کمبود آب در شهر گرگان در برخی روزها و قطعی آن، مشکلات عدیده را برای شهروندان به وجود آورده که تحمل آن در روزهای کرونایی سخت‌تر هم شده است.
کد خبر: ۹۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱ 23 October 2020

گرگان، مرکز استان گلستان از لحاظ وضعیت آبی چندان وضع خوشایندی ندارد. شاید با توجه به نام گلستان که سر سبزی و طراوت را در ذهن‌ها متواتر می‌کند، این امر عجیب و دور از باور باشد ولی امروز این شهر با ۴۷۰ لیتر در ثانیه کمبود آب شرب روبه‌رو است.

افت فشار و قطعی مکرر آب در فصل تابستان، به موضوعی تکراری برای مردم گرگان تبدیل شده و آنها را کلافه کرده است. شیوع کرونا و حساسیت مردم در رعایت بهداشت فردی، گلایه آنها را از عدم دسترسی به آب دو چندان کرده است. سیر رو به رشد جمعیت، قطعاً نیاز آبی را سال به سال افزایش خواهد داد و باید فکری اساسی برای حل مشکل کمبود آب کرد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرگان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ۵ درصد تأمین آب شرب شهر گرگان از طریق آب‌های سطحی و ۹۵ درصد از طریق چاه‌های عمیق صورت می‌گیرد.

قربان غلامی بیان کرد: امسال نیاز آبی در شهر گرگان در زمان فصل گرما و اوج مصرف، به یک هزار و ۷۷۰ لیتر در ثانیه رسید درحالی‌که میزان تولید آب یک هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه بود. برای جبران این کمبود، مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دادیم به‌طوری‌که با کم کردن فشار آب در شب، آب را مخازن ذخیره‌سازی می‌کردیم و آن را در طول روز در اختیار مشترکین قرار می‌دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به کاهش میزان مصرف آب با کم شدن گرمای هوا و همچنین تقویت چاه‌ها و کمی افزایش دبی چاه‌های تأمین آب، تقریباً میزان مصرف و تولید آب سربه‌سر است.

مدیر امور آب و فاضلاب گرگان تصریح کرد: مشکل اصلی ما در تأمین آب شرب شهر گرگان از چهار ماهه خرداد تا شهریور است که باید فکر اساسی برای این امر کرد. میزان آب دهی چاه‌ها که غالب منابع تأمین آب شرب گرگان هستند، در حال کاهش است و از طرف دیگر جمعیت نیز در حال افزایش است. این دو موضوع در کنار هم نشان می‌دهد که قطعاً سال بعد با کمبود شدیدتر آب مواجه خواهیم شد.

غلامی گفت: بر اساس نظر مشاور پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۱۵ میزان مصرف آب در شهر گرگان در زمان پیک به ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه برسد. تا آن زمان میزان کمبود آب از ۴۷۰ لیتر در ثانیه فعلی به ۸۷۰ لیتر در ثانیه می‌رسد. نیاز است که از محل آب‌های سطحی، آب پایدار وارد شبکه توزیع گرگان شود.

وی خاطرنشان کرد: آب‌های سطحی را می‌توان از محل رودخانه شصت کلاته با احداث سد، سد کوثر در روستای نومل و شیرین کردن آب دریا تأمین کرد. البته در برنامه کوتاه‌مدت، بهره‌برداری و تکمیل ۶ حلقه چاه عمیق که اکنون آب منطقه‌ای حفر کرده و خطوط انتقال و ایستگاه پمپاژ آن در حال اجراست را دنبال می‌کنیم.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرگان بر اهمیت فرهنگ‌سازی در مصرف آب و صرفه‌جویی تأکید و گفت: سرانه مصرف آب در شهر گرگان ۲۳۰ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که بیشتر از تمامی شهرهای استان است. البته این میزان در زمان اوج مصرف به ۳۲۰ لیتر بر ثانیه هم رسیده بود.

غلامی یادآور شد: امسال همزمان با شیوع کرونا، در شش ماه نخست میزان مصرف آب در شهر گرگان ۲۳ درصد افزایش داشت.

اهمیت موضوع تأمین آب شرب گرگان باعث شده تا نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی به‌طور جد پیگیر حل این مسئله شوند. در همین راستا رمضانعلی سنگدوینی هفته گذشته در دیدار با مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت که سد شصت کلاته به دلیل اینکه می‌تواند بخشی از مشکل آب شرب شهرستان را حل کند، برای ما بسیار مهم است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس تأکید کرد که مجمع نمایندگان استان به‌ویژه نمایندگان مردم این شهرستان آمادگی کامل برای پیگیری و رفع موانع و مشکلات این سد را دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در دیدار گفت که سد شصت کلاته ۷ میلیون مترمکعب تخصیص آب شرب دارد که با این میزان قادر به تأمین ۲۰ درصد از نیاز آب شرب شهر گرگان در سال ۱۴۱۰ خواهیم بود.

البته سیدمحسن حسینی این را نیز خاطرنشان کرد که شیرین‌سازی آب دریا، استفاده از منابع آب زیرزمینی و زیرسطحی لب‌شور، استفاده از آب‌های نامتعارف، استفاده از منابع آب‌های سطحی استان‌ هم‌جوار و اتمام طرح‌های آبرسانی کنونی از دیگر روش‌های تأمین آب شرب شهرستان گرگان طی سال‌های آتی است.

به گزارش ایسنا، کار مطالعات سد شصت کلاته به اتمام رسیده اما هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
گرگان وبی ابی خیلی عجیب است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار