تجربه روند فزاینده شیوع کرونا بعد از تعطیلات موجب شد تا محدودیت‌هایی را در رفت و آمد و سفر به ویژه در پنج کلانشهر اعمال شود که نتایج خوبی نیز از کاهش تردد بدست آمده و این امیدواری باعث شد تا این محدودیت ها تمدید شود.
کد خبر: ۹۱۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 18 October 2020

اعمال محدودیت‌های منع سفر در پنج کلانشهر کشور، در مراکز استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی، البرز و تهران از آغاز تعطیلات تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۷ مهرماه از طرف مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا به اجرا گذاشته شد و با توجه به همراهی خوب هموطنان و توصیه‌ها و تاکیداتی که صورت گرفت، در تعطیلات سه روزه گذشته و بنا به گفته پلیس راهور ناجا؛ شاهد کاهش ۲۳ درصدی تردد بین استانی نسبت به مدت مشابه قبل بودیم و شمار تردد خودروها در مسیرهای استان تهران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

گزارش‌های اولیه مسئولان وزارت نیز بهداشت حاکی از تاثیر مثبت اعمال محدودیت‌های تردد بر کاهش شیوع کرونا را دارد هر چند برای نتیجه گیری‌های قطعی باید چند روزی منتظر ماند.

با وجود نتایج مثبت، محدودیت های کرونایی در این شهرها و برخی دیگر از شهرها باری دیگر تمدید شد و پایتخت در این راستا پیشقدم شد و بنا به گفته استاندار تهران؛ تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه ۲۷ مهر تا پایان هفته ‌جاری اول آبان در استان تهران به قوت خود باقی است.

انوشیروان محسنی بندپی در این‌باره افزود: برگزاری کلاس‌ها در مراکز آموزشی و ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش هاو فعالیت باشگاه‌های ورزشی ادامه دارد و همچنان استفاده از ماسک از درب منزل برای شهروندان در استان تهران ضروری و الزامی است.

فرماندار زنجان نیز خبر از تمدید محدودیت‌های کرونایی در این شهر داد و گفت: محدودیت ها بر اساس آخرین وضعیت و گزارش اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تداوم یافته و در صورت اتخاذ تصمیمات جدید در این خصوص موارد اعمال خواهد شد.

به گفته رضا عسگری؛ بررسی میدانی نشان می دهد که میزان استفاده شهروندان زنجانی از وسایل حفاظتی کرونایی به ویژه ماسک تا ۱۰ روز گذشته ۷۲ درصد بوده که اکنون این رقم به ۸۵ درصد رسیده است.

بنا به گفته مسوول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا در همدان؛ تمام محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته دیگر در استان تمدید شد.

اسدالله ربانی‌مهر افزود: تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مراکز آموزش و پرورش و مدارس، کتابخانه‌ها، حوزه علمیه، آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای تعطیل و به صورت غیرحضوری خواهند بود و نمازهای جماعت، زیارتگاه‌ها، تکایا و اماکن متبرکه تعطیل است.

ستاد کرونا استان البرز نیز پس از اعلام وضعیت فوق العاده محدودیت های جدید اجتماعی در سطح استان اجرایی کرد و ضمن آنکه ورود خودروهای غیر بومی به شهرکرج ممنوع شده است، تیم های نظارتی با استقرار ورودی های کلانشهر کرج در حال پایش ترددها و نظارت بر وضعیت کرونا در حریم شهر بوده و از ورود مسافران غیر بومی جلوگیری می شود و این محدودیت ها همچنان تا یک هفته دیگر تمدید شد.

رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و روند رو به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان فارس باعث شده است تا محدودیت‌های جدید کرونایی از چهارشنبه (بیست و سوم مهرماه ۹۹) در سراسر این استان اجرا شود که تا دوم آبان ماه ادامه خواهد داشت و در قالب اعمال محدودیت‌های کرونایی در این استان، فعالیت برخی از کسب و کارها، اصناف و مشاغل تعطیل و برگزاری تمام برنامه‌ها، مراسم‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و همایش‌ها ممنوع است.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استان لرستان نیز تمدید محدودیت های کرونایی را اعلام کرد و افزود: کلیه ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سطح استان با ۵۰ درصد ظرفیت (حضور نیروها به‌صورت یک‌روز درمیان) فعالیت داشته باشند.

این محدودیت ها در قم نیز ادامه داشت و استاندار قم به دلیل تعداد زیاد بیماران بدحال کرونایی انتظار می‌رود طی دو هفته آینده تعداد فوتی‌های این ویروس درقم افزایش یابد به همین دلیل اعمال و ادامه محدودیت ها ضروری است.

استاندار مرکزی هم از تمدید محدودیت‌های کرونایی در این استان خبر داد و گفت: از ۲۷ مهرماه تا دوم آبان ماه تمام مدارس استان مرکزی تعطیل خواهند بود و هیچ مدرسه‌ای در این یک هفته حق برگزاری کلاس حضوری را ندارد و معلمان مدارس نیز بر سر کار حاضر نخواهند شد.

علی آقازاده افزود: دورکاری ادارات استان طی هفته آینده نیز اجرایی می‌شود، طرح ماسک زدن اجباری و هرگونه تجمع در پارک‌ها هم ممنوع است و مهدهای کودک، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز در هفته آینده تعطیل خواهند بود.

شرایط کرونایی استانها در یک نگاه

هم اکنون استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۶۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

سیما سادات لاریگفت: خوشبختانه تاکنون ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، وضعیت استان را فوق العاده و بحرانی کرونایی اعلام کرد و گفت که ظرفیت تخت های بیمارستانی در حال پر شدن است و کادر درمانی به شدت خسته شده اند.

دکتر محمد فتحی روز افزود: ۱۱۹ بیمار بدحال دیگر کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های استان منتقل، ۷۴۳ بیمار تحت مراقبت درمانی، ۲۲ بیمار جان باختند و از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۷ هزار و ۸۳۷ نفر از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

استان اصفهان نیز با بحران شیوع کرونا مواجه است و ۲۰ شهرستان با وضعیت قرمز و چهار شهرستان با وضعیت نارنجی و هیچ شهرستانی با وضعیت سفید یا زرد قرار ندارد، سفرها تشدیدکننده این بیماری مسری است.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آمار بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های استان حدود ۴۰ درصد در این مدت بیشتر شده است. در حالی که تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان ۱۱ مهر ماه ۴۳۵ نفر بود ، دیروز به ۶۰۵ نفر رسیده است.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است و هر روز بر تعداد بیماران کرونایی افزوده می شود.

هم اینک ۷۴۷ تَن مشکوک به کرونا، وضعیت ۱۵۶ تَن از آنها وخیم،۱۲۰ تَن پذیرش اورژانس و ۷۱ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته در رماکز درمانی قم بستری بودند نیز ترخیص شدند.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت که وضعیت حوزه درمان کرونا در این استان از قرمز عبور کرده و به سیاه رسیده است و با ادامه روند کنونی ابتلا و بستری با کمبود دارو، تخت و اکسیژن مواجه خواهیم شد.
به گفته عباس قیصوری؛ هم اکنون ۲۰۰ بیمار کرونا در این استان بستری هستند و بیشتر امکانات درمانی صرف بیماران کرونایی می‌شود در حالی که بیماران دیگری نیز نیازمند خدمات درمانی هستند.

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به وضعیت نامناسب کرونا در استان تأکید کرد که هیچ اداره و نهادی حق خدمات‌رسانی به افراد فاقد ماسک را ندارد.
هوشنگ بازوند گفت: نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم، اما واقعا وضعیت خوب نیست و تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها همچنان در حال افزایش است.
از گیلان خبرهای خوبی می رسد و معاون استاندار گیلان اعلام کرد که با توجه به متمرکز شدن کل استان اعم از علوم پزشکی و ستاد کرونا و فرمانداری و... بر رعایت و اجرایی شدن توصیه‌های پزشکی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ممنوعیت ترددها تا حدودی شاهد کاهش این بیماری هستیم.
به گفته؛ محمود قاسم‌نژاد؛ در حال حاضر یک شهر استان گیلان در وضعیت قرمز، یک شهر در وضعیت سفید و ۱۴ شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی با اعلام اینکه شهرستان بیرجند جزو ۴۵ شهرستان دارای بالاترین آمار ابتلا به کرونا در کشور است و وضعیت مناسبی ندارد، افزود: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قاینات، نهبندان، طبس، بشرویه و درمیان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، سربیشه، زیرکوه، سرایان و خوسف در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و از ۱۱ شهرستان این استان هیچ شهرستانی با وضعیت زرد (متوسط خطر) و سفید (کم خطر) نیست.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در ۲ هفته گذشته روند شیوع بیماری در چهارمحال و بختیاری بسیار شدید شد اما طی ۱۰ روز اخیر اگر چه سیر افزایشی است، ولی شیب بیماری ملایم‌تر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار