱ تن از مبتلایان به کرونا جان باختند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و حضور نیافتن در اجتماعات را از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست.

در سیستان و بلوچستان هم روند شیوع کرونا از حد هشدار گذشته و کادر بهداشت و درمان را بشدت نگران کرده است.
به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بیش از ۹۰ بیمار بدحال در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که با وجود ارائه استانداردترین خدمات درمان به آنان روزانه بطور معمول بیش از پنج نفر فوت می‌کنند.
وی افزود: با این وجود متاسفانه همچنان در برخی نقاط استان شاهد برگزاری دورهمی ها و مراسم عروسی و رفت و آمدهای مختلف هستیم که این امر علاوه بر اینکه به قطع زنجیره اساسی بیماری کمک نمی کند سبب گسترش ویروس می شود.

در تنکابن در استان مازندران هم اعلام شد که ۶۰ درصد بیماران کرونایی در دورهمی‌ها مبتلا شده اند
بنا بر اعلام سید امیر حسینی جو فرماندار ویژه شهرستان تنکابن، بر اساس برآوردهای کادر درمانی پیش بینی می‌شود با اجرای دقیق محدودیت‌های جدید در هفته های آینده تعداد مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان تنکابن روند کاهشی را دنبال کند.
وی شرایط تنکابن را در میان دیگر شهرستان های استان نگران کننده توصیف کرد و افزود: با وجود اینکه تنکابن حدود پنج درصد از جمعیت استان را دارد ، اما ۱۰ درصد فوتی های ناشی از ویروس کرونا مربوط به این شهرستان است.

اما زنگ خطر افزایش امار مبتلایان در رفسنجان، اقدامات درمانی شامل خرید دستگاه اکسیژن ساز، ایجاد نقاهتگاه و احداث بیمارستان بحران افزایش یافته است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: هفته آخر شهریور متوسط کمتر از ۴۰ مورد مثبت داشتیم‌ این‌ در حالی است‌ که هفته گذشته ۷۰۰ مورد جدید تست آن ها مثبت شد و از این تعداد ۱۵۴ نفر با علائم کرونا و فرص بر اینکه به این بیماری مبتلا هستند در بیمارستان بستری شدند که تعدادی از آن ها در آی سی یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

از سوی دیگر، با افزایش مبتلایان و آمار فوتی ها در مرکز استان خراسان شمالی، تدفین اموات کرونایی در بجنورد در دو هفته اخیر ۲ برابر شده است.
بر اساس این گزارش خراسان شمالی از اوایل مرداد در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و در ۲ هفته گذشته شمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به صورت نگران کننده ای افزایش یافته است.

از زنجان هم خبر رسیده است که ۱۱ نفر از هم میهنان در این استان در ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند.
از ابتدای شیوع کرونا در زنجان تاکنون مجموع مبتلایان به این ویروس تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به ۳۲ هزار و ۶۱۲ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرد که با فوت چهار نفر دیگر در شبانه روز گذشته، شمار فوتی های کرونا در استان تا شب گذشته به ۸۷۰ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: همانگونه که هفته های پیش هشدار داده بودیم، نتیجه تجمع و عدم توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی، افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر در روزهای اخیر است.
وی با بیان اینکه هم اکنون هرمزگان وارد پیک سوم کرونا شده، افزود: در حال حاضر هشت شهرستان شامل بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، قشم، کیش، پارسیان، حاجی آباد و میناب در وضعیت قرمز به سر می برند و سایر شهرستان ها نیز شرایط چندان خوبی ندارند.
نوروزیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵۱ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در مراکز درمانی هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۷۶ نفر در بخش آی سی یو بستری می باشند که حال ۱۹ نفر از آنها وخیم است.
این مقام مسوول ابراز داشت: متاسفانه طی هفته گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در هرمزگان بودیم که در مقایسه با سه ماهه گذشته این آمار کم سابقه است و نشان از روند صعودی بیماری در استان دارد.
وی تصریح کرد: در صورت بی توجهی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اعمال نکردن محدودیت های کرونایی بیشتر، شمار بیماران بستری و فوتی های ناشی از این بیماری در هرمزگان افزایش خواهد یافت.

در اردبیل هم وضعیت بحرانی شیوع کرونا همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته علاوه بر جان باختن ۱۲ نفر از بیماران، ۶۷ فرد جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.
گزارش ها نشان می دهد که تعداد جانباختگان کرونا در استان اردبیل از زمان شیوع این بیماری تاکنون ۸۷۹ نفر است و ظرفیت مراکز درمانی این استان برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار