مدیرعامل سابق پرسپولیس به خبرورزشی گفت: سال ۹۱ گفتم گل‌محمدی می‌تواند پرسپولیس را قهرمان آسیا کند. دیدید که حالا در یک‌قدمی این اتفاق هستیم.
کد خبر: ۹۰۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰ 12 October 2020

خبرورزشی، صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، همه پرسپولیسی‌ها را خوشحال کرد و آنها مدام مشغول انجام مصاحبه در حمایت از عملکرد یحیی گل‌محمدی هستند. در همین روزها، با محمد رویانیان هم به صحبت پرداختیم.
دیدارهای پرسپولیس در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان را دیدید؟

بله همه بازی‌ها را دیدم. شما یادتان هست من چه تیمی ساخته بودم؛ کلی ستاره و بازیکن تاپ به پرسپولیس آوردم اما من معتقدم این تیم، طلایی‌ترین پرسپولیس یک دهه اخیر است. حتی از تیمی که من ساختم هم طلایی‌تر است.

هم موفقیت و هم دلایل موفقیت. شما نیمکت پرسپولیس را ببینید؛ پنج چهره و شخصیت برجسته آنجا می‌نشینند. کریم باقری، افشین پیروانی، حمید مطهری، داود فنایی و البته یحیی گل‌محمدی که همگی پرسپولیسی درجه یک هستند و عملکردشان بی‌نظیر است. حضور یحیی روی نیمکت پرسپولیس فوق‌العاده ارزشمند است زیرا باسواد و باشخصیت است و در یک کلام دسته گل ما پرسپولیسی‌ها به شمار می‌رود.

یادتان می‌آید وقتی خودتان مدیرعامل بودید و یحیی را جانشین مانوئل ژوزه سرمربی تیم کردید، چه جمله‌ای در مصاحبه با خبرورزشی به زبان آوردید؟

بله، سال ۹۱ گفتم گل‌محمدی می‌تواند پرسپولیس را قهرمان آسیا کند. دیدید که حالا در یک‌قدمی این اتفاق هستیم. او همیشه رفتار حرفه‌ای داشت و آن روزها هم یقین داشتم در آسیا اول می‌شود. البته در آن زمان، اتفاقاتی رخ داد که باعث شد او دل ما را بشکند و از پرسپولیس برود ولی من همیشه از این مربی جوان حمایت کردم.

ولی با این حال، باشگاه کلی مشکل دارد!

اینها را می‌دانم. اول بگویم صد حیف بابت رفتن بازیکنانی که تیم را ترک کردند و در ثانی هزار مرتبه شکر به خاطر بازیکنان خوبی که به تیم اضافه شده‌اند. این تیم، راه خودش برای کسب قهرمانی و موفقیت‌های بیشتر را پیدا کرده و اگر مدیران باشگاه چوب لای چرخش نگذارند، بدون دخالت آنها هم موفقیت‌هایی به دست می‌آورد.

شما مخالف سیاست‌های مدیران باشگاه هستید؟

نه مخالفتی ندارم. بالاخره خودم هم، این کار را انجام دادم و می‌دانم روی میز مدیریت پرسپولیس چه خبر است. الان ما تحریم‌های ظالمانه دشمنان را می‌بینیم و همان‌طور که روی غذا و داروی مردم تأثیرگذار بوده، روی فوتبال هم تأثیر خودش را می‌گذارد. با این حال، دولت ما هم مثل آل‌سعود، شیوخ عربستانی، مسئولان کشوری و شاهزاده‌های آن کشور که پای النصر ایستادند، باید پای پرسپولیس بماند و حمایت مالی و معنوی کند. این وظیفه آنهاست زیرا پرسپولیس قهرمان آسیا شود، ایران این عنوان را به دست می‌آورد. این تیمی که من می‌بینم، بدون تردید می‌تواند به جام باشگاه‌های جهان هم برسد چون کادر فنی برجسته و بازیکنان شایسته‌ای دارد. اگر من مدیرعامل این تیم بودم، سرتا پای بازیکنان و مربیان را طلا می‌گرفتم!

یعنی شما ایراد اصلی را از مدیریت نمی‌دانید؟

مدیرعامل باشگاه الان باید چه کار کند؟ یک مدیری را آورده‌اند و دست و پاهایش را بسته‌اند. مسئولیت داده‌اند اما اختیار نمی‌دهند. مدیر باشگاه هم نه می‌داند روی هواست و نه می‌داند روی زمین است! پرسپولیس هم اگر تا به حال نتیجه گرفته، به یمن مربیان باشخصیت و بازیکنان منحصر به فردش بود وگرنه تا جایی که من می‌دانم مدیریت باشگاه خیلی مشکل دارد. الان مدیریت باشگاه تلاش بیشتری کند، لابی بزند و پول بیاورد تا پول بازیکنان به تعویق نیفتد و بدهی‌ها فوری پرداخت شود. البته آن مدیر هم در یک حدی توان دارد. روحانی، هیئت دولت و مسئولان دولتی باید به کمک بیایند درست مثل همان اتفاقی که در عربستان برای حمایت از النصر صورت می‌گیرد. بالاخره باید طلب برانکو پرداخت شود.

اما مهدی رسول‌پناه مدام می‌گوید نمی‌توانیم پولی از ایران خارج کنیم و از سوی دیگر، برخی پیشکسوتان می‌گویند پول برانکو را به ما بدهید تا به دستش برسانیم. به نظرتان چه کسی راست می‌گوید؟

این حرفی که دوستان پیشکسوت می‌زنند، ریسک زیادی دارد. آمدیم و در ایران، پول واریز شد و در عمان یا کرواسی، پول را به برانکو ندادند. آن وقت باید چه کار کرد؟

امروز شما مدیرعامل بودید، چه کار می‌کردید؟

من بلیت می‌خریدم و هر جای دنیا که بود، می‌رفتم پیش برانکو. آنقدر با او مذاکره می‌کردم تا بتوانم تخفیف بگیرم و دلش را به دست بیاورم. بعد هم نامه مشترک می‌زدیم تا خیال هواداران راحت شود، یک زمانی را برای پرداخت پول تعیین می‌کردیم و اقساطی پول را می‌دادیم تا همه چیز تمام شود. الان مدیران باشگاه همین کار ساده را هم انجام نمی‌دهند و شاید فکر می‌کنند خودشان هم بلاتکلیف هستند.

منظورتان از بلاتکلیفی باشگاه، موضوع خصوصی‌سازی است؟

بله، اصلاً معلوم نیست باشگاه را می‌فروشند یا نه.

اما تجربه نشان می‌دهد امکان ندارد دولت از خیر استقلال و پرسپولیس بگذرد و این باشگاه را خصوصی کند!

من هم این حرف‌تان را قبول دارم اما خصوصی‌سازی کاری ندارد، فقط باید از راه و روش درست حرکت کرد. اگر واگذاری خودسرانه و خودخواهانه و همراه با جناح‌بندی سیاسی باشد، به هیچ جا نمی‌رسد. باشگاه باید به آدم‌های اهل و کاردرست و دست‌پاک برسد آن هم با یک فرمول صحیح. من بارها گفته‌ام باشگاه پرسپولیس حق پیشکسوتان است چون آنها شرکت دارند، خیلی هم فعال هستند. اینها می‌توانند پرسپولیس را به خوبی اداره کنند.

خودتان هم عضوی از این شرکت هستید. یعنی امکان دارد برگردید و مدیریت باشگاه را برعهده بگیرید؟

من در مورد خودم صحبت نکردم بلکه مدل واگذاری را توضیح دادم. مثلاً حتی اگر قرار به واگذاری است، باید بخشی از سهام در اختیار شرکت پیشکسوتان قرار بگیرد. در ضمن دولت هم بگوید چقدر از سهام را می‌خواهد و چطور به دنبال واگذاری است؟ منابع مالی از کجا تأمین می‌شود و دولت تا چه حد قصد ادامه دخالت‌هایش را دارد. ما هم دوستانی مثل علی پروین را داریم که تمایل دارند باشگاه را بخرند. اگر شرایط خصوصی‌سازی مهیا شد، آن وقت بیشتر می‌توان در موردش حرف زد.

برچسب ها: رویانیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار