نهم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری و هنگامه غروب یازدهمین خورشید سپهر امامت است که با خاموشی نورش در این آسمان، خورشید ولایت امام عصر(عج) طلوع کرد امامی که بنا به فرموده نبی مکرم اسلام (ص)، وارث علوم، کمالات، مقامات و منزلتهای همه انبیا و اوصیا و پدران بزرگوارش است.
کد خبر: ۹۱۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 25 October 2020

امام حسن عسکری تنها ۲۸ سال در این جهان زندگی کردند و بیشتر عمر خود را در زندانهای خلیفه عباسی به سر بردند و رنجهای بسیار دیدند اما از سلاله پاک ایشان تنها یک فرزند آن هم بقیه الله، امام عصر (عج) و خاتمه جریان امامت باقی ماند که ایشان بیعت حضوری با شیعیان نبستند و از نظرها غایب شدند.

امام حسن عسکری شریفترین و پاک نهادترین انسانها در روزگار خویش بودند و خداوند ایشان را از مردان خاص خود گردانیده بود؛ ایشان امامی بودند که در تیره‌ ترین روزها و بیشترین مصیبتها از سوی عباسیان، سکان هدایت جامعه را به دست گرفتند و امت خویش را به سوی مسیر درست رهنمون کردند.

شهادت غمبار امام جوان، حسن عسکری (ع) اتفاقی ناگوار برای شیعیان بود، در روز شهادتشان، یگانه فرزندشان، مهدی موعود (عج) بر پیکر پدر نماز خواندند و سپس از نظرها غایب شدند، همان غیبتی طولانی که تا امروز ادامه یافته است.

گویند غیبت آن امام سه حکمت وعلت داشته است، نخست اهمیت حفظ جان امام زمان(عج) برای پروردگار بوده است، دومین حکمت، امتحان شیعیان بوده و سوم این که بیعت هیچ طاغوتی بر گردن آن امام نباشد، لذا قائم آل محمد (ص) زمانی ظهور خواهند کرد که بتوانند به کمک جامعه بر طاغوت غلبه نمایند.

ظهور مهدی موعود (عج) به عنوان آخرین حجت الله برای تحقق بخشیدن به آرمان بزرگ گسترش عدل الهی و به اهتزاز در آوردن پرچم توحید در جهان است که نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش و آمادگی روحی بشریت دارد.

حضرت مهدی موعود (عج) زمانی ظهور خواهند کرد که یاران صدیقش بستر حکومت وی را فراهم کرده باشند و آن امام بتواند با تکیه بر جامعه اسلامی همدل و یکسو عدالت را در کل جهان بگستراند.

سالروز غروب امامت پیشوای یازدهم شیعان و طلوع ولایت قائم آل محمد، مهدی موعود (عج) روزی توام با غم و شادی برای مسلمین است که از شهادت جانسوز یک امام، غمگین و از آغاز ولایت آخرین هدایتگر مسلمین خرسندند، آه و حسرت برای خاتمه هدایتگری یک امام و شادمانی برای آغاز امامت آخرین پیشوا، حکایت نهم ربیع الاول برای شیعیان است.

قلب پاسداشت سلسله امامت و ولایت شیعیان در مشهدالرضا(ع)، حرم مطهر رضوی است که همزمان با سالروز طلوع امامت و غروب ولایت دو پیشوا حال دیگری دارد و شیعیان از هر سو چشم به مضجع شریف ثامن الحجج (ع) دوخته اند و زیر سایه آن امام آیینی در خور بزرگی و عظمت آن پدر و پسر برگزار می‌کنند.

هم‌زمان با فرارسیدن شب شهادت امام حسن عسکری(ع)، حرم ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) در عزای این امام همام رخت عزا بر تن کرد و شیعیان در اماکن متبرکه به سوگواری پرداختند.

نوحه خوانی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در همه فضای حرم مطهر رضوی طنین انداز شده بود و زائران و مجاوران ضمن ادای رسم ادب در ساحت مقدس عالم آل محمد (ع) به مرثیه سرایی مداحان گوش سپرده و اشک ماتم ریختند.

به همین مناسبت آیین عزاداری در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا(ع) برگزار شد و قرائت زیارت امین الله و سخنرانی امام جمعه موقت تهران زینت بخش این مراسم بود.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در این آیین به تشریح فضایل امام حسن عسکری پرداخت و گفت: زندگی آن حضرت، آکنده از تلاش و جهاد در راه تبلیغ معارف دینی بود و شاگردان بسیاری در مکتب او تربیت یافتند و سرانجام بعد از ۲۸ سال زندگی و ۶ سال امامت، به دستور معتمد عباسی به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شدند.

برچسب ها: امام حسن عسکری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار