تمامی بذرهای گندم و جو از تولید داخل است که از کشاورزان طرف قرارداد خریداری می‌شود و تمامی این بذور ضدعفونی و با جلبک دریایی غنی سازی شده است.
کد خبر: ۹۱۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 20 October 2020

به گزارش تابناک مازندران از پایگاه خبری جهاد کشاورزی ، احمد فدایی سطح کشت ابلاغی گندم کشور به مازندران را ۵۳ هزار ۸۶۴ هکتار اعلام کرد که با سطح ابلاغی ۵۵ هزار هکتاری استان به شهرستان ها با ۲ درصد افزایش همراه بوده است.

وی ادامه داد: امسال سطح زیرکشت جو ابلاغی در مازندران ۳۱ هزار هکتار است که تغییری در سطح زیرکشت این محصول در استان نداشتیم.

کارشناس مسئول گندم جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طرح PVS یا همان کشت ارقام مقایسه‌ای، PNT (تغذیه گندم) و PDT (تراکم کشت) از طرح‌های ابلاغی تحقیقاتی گندم به مازندران بوده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

فدایی با اشاره به اینکه امسال گندم با قیمت تضمینی ۴۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، افزود: قیمت بذر گندم آبی ۳۹۰۰تومان و گندم دیم ۳۷۰۰تومان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: بذر جو آبی ۳۵۰۰ تومان و جو دیم ۳۳۰۰ تومان به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

کارشناس مسئول گندم جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برداشت گندم از اوایل خردادماه تا اواسط تیرماه در استان ادامه دارد و برداشت جو از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد.

فدایی با بیان اینکه تاکنون ۳۵۶۴ تن بذر گندم و ۱۸۰ تن بذر جو در مازندران تولید شد، ادامه داد: در هر هکتار از مزارع استان به طور میانگین ۱۶۰ کیلوگرم بذر گندم در کشت مکانیزه و ۱۶۰ کیلوگرم به صورت سانتریفیوژ برای کشت جو مصرف می شود.

وی افزود: تمامی بذرهای گندم و جو از تولید داخل است که از کشاورزان طرف قرارداد خریداری می‌شود و تمامی این بذور ضدعفونی و با جلبک دریایی غنی سازی شده است.

کارشناس مسئول گندم جهاد کشاورزی مازندران به زمان کشت گندم آبی و دیم در استان مازندران اشاره کرد و افزود: کشت گندم دیم در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای از ۲۰ مهر تا ۳۰ آبان و گندم آبی در مناطق دشت و جلگه ای از ۲۰ آبان تا پایان آذرماه انجام می شود.

فدایی اظهار کرد: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم ۶۱ هزار تن در استان بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار کشت گندم با توزیع ۶۸ تن بذر در مناطق کوهستانی انجام شد که از این میزان سطح زیرکشت، ۱۰۰ هکتار به صورت مکانیزه و ۲۰۰ هکتار به روش سانتریفیوژ انجام شد.

کارشناس مسئول گندم جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: سال گذشته دو هزار و ۱۸۷ هکتار از مزارع گندم استان به روش مکانیزه کشت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار