ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت های ترافیکی و کرونایی در ۲۵ استان کشور تلاش مضاعفی را برای قطع زنجیره ویروس کرونا آغاز کرده است، بیماری کشنده ای که امروز سه شنبه نیز جان ۴۲۲ هموطن دیگر را گرفت و روز سیاه دیگری را برای کشور رقم زد .
کد خبر: ۹۱۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ 03 November 2020

با افزایش روزافزون شمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان های کشور و به ویژه در مراکز درمانی پایتخت، دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا، آمار بیماران بدحال بستری در بخش های ویژه را روزگذشته هزار و ۷۰۲ نفر اعلام کرد و گفت که آمار فوتی ها تا سه هفته آتی همچنان بالا است.

با افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا ، برخی ها عامل این افزایش را جهش ویروس ذکر کردند اما رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت : جهش‌های کرونا توجیه کننده میزان بالای مرگ و میر در کشور نیست و به استثنای جهش‌های قبلی که در چین رخ داد و سپس به ایران و اروپا انتقال یافت، تاکنون جهش‌های جدید و بیماری زایی بیشتر این ویروس گزارش نشده است.

دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهمترین دلیل اختلاف میزان مرگ و میر در برخی کشورها مانند ایران با سایر کشورها را کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و اظهار کرد : مسؤولان این کشورها مردم را متقاعد یا مجبور به رعایت این توصیه کرده اند.

وی ادامه داد: به طور مثال در کشورهای اروپایی، مردم تردد چندانی در ایام شیوع بیماری در شهرها ندارند و با این کار جلوی افزایش تماس ها گرفته شد اما در ایران این تغییر رفتارها چندان محسوس نیست.

جزایری با یادآوری این که مردم بی محابا در کوچه و خیابان مشغول تردد هستند، افزود: فشارهایی که از سوی مسؤولان باید اعمال می شد تا شهروندان برخی رفتارها را نداشته باشند، در داخل کشور خیلی قوی نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مردم باید دستورات بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا کمتر مواجه با این ویروس شوند. این که همه تقصیرها را به گردن ویروس بیاندازیم، هم نادرست است و هم مشکلی را رفع نمی کند.

آمار فوتی های ناشی از بیماری کووید - ۱۹ هفته گذشته رو به افزایش گذاشت و از رقم ۴۰۰ تن فراتر رفت و رئیس جمهوری در جلسه ای که ابتدای هفته داشت ، اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا به مدت ۱۰ روز محدودیت های تازه ای در مراکز ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان کشور اعمال خواهد شد.

دکتر حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد که در چارچوب این محدودیت، تمام آن فعالیت‌های اصطلاحا ۳ و ۴ که عمدتا به فعالیت‌های آموزشی و تجمع در مناسبت‌های مختلف مربوط می شود، تا روز جمعه آتی یعنی برای ۱۰ روز ممنوع می‌شود.

با اجرایی شدن این مصوبه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در گفت و گویی نیز با اشاره به اعمال محدودیت ترافیکی و کرونایی دربیش از ۹۱ نقطه در کشور گفت که طبق ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا این محدودیت ها با استقرار نیروهای انتظامی و ترافیکی در ۲۵ استان کشور از ظهر دوشنبه اجرایی شده است.

سردار سید کمال هادیانفر در باره همکاری هموطنان در اجرای این طرح عنوان کرد که مردم دراجرای این طرح همکاری خوبی با پلیس داشته اند و بازدید های میدانی از محور های مواصلاتی بیانگر توجه مردم به هشدارهای مسوولان کشور و حوزه بهداشت درمان است.

به گفته سردار هادیانفر اما برخی هموطنان نیز به دلایل مختلف اصرار به ادامه سفر دارند که براساس ابلاغ ستاد ملی کرونا در این زمینه جریمه ۵۰۰ هزارتومانی اعمال می شود و بسیاری ازهموطنان نیز با توصیه پلیس ازسفر خود انصراف دادند .

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از مردم خواست در طول اجرای طرح همچنان همکاری لازم را برای کاهش این بیماری داشته باشند تا کمک بزرگی به حوزه سلامت و بهداشت و درمان کشور

شود.

جاده‌های مازندران بر روی خودروهای پلاک تهران و البرز بسته شد

با اعمال محدویت های ترافیکی و کرونایی، راهنمایی و رانندگی مسیرهای رفت و امد خودروها در اکثر ورودی و خروجی های شهرها را تحت کنترل گرفت و رفت و امدها به حداقل ممکن رسید.

جاده های مازندران از جمله این مسیرها بود که برروی خودروهای پلاک تهران و البرز بسته شد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، ورود خودروهای با پلاک تهران و البرز به استان از ساعت ۱۲ امروز دوشنبه ممنوع شده است .

حسین حسن نژاد افزود : طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، نیروی انتظامی موظف است که از ورود خودروهای با پلاک تهران و البرز به مازندران از جاده های اصلی و حتی فرعی جلوگیری کند و متخلفان نیز براساس این مصوبه جریمه خواهند شد.
قائم مقام ستاد مقابله با کرونای مازندران گفت : این محدودیت کرونایی برای ورود خودروهای غیر بومی در جاده های استان مازندران از ساعت ۱۲ امروز دوشنبه دوازدهم آبان ماه اجرایی شده و تا روز جمعه ۱۶ همین ماه ادامه دارد.

حسن نژاد همچنین گفت که با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، خروج خودروهای پلاک مازندران به سمت تهران هم ممنوع شده است و متخلفان توسط ماموران انتظامی جریمه خواهند شد.

مسوولان قضایی شرایط اضطرار کرونا را برای کادر درمان در نظر بگیرند

با شیوع روزافزون بیماران مبتلا به کووید - 19 و کمبود تجهیزات و کادر درمانی، همراهی با کادر درمان این بار از سوی مسئولان قضایی موضوعی بود که رسانه ای شد و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: لازم است مسوولان قضایی شرایط اضطرار ناشی از شیوع بیماری کرونا را برای حمایت از کادر درمان بویژه پزشکان متخصص در نظر بگیرند تا آنها با مسائل حاشیه‌ای مواجه نشوند.

بهروز کلیدری افزود: با شتاب گرفتن روند صعودی ابتلای مردم به بیماری کرونا از مرداد امسال تا کنون در شرایط اضطرار قرار داریم و باید از همه امکانات موجود برای خدمات‌رسانی استفاده کنیم اما در این کار نیازمند حمایت همه مسوولان بویژه بخش قضایی هستیم.

وی اظهارداشت: ما در شرایط فعلی که تعداد بیماران بستری شده و بدحال کرونایی در حال افزایش است نمی‌توانیم به همه بیماران که مراجعه می‌کنند خدمات فوق تخصصی پزشکان متخصص ریه را ارایه دهیم بنابراین ناچار به سطح بندی خدمات و استفاده از همه امکانات موجود چه پزشک و چه پرستار هستیم.

کلیدری تصریح کرد: در برخی موارد ناچار به خدمت گرفتن همکاران متخصص در سایر بخش‌ها مانند داخل اتاق عمل برای بخش بیماران کرونایی هستیم تا بتوانیم خدمات و پوشش مناسب ارایه کنیم.

وی گفت : از مردم انتظار داریم تا این مساله را درک کنند که کادر درمان با همه توان خود در حال خدمت رسانی در شرایط شیوع کرونا هستند.

وی ادامه داد: مسوولان قضایی استان پیشنهادها و نظراتی برای بستری و مراقبت بیماران به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کردند که تلاش می کنیم با اجرای آنها کمترین حاشیه برای همکاران کادر درمان ایجاد شود.

کلیدری با تاکید بر لزوم نظارت بر مجموعه های مختلف استان درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: انتظار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این است که همه مجموعه های داخل استان که در حال ارایه خدمت به مردم هستند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: لازم است که این جدیت توسط سازمان‌های نظارتی مورد راستی آزمایی قرار گیرد که پشتیبانی مقام‌های قضایی را می طلبد.

کلیدری درباره افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند اما قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، گفت: اوائل شیوع بیماری کرونا بر برخورد با این افراد تاکید شد اما تا کنون عملیاتی نشده است و امیدواریم که این موضوع مورد توجه مسوولان قضایی و نظارتی قرار گیرد.

خبرهایی با موضوع کرونا:

۴۵ هزار درخواست برای تسهیلات کرونا در خراسان رضوی ثبت شد

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ۴۵ هزار و ۸۰۴ فقره درخواست در این استان برای دریافت تسهیلات کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا در سامانه کارا ثبت شده است.

محمد امین بابایی افزود: این تعداد درخواست در مجموع با مبلغ ۹۹۴ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان برای حمایت از اشتغال ۹۳ هزار و ۳۵۰ نفر است.

وی با بیان این که بانکهای عامل تاکنون ۵۵۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده‌اند ادامه داد: ۱۹ بانک و موسسه مالی و اعتباری خراسان رضوی پرداخت تسهیلات را عهده دار هستند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاههای اقتصادی متضرر از کرونا در این استان تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در دوره شیوع کرونا هم افزود: پارسال ایجاد ۷۶ هزار فرصت شغلی در این استان هدفگذاری شد که ۱۰۱ هزار و ۴۹۸ شغل ایجاد گردید. امسال نیز ۸۶ هزار فرصت شغلی هدفگذاری شده که در نیمه نخست آن ۶۹ هزار و ۸۴۶ شغل جدید در بخشهای مختلف ایجاد شده است.

۸۸۷ هزار و ۷۰۳ کارگر بیمه شده در ۸۲ هزار و ۲۸۱ کارگاه استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی مشغول کار هستند.

۴۰۰ نفر از پرستاران قزوینی به کرونا مبتلا شدند

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: تا کنون ۴۰۰ نفر از پرستاران قزوینی به بیماری کرونا مبتلا شدند.

فاطمه تیموری افزود: هم اکنون تمام پرستارانی که حین خدمت در بیمارستان‌های این شهر به بیماری کرونا مبتلا شده بودند بهبود یافته‌اند و یا در حال درمان هستند.
وی اظهار داشت: برخی از پرستاران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و شرایط سختی را سپری کرده‌اند، که متاسفانه ۲ نفر از این افراد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
تیموری با اشاره به اینکه ۲ هزار پرستار در سطح بیمارستان های استان مشغوع فعالیت هستند، افزود: ۹۰ درصد کادر پرستاری استان قزوین را بانوان تشکیل می‌دهند که در ۱۵ مرکز درمانی مشغول فعالیت هستند.
وی عمده مشکلات گروه پرستاری در شرایط فعلی را خستگی و فشار روانی پرسنل ناشی از طولانی شدن دوره بیماری دانست و تصریح کرد: همچنین افزایش آمار استعلاجی پرسنل شاغل در بیمارستان‌های استان بدلیل ابتلا به بیماری کرونا و بدنبال آن افزایش بار کاری سایر همکاران، افزایش استرس کاری پرسنل به دلایلی ترس از انتقال بیماری به اعضا خانواده و مواجهه با صحنه های آزار دهنده و دلخراشی چون بد حالی و مرگ بیماران مبتلا، عدم امکان استفاده کادر درمان از مرخصی استحقاقی در ایام تعطیلات عید نوروز، تابستان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون است.
این مسوول اضافه کرد: در ابتدا شیوع بیماری کرونا نیروهای داوطلب از سازمان هلال احمر استان در مراکز درمانی فعالیت داشتند و قرار است مجدا از همکاری نیروهای پرستاری داوطلب سازمان هلال احمر و دانشجویان سال آخر پرستاری در بیمارستان‌های بوعلی سینا و ولایت استفاده شود.
به گفته وی در حال حاضر ۶ مرکز مراقبت پرستاری در منزل در سطح استان درحال خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید۱۹ و پس از ترخیص از بیمارستان هستند که مردم استان می توانند اطلاعات این مراکز را از اداره پرستاری معاونت درمان دریافت کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قزوین توسط شهروندان تاکید کرد و افزود: با توجه به خطر شیوع بالای ویروس کرونا، لزوم مراقبت‌های حداکثری بهداشتی از سوی تمامی شهروندان همچنان باید جدی گرفته شود.
تیموری اضافه کرد: حضور در تجمعات و تردد در میان جمعیت، خطر ابتلا و انتقال ویروس را بسیار بالا می‌برد و در خانه ماندن برای تمامی افرادی که ضرورت حضور آنها در اجتماع وجود ندارد، همچنان و بیش از پیش توصیه می‌شود.
وی یاد آور شد : امیدوارم در کنار تلاش های شبانه روزی کادر درمانی بویژه پرستاران در کنترل و مقابله با بیماری کرونا، با کمک و همکاری مردم و مسوولان بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم و قدردان جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان سرمایه‌های اجتماعی باشیم.
استان قزوین ۱۵ بیمارستان دانشگاهی، تامین اجتماعی، خصوصی و خیریه و ۲ هزار پرستار دارد.

کرونا جان ۴۲۲ نفر دیگر را در ایران گرفت

در حالی که مسئولان قصد دارند با همراهی مردم زنجیره شیوع ویروس کرونا را قطع کنند، امروز سه شنبه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آمار مرگ و میر شبانه روز گذشته مبتلایان به بیماری کووید- 19 اشاره کرد و گفت: با فوت ۴۲۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۳ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۲۹۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسید.

به گفته لاری ، استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد بسر می برند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار