رییس هیات ورزش‌های همگانی مازندران گفت : با وجود این که مازندران رتبه اول چاقی و اضافه وزن را دارد و سلامتی جمعیت استان به خاطر کم تحرکی در زمینه برخی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشارخون و قلبی و عروقی نامناسب است ، ولی برای پرداختن به ورزش همگانی جهت کم کردن سرعت گسترش این بیماری‌ها با کمبود امکانات مواجه هستیم.
کد خبر: ۹۱۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 20 October 2020

رییس هیات ورزش‌های همگانی مازندران گفت : با وجود این که مازندران رتبه اول چاقی و اضافه وزن را دارد و سلامتی جمعیت استان به خاطر کم تحرکی در زمینه برخی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشارخون و قلبی و عروقی نامناسب است ، ولی برای پرداختن به ورزش همگانی جهت کم کردن سرعت گسترش این بیماری‌ها با کمبود امکانات مواجه هستیم.

روهام ابوطالبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عدم اختصاص فضای ورزشی اختصاصی ، نبود پیست دوچرخه سواری ، مسیر اختصاصی پیاده روی و جاده تندرستی و کم تعداد بودن ایستگاه های ورزش در پارک های شهری را مهم ترین مشکل برای پرداختن به ورزش همگانی در مازندران برشمرد.

وی افزود : نبود امکانات و زیرساخت های لازم برای پرداختن به ورزش همگانی به خصوص در شرایط دشوار کرونایی که کم تحرکی را نسبت به گذشته دو چندان کرد، باعث شد تا نگرانی نسبت به احتمال افزایش جمعیت بیماران غیر واگیر مازندران افزایش یابد.

او ادامه داد : اگر چه هیات ورزش های همگانی تفاهمنامه ای با شهرداری های استان از جمله ساری برای ایجاد ایستگاه های ثابت ورزش در پارک ها در سال گذشته منعقد کرد ، ولی به جز یک تا ۲ شهرداری ، بقیه شهرداران تاکنون اقدام عملی برای ایجاد ایستگاه ثابت ورزش های همگانی در پارک ها نداشته اند و شیوع کرونا نیز بهانه خوبی شده تا این تفاهمنامه به مرحله اجرا نرسد.
ابوطالبی ایجاد پیست دوچرخه سواری در حاشیه خیابان های اصلی شهرهای استان را از پیشنهادات هیات ورزش های همگانی برای تشویق مردم به اجرای طرح تردد بدون خودرو اعلام کرد و اظهار داشت : این پیشنهاد نیز به دلیل حجم ترافیک بالا در شهرهای استان نه تنها به نتیجه نرسید ، بلکه ترافیک باعث شده تا همه ساله بخشی از پیاده روهای شهری نیز برای کاهش ترافیک به عرض خیابان ها اضافه شود.
رییس هیات ورزش های همگانی مازندران افزود : به نظر می رسد تنها راهکار برای غلبه بر کم تحرکی در این استان که منشاء بسیاری از بیماری های غیر واگیر محسوب می شود، توسعه ورزش های همگانی با در اختیار گذاشتن زیرساخت های مورد نیاز باشد.

وی اجرای درست طرح تردد بدون خودرو حداقل برای ۲ روز در هفته در شهرها ، ایجاد ایستگاه های ورزش در پارک ها ، ساخت جاده تندرستی و اختصاص برخی از فضاهای ورزشی سرپوشیده به هیات های ورزشی حداقل ساعتی از روز را یکی از برنامه ها برای توسعه ورزش های همگانی اعلام کرد.
طالبی گفت : تجربه برگزاری پیاده روی خانوادگی در سطح شهرهای استان در سال گذشته نشان داده که اقبال عمومی برای ورزش و تحرک در مازندران وجود دارد، ولی باید زیرساخت های مورد نیاز برای این رشته ورزشی که خود دارای حدود ۸۵ زیر رشته است، فراهم شود.
وی افزود : در سال ۹۸ در مجموع حدود یک میلیون نفر ساعت در برنامه های ورزش همگانی استان مازندران شرکت کردند که یک سوم جمعیت استانی را شامل می شود و این اقبال عمومی نشان می دهد که با تامین امکانات و زیرساخت می توانیم بر کم تحرکی غلبه کنیم و هزینه های درمانی را کاهش دهیم.
وی از یوگا ، فریزبی ، دارت، آلیش ، طناب زنی ، کیت بال، پینت بال ، پیلاتس به عنوان تعدادی از زیررشته های ورزش همگانی یاد کرد.

فعالیت یک‌هزار و ۲۰۰ باشگاه در حوزه ورزش‌های همگانی
رییس هیات ورزش‌های همگانی مازندران همچنین گفت : هم اکنون از حدود یک هزار و ۷۰۰ باشگاه دارای مجوز قانونی در استان یک‌هزار و ۲۰۰ باشگاه در کنار سایر رشته های ورزشی، تجهیزات و امکانات و آموزش لازم را برای ورزش‌های همگانی از جمله یوگا دارند.
وی افزود : اگرچه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی به دلیل شرایط دشوار رعایت پروتکل های بهداشتی در این فضاها تا حد زیادی ورزش در این اماکن نیز متوقف شد، ولی برخی از باشگاه ها با همکاری هیات ورزش های همگانی برنامه های آنلاین ورزشی را ارائه دادند که با اقبال عمومی نیز مواجه شد.
طالبی گفت : هیات ورزش های همگانی استان در تشویق مردم به ورزش در دوران کرونایی از طریق فضای مجازی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد به گونه ای که برخی از این برنامه ها چون آوای ورزش در همسایگی به صورت آزمایشی در مازندران اجرا شد.
وی اضافه کرد : این برنامه در مجتمع های مسکونی آپارتمانی با حضور مربیان در فضای باز انجام شد و ساکنان واحدهای مسکونی نیز می توانستند حرکات ورزشی را در داخل آپارتمانشان و یا با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و ماسک در فضای خارج از آپارتمان انجام دهند.
طالبی گفت : این طرح از آبان ماه سال جاری در سطح تمام شهرهای کشور با همراهی و همکاری هیات ورزش های همگانی از جمله استان مازندران اجرا می شود تا از این طریق بتوانیم مردم را به تحرک تشویق کنیم.
براساس آمار رسمی استان مازندران دارای رتبه اول چاقی و اضافه وزن است و رتبه دهم را در ابتلا به دیابت و فشار خون و رتبه سوم را در بیماری قلبی و عروقی دارد. طبق آمارهای رسمی علت حدود ۴۰ درصد از مرگ و میر استان در سنوات گذشته ناشی از بیماری قلبی و عروقی بود.
بر اساس این آمار حدود ۲۱۰ هزار نفر از جمعیت استان مازندران دارای فشار خون بالا هستند. حدود ۳۰۰ هزار بیمار دیابتی هم در استان شناسایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار