روزی دیگر از راه رسید و در روزگاری که کووید ۱۹ پرتوان تر از قبل چهره مرگبار خود را به هموطنان نشان می‌دهد؛ این پرسش اذهان را می آزارد که چه زمانی قرار است عزم ملی برای جدی گرفتن خطر کرونا و مقابله همگانی با آن در تمامی نقاط کشور جزم شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹ 14 November 2020

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کرونا در ۲۴ ساعت گذشته زندگی ۴۵۲ هموطن را در سراسر کشور خزان کرد و ۱۱ هزار و ۲۰۳ نفر را در زمره بیماران درآورد.

جولان افسارگسیخته ویروس بیماری کووید ۱۹ در حالی است که برای مهار بیماری در نزدیک به ۹ ماه گذشته، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان شیوه‌نامه های بهداشتی تهیه و بر اهمیت مسوولیت پذیری یکایک افراد برای اجرای این پروتکل ها تاکید کردند. همچنین طی این مدت تدابیر و محدودیت های متعددی اعمال شد؛ از جمله به گفته رئیس جمهوری، در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان، یکبار در ۴۶ شهرستان و از هفته پیش هم در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از تصمیم کلی برای ایجاد محدودیت سراسری از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: از اول آذر این طرح برای کل کشور اجرایی می‌شود و هفتگی بررسی می‌شود و بنا به ویژگی های هر شهر، مقرراتی برای آن تعیین می‌شود.

رییس جمهوری افزود: هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند شرایط فوق العاده است و ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مساله با کمترین ضرر عبور کنیم.
روحانی ارتقای سواد سلامت و اعتماد عمومی به ستاد ملی مقابله با کرونا را از ضروریات مهار بیماری دانست.

ارقام سخن می‌گویند

در حالی که آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور روزانه در حال افزایش است، هنوز برخی افراد رفتارهای پرخطر کرونایی دارند و با کوتاهی در رعایت شیوه نامه ها از جمله پرهیز از برگزاری و یا شرکت در دورهمی ها و تجمعات، خودداری از سفر و نیز رعایت فاصله فیزیکی، ریسک ابتلا و تبعات آن را برای خود و دیگران می‌خرند.

سیر صعودی آمار رسمی مبتلایان و فوت شدگان بر ضرورت عزم آحاد مردم برای رعایت تدابیر لازم گواهی می دهد.

در همین پیوند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شیوع بالای کرونا در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: حدود ۱۰ درصد از بیماران کرونایی کشور در بیمارستان های این استان بستری شده‌اند.
محمدحسین صومی افزود: در حال حاضر وضعیت ۱۵ شهرستان از ۲۱ شهرستان بحرانی و قرمز است.

در ایلام هم اعلام شد که مجموع تعداد مبتلایان کرونا در این استان به ۱۹ هزار و ۴۹۵ نفر رسید که ۱۷ هزار و ۵۴۶ نفر از آنها بهبود یافته اند.
براساس گزارش ها، روز گذشته ۲۱۱ مورد مثبت جدید به مجموع مبتلایان کرونا در استان اضافه شد و همچنین هشت مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان ثبت شد که مجموع فوت شدگان را به ۴۸۴ نفر رساند.

اما در آذربایجان غربی، در حالی که تنها یک هفته پیش، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا مرز ۲ هزار نفر را پشت سر گذاشته بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان از رسیدن این تعداد به ۲ هزار و ۳۲۲ نفر خبر داد و گفت: این امر نشان دهنده وضعیت بسیار نامناسب استان در این حوزه است.
دکتر جواد آقازاده افزود: شدت و سرعت ابتلا به بیماری کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان روند افزایشی دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر ثبت ۱۴ فوتی جدید، آزمایش ۲۲ نفر افراد فوت شده روزهای گذشته نیز مثبت اعلام شد.

همچنین در خراسان رضوی، مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در استان گفت: این استان از نظر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا دارای رتبه ۲۲ بین استانهای مختلف کشور است و از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استانهای با شیوع بسیار بیماری قرار دارد.

علاوه بر این در البرز، ۹۱۸ بیمار کرونایی به خاطر وخامت حال در مراکز درمانی این استان تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در البرز جان باختند و مجموع کل موارد بستری در مراکز درمانی استان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به ۲۴ هزارو ۲۵۳ نفر رسیده است.

در لرستان هم که وضعیت شیوع کرونا در آن فوق قرمز است، ابتلای قطعی ۴۹ هزار و ۳۲۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است و از این تعداد ۹۷۵ نفر نیز جان باخته اند.

در شبانه روز گذشته همچنین با فوت ۱۹ نفر از هموطنان کرمانشاهی براثر کرونا در شبانه روز گذشته که بی سابقه است، شمار فوتی‌های استان به هزار و ۵۳ نفر رسید.

آمار دیگر از تربت‌جام است که براساس آن، از ابتدای شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تاکنون ۳۰ درصد کادر درمانی فعال در این شهرستان شامل پرستار، پزشک و بهورز مبتلا شدند. این امار نشان می دهد توان کادر پزشکی و درمانی تحلیل رفته و در ادامه انجام مسوولیت خود برای حفظ سلامت جامعه نیازمند همکاری مردم در رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی هستند.

همچنین در اردبیل، وضعیت بحرانی و صعودی شیوع کرونا در ۲۴ ساعت گذشته با جان باختن هشت فرد مبتلا و بستری شدن ۶۶ بیمار جدید در مراکز درمانی استان ادامه یافت.

فعالیت اصناف زیر ذره‌بین بازرسی

فعالیت اصناف از مهمترین محورهای مورد توجه کارشناسان برای مهار کرونا بوده است که در تازه ترین اقدام، تعطیلی واحدهای صنفی در ساعت ۱۸ مصوب شد و مسوولان اجرای این مصوبه را تحت نظر دارند.

در همین زمینه، هشت واحد صنفی متخلف در شهرستان بابل در سه روز گذشته به خاطر رعایت نکردن محدودیت‌های جدید کرونایی پلمب شد.
قربانعلی ولی زاده بورا فرماندار بابل گفت: از بیستم آبان ماه که محدودیت های جدید کرونایی از جمله تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ به اجرا درآمد ، از ۶۳۰ واحد صنفی در بابل بازدید به عمل آمد که در نهایت هشت واحد صنفی متخلف که موارد بهداشتی را رعایت نکردند و فعالیت بیش از ساعت ۱۸ داشتند پلمب شد.
در بازرسی های انجام شده تنها ساعت کاری ملاک بازرسی نیست بلکه رعایت نکات بهداشتی و اجرای درست پروتکل‌ها از جمله اولویت ها در بازرسی ها می باشند.

همچنین به گفته فرمانده انتظامی شهرستان ابهر، طی هفته گذشته هفت واحد صنفی در این شهرستان به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، پلمب و برای ۱۵ واحد دیگر نیز اخطار کتبی صادر شد.

سرهنگ محمد مهدیخانی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان ابهر در پی افزایش شیوع ویروس کرونا و به منظور پیشگیری از خطر ابتلای شهروندان به این بیماری منحوس و مهلک، با هماهنگی مقام قضایی و همراهی کارشناسان شبکه بهداشت و اداره صنعت، معدن و تجارت از بیش از ۵۰ واحد صنفی بازدید به عمل آوردند.

اخبار پراکنده کرونایی

کرونا در کنار آسیب‌های مختلف، برخی از مشکلات موجود را بروز می دهد. تازه ترین خبر در این زمینه، این که با وجود وضعیت قرمز شهرستان مرزی مراوه تپه به لحاظ شیوع کرونا،درحال حاضر ۹۵ درصد دانش‌آموزان مناطق روستایی آن در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
ضعیف بودن اینترنت برای دسترسی به شبکه شاد از دلایل استقبال والدین دانش آموزان روستایی مراوه‌تپه برای حضور فرزندانشان در مدارس است.
مراوه‌تپه بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم دارد که ۷۰ درصد آنان در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند.

خبر دیگر از قزوین، شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های ورزشی استان را با وقفه و تعطیلی مواجه کرد و خسارات و لطمه‌های جبران ناپذیری را بر پیکره ورزش آن وارد ساخت.
عباس علایی مقدم مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در این خصوص گفت: باشگاه‌ها و فضاهای ورزشی استان بعد از شیوع کرونا دچار خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی شدند اما با اقدامات صورت گرفته، تاکنون حدود چهار میلیارد تومان از این خسارات جبران شده است.

در خوزستان هم به گفته فواد غزیعلی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیش از ۶ هزار راننده حمل و نقل عمومی بخش مسافربری استان موفق به دریافت تسهیلات وام کرونایی شدند .

خبر دیگر از شهر تهران است که براساس آن، روز گذشته یکی از اصناف کیف و کفش فروشی در پاساژی در غرب تهران با حراج اجناس خود بدون توجه به روزهای اوج کرونا باعث ازدحام مردم در این مرکز شد.
این صنف در روزهای گذشته با تبلیغ در شبکه های اجتماعی، حراج اجناس خود در روز جمعه ٢٣ آبان‌ماه قبل از ساعت ١٨ را اعلام کرده بود و باعث تجمع شهروندان تهرانی بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار