اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 25 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۹۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 16 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 25 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 25 شهریور بشرح زیر است:

باند سرقت منزل و اماکن خصوصی در شهرستان نور زمینگیر شد

فرمانده انتظامی استان مازندران از انهدام باند سرقت منزل و اماکن خصوصی و کف 46 فقره سرقت در شهرستان نور خبر داد .

به گزاش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی درباره جزئیات این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی و منزل در شهرستان نور، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران، افزود: در اجرای این ماموریت کارآگاهان پلیس آگاهان پلیس آگاهی نور با بررسی های های اطلاعاتی موفق به شناسایی یک باند 3 نفره سرقت در آن شهرستان شدند.

سردارمیرزایی تصریح کرد: در عملیاتی ضربتی متهمان دستگیر و مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از مخفیگاه آنان کشف شد.

این مقام انتظامی از دستگیری 2 مالخر اموال سرقتی در ادامه این عملیات خبر داد و اظهار داشت: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 46 فقره سرقت از اماکن خصوصی و منازل در آن شهرستان اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.


-----------------------------------------------------


امنیت مستلزم مشارکت همگانی با درایت هوشمندانه پلیس/ تاکید بر مقابله با پدیده اراذل اوباش نوپدید

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلوگاه، استقرار امنیت را مستلزم مشارکت های همگانی و همراه با درایت و مدیریت هوشمندانه پلیس اعلام کرد و خواستار برخورد با پدیده اراذل اوباش نوظهور شد.

"ابوالقاسم کیانی" دادستان شهرستان گلوگاه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با بیان این که استقرار امنیت مستلزم مشارکت همگانی همراه با سرعت و مدیریت هوشمندانه پلیس است، گفت: امنیت مقوله ای است که شهروندان و دولت همراه با یکدیگر در تامین آن سهیمهستند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلوگاه تصریح کرد: میان امنیت و توسعه رابطه متناسب و تنگاتنگی برقرار بوده که تجارب بشری علی الخصوص در عصر حاضر این واقعیت را به اثبات رسانده که هر تکاپو و هر خلاقیتی صرفا در کشوری آرام و سالم در تمامی بعدها پدید می آید و به مراتب ناامنی و احساس ترس و آشفتگی در تمامی عرصه مانع پیشرفت و رشد تکنولوزی می شود.

کیانی با تاکید بر برگزاری نشست های تخصصی و تعاملی بین دستگاه قضائی و انتظامی، خاطر نشان کرد: مرجع قضائی پشتیبان قوی برای نیروی انتظامی در جهت مقابله با پدیده شوم اراذل اوباش است که الحمدالله با درایت هوشمندانه و مدیریت پلیس و رصد و کنترل اراذل سطح، امنیت درشهرستان حاکم است.

دادستان شهرستان گلوگاه اظهار کرد: در کنار اراذل و اوباش دارای سطح، اراذل و اوباش هایی تحت عناوین نوپدید و نوظهور که اقدام به قدرت نمایی، تحریک و تهدید همدیگر در فضای حقیقی و مجازی می کنند به مراتب درگیری و ناهنجاری هایی از سوی آنان بیشتر بوده که مرجع قضائی با دستورات قاطع و سریع خود اجازه عرض اندام به آنان نخواهد داد و مجازات سختی در انتظار مخلان و هنجارشکنان امنیت خواهد بود.


-------------------------------------------------


امنیت موتورمحرکه توسعه / اراذل و اوباش در رصد اطلاعاتی پلیس

فرماندار و رئیس شورای تامین شهرستان گلوگاه، امنیت را موتورمحرکه رشد و توسعه روز افزون شهرستان برشمرد و گفت: اراذل و اوباش در رصد اطلاعاتی پلیس قرار دارند.

"فریدون کلبادی نژاد" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با بیان این که امنیت موتور محرکه در رشد و توسعه روزافزون جامعه است، گفت: بدون شک امنیت پایدار از بارزترین نیازهای جوامع بشری و پیش زمینه توسعه روز افزون کشورها محسوب می شود

رئیس شورای تامین شهرستان گلوگاه، تصریح کرد: مردم و کشور برای دستیابی به اهداف والا و توسعه در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی نیاز به امنیت روحی و روانی دارند که نیروی انتظامی با خدمت خادمانه خویش متناسب با پیشرفت تکنولوژی، اهتمام جدی داشته است.

کلبادی نژاد با اشاره به حضور مستمر پلیس در تمامی عرصه های حیات بشری، خاطر نشان کرد: امنیت مقدمه ای است برای داشتن جامعه سالم، مرفه ، اقتصاد بهتر و توسعه پایدار و همچنان یکی از عوامل و منابع توسعه و تعالی در جامعه قلمداد می شود.

فرماندار شهرستان گلوگاه با اشاره به طرح مقابله با اراذل اوباش، خاطر نشان کرد: هدف نیروی انتظامی تامین نظم و امنیت و مقابله با هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت در فضای مجازی و حقیقی است که وجود اراذل اوباش یکی دیگر از دغدغه های پلیس است که با اقدام به موقع و رصد و برخورد قاطعانه آنان و اجرای طرح های مقابله با پدیده شوم اراذل و اوباش حرکت شان را در نطفه خفه می کند.

کلبادی نژاد ضمن حمایت و پشتیبانی بی دریغ خویش به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان گلوگاه

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
از اجرای طرح مقابله با اراذل و اوباش، تصریح کرد: همگان باید با مشارکت خود در هر جایگاه و مقامی پلیس را برای تامین نظم وامنیت یاری کنند.


-------------------------------------------


دستگیری سارق حرفه ای در بهشهر

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از دستگیری سارق حرفه ای منزل و مغازه با 16 فقره سرقت در این شهرستان، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسن عنایتی گنجی درباره جزئیات این خبر، گفت: در پي وقوع چندين فقره سرقت منزل و مغازه در شهرستان بهشهر، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر، تصریح کرد: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي با بررسی های همه جانبه متهم را شناسایی و در عملیاتی ضربتی وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند .

سرهنگ عنایتی، خاطرنشان کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 9 فقره سرقت از منزل و 7 فقره سرقت مغازه در این شهرستان اعتراف کرد و پس از تشکيل پرونده به مرجع قضائي معرفي شد.

وی در خاتمه، از شهروندان خواست: هشدارهای پلیسی را جدی گرفته و در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک با اعلام مراتب به پلیس110پلیس را در تامین و حفظ امنیت پایدار در جامعه یاری کنند.


-------------------------------------------------


کشف 9 فقره سرقت در شهرستان كلاردشت

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت از دستگیری 3 سارق و کشف 9 فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ قاسم عزيزي با اعلام این خبر، گفت: ماموران پليس آگاهي در اجراي طرح هاي ارتقای امنيت اجتماعي با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسايي 3 سارق حرفه اي منزل در این شهرستان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت، تصریح کرد: ماموران پس از هماهنگي قضائي متهمان را در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه دستگير کردند .

وی با اشاره به کشف اموال مسروقه از مخفيگاه متهمان، افزود: متهمان در بازجويي ها به 9 فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی در این شهرستان اعتراف كردند و پس از تشكيل پرونده به مرجع قضائي معرفي شدند.

سرهنگ عزیزی با قدرداني از تعامل خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: با سرلوحه قرار دادن هشدارهاي انتظامي و استفاده مطلوب از سامانه 110در راستاي ارتقاي احساس امنيت، هميار هميشگي پليس باشند.


-----------------------------------------------------


سوداگر مرگ در محمودآباد به دام افتاد

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد از دستگیری قاچاقچی مواد مخدر و کشف 2 کیلوگرم هروئین در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمودحسین زاده در تشریح این خبر، گفت:در راستاي مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با انجام اقدامات اطلاعاتي از فعالیت عاملی افیونی در این شهرستان با خبر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد، افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی با هدایت عملیاتی ماموران اجرایی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان متهم را شناسایی کردند.

سرهنگ حسین زاده، تصریح کرد: پس از تشکیل تیم های عملیاتی، متهم در حین حمل مواد مخدر با یک خودروی سواری در این شهرستان دستگیر شد.

وی از کشف 2 کيلو گرم هروئین در بازرسی از خودروی متهم خبر داد و خاطر نشان كرد: این سوداگر مرگ پس از تشکيل پرونده، به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی محمودآباد بابيان اين که مقابله با پديده شوم مواد مخدر نیازمند همکاری وتعامل همه آحاد جامعه با نیروی انتظامی است از شهروندان خواست: هرگونه اخبار و اطلاعات در زمينه فعاليت افراد در تهيه و توزيع مواد مخدر از طريق تلفن 110 به پليس اطلاع دهند.


----------------------------------------------------


دستگيري معتادان متجاهر در رامسر

فرمانده انتظامي رامسراز اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در نقاط آلوده و جرم خیز و دستگیری 20 معتاد پرخطر در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ"علی قیصری" در گفت ‌و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: به منظور ارتقاء امنيت اجتماعي و جلب رضايت عمومي، طرح پاکسازي نقاط آلوده و جرم خيز در سطح شهرستان رامسر به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر، تصریح کرد: در اجراي اين طرح که در نقاط آلوده و جرم خیز این شهرستان به اجرا درآمد، 20 معتاد متجاهر دستگیر و به مراکز درمانی و ترک اعتیاد معرفی شدند .

قیصری از دستگیری یک سارق حرفه ای و کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در این عملیات خبر داد و اظهار داشت: متهم در بازجویی های به عمل آمده به 5 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کرد.

سرهنگ قیصری با قدردانی از همکاري صميمانه مردم با پلیس، گفت: شهروندان مي‌توانند در صورت اطلاع از هرگونه فعاليت مشكوک، به ويژه در زمينه توزيع انواع موادمخدر، مراتب را به مركز فوريت‌هاي پليسي 110 ا

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
علام كنند.


-----------------------------------------------------


سارق منازل و اماکن خصوصی در محمودآباد دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان "محمودآباد" از دستگیری سارق سابقه دار با 10 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس؛ سرهنگ "محمود حسین زاده" در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع سرقت های متعدد از اماکن خصوصی و منازل این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد، افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با بررسی های میدانی، سارق را شناسایی کردند.

سرهنگ حسین زاده، خاطرنشان کرد: در یک عملیات ضربتی متهم دستگیر شد و در بازجویی های بعمل امده تاکنون به 10 فقره سرقت در این شهرستان اقرار کرد.

وی در خاتمه با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد،به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای امنیتی، در صورت مشاهده افراد مشکوک در محدوده محل سکونت خود مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------


سارق منازل و اماکن خصوصی در محمودآباد دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان "محمودآباد" از دستگیری سارق سابقه دار با 10 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس؛ سرهنگ "محمود حسین زاده" در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع سرقت های متعدد از اماکن خصوصی و منازل این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد، افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با بررسی های میدانی، سارق را شناسایی کردند.

سرهنگ حسین زاده، خاطرنشان کرد: در یک عملیات ضربتی متهم دستگیر شد و در بازجویی های بعمل امده تاکنون به 10 فقره سرقت در این شهرستان اقرار کرد.

وی در خاتمه با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد،به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای امنیتی، در صورت مشاهده افراد مشکوک در محدوده محل سکونت خود مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------


کشف 25 فقره سرقت در جویبار

فرمانده انتظامي شهرستان جویبار از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 25 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ غلامرضا جعفری در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری ها، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار، افزود: در اجرای این طرح، ماموران پس از هماهنگی های قضائی، با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 20سارق و مالخر اموال سرقتی در این شهرستان شدند .

سرهنگ جعفری، تصریح کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده در مجموع به 25فقره سرقت منزل، اموال و قطعات خودرو در این شهرستان اعتراف کردند .

وی همچنین اظهار داشت: در ادامه اجرای این عملیات، 104موتور سیکلت و 33خودرو به دلیل عدم رعایت قانون و مقررات رانندگی، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و مزاحمت برای مردم متوقف شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، مراتب را در اسرع وقت از طريق تلفن فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.


--------------------------------------------------


تحرکات اراذل و اوباش، علل و راهکارهای مقابله با آن

احساس امنیت در بین مردم ناشى از عدم وجود هرگونه خطر و تهدید بالقوه و بالفعل است یکى از مسائل مهم اجتماعى که زمینه ساز از بین بردن احساس امنیت در بین مردم مى شود.

وجود امنیت در یک جامعه به همان اندازه مهم است که احساس امنیت و امنیت روانى درآن جامعه لازم است،بعضى کارشناسان احساس امنیت را در یک جامعه، مهم تر از وجود امنیت در آن مى دانند.

امنیت از فرد شروع شده و به خانواده و جامعه و در نهایت نظام بین المللى منتهى مى شود با این وجود باید، گفت؛ تأمین امنیت و احساس آن در درجه اول به فرد بر مى گردد.

با توجه به این مهم که اگر کاهش امنیت در جامعه رخ دهد، بى اعتمادى، رواج بدبینى و شایعه، عدم مشارکت و همکارى در برنامه هاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و امنیتى کشور را به دنبال خواهد داشت.

از آنجایى که احساس امنیت در بین مردم ناشى از عدم وجود هرگونه خطر و تهدید بالقوه و بالفعل است یکى از مسائل مهم اجتماعى که زمینه ساز از بین بردن احساس امنیت در بین مردم مى شود؛ وجود افرادى است که با نقض قوانین و ایجاد رعب و وحشت سعى در قدرت نمایى در جامعه دارند که قانون آنان را تحت عنوان اراذل و اوباش می شناسد.

در پیشگیرى و مقابله با خودنمایى اینگونه

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
افراد نیاز به اهرم ها و مکانیزم هاى کنترلى در جامعه است، یکی از این مکانیزم ها؛ طرح جمع آوري اراذل و اوباش است که طى سال هاى اخیر در دستور کار ناجا قرار گرفته است.

نیروي انتظامی نیز در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی، مبادرت به اجراى طرحی اجتماعی- انتظامى به منظور ارتقاء امنیت اجتماعى کرده و در راستاي آن اهدافی از جمله افزایش احساس امنیت شهروندان، کاهش دامنه شیوع کجروى ها و آسیب هاى اجتماعى، افزایش رضایت شهروندان از ناجا، کاهش وقوع کنش هاى اعتراض آمیز، افزایش شأن، منزلت و اقتدار نیروى انتظامى، افزایش روحیۀ نشاط و شادابى، انجام مأموریت ذاتى خود و فراهم نمودن زمینۀ رشد و بالندگى و پیشرفت فردى و جمعى را دنبال کرده است.

با توجه به بالا بودن ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی و میزان بالای کاربر فضای مجازی؛ کوچکترین تحرکات اینگونه افراد در فضای مجازی؛ تبعات بسیار وسیع و گسترده ای بر افکار عمومی دارد.

برهمین اساس فعالیت اینگونه افراد تحت کنترل نیروی انتظامی قرار گرفته و در کمترین زمان با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند شد و در این زمینه نقش پلیس فتا و معاونت اجتماعی در کنار اقدامات بازدارنده پلیس های تخصصی؛ بسیار کارساز است.

بارصد به موقع شبکه های اجتماعی هر گونه تحرکات رسانه ای شده اراذل و اوباش را با اقدامات مناسب عوامل اجرایی؛ پاسخ رسانه ای لازم ارائه می دهد تا بر احساس امنیت و اعتماد عمومی به پلیس خدشه ای وارد نشود.

حال برخورد تند، سریع و قاطع پلیس با اراذل و اوباش و جلوگیری از تحرکات آنان به خصوص مواردی که در شبکه های اجتماعی منتشر و باعث تشویش اذهان عمومی می شوند؛ حساسیت ناجا را دو چندان کرده و سعی و تلاش دارد با همت کارکنان جمعی و جلب مشارکت دستگاه های متولی و همچنین اقشار اجتماعی ضمن اقدامات پیشگیرانه؛پیش دستانه و اقدامات بازدارنده تحرکات اراذل و اوباش را در کمترین زمان ممکن پاسخ قاطع داده تا درس عبرتی برای سایرینی که قصد بر هم زدن امنیت عمومی جامعه دارند؛ باشد.

انگیزه ها و علل بروز شکل گیری اراذل و اوباش را باید در شیوع فقر و بیکاری در جامعه، تمایل نسل جوان به نماد سازی و تقویت افکار انحرافی در دسترس بودن سلاح سرد و گاهاً گرم، کم رنگ شدن اعتقادات دینی و مذهبی، تأخیر یا عدم ازدواج موفق، نفوذ فرهنگ بی بندوباری غربی در نسل جوان، بالا بودن ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی و تحریک اینگونه افراد برای ادامه رفتار هنجارشکنانه دانست.

در نهایت برای پیشگیری و مقابله با تحرکات اراذل واوباش؛ پیشنهاد می شود:

-شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش و اقدامات کنترلی دستگاه های امنیتی و انتظامی بر تحرکات، رفتار و کردار آنان.

- برخورد سریع، رعد آسا و قاطع پلیس در مکان تحرکات اراذل و اوباش و دستگیری در محل جرم با هدف عبرت آموزی سایرین.

-صدور احکام قضائی قاطع قضات برای عبرت سایر افرادی که انگیزه رفتارهای انحرافی دارند.

-رصد مستمر فضای مجازی پلیس فتا در زمینه تحرکات اراذل و اوباش و اقدامات رسانه ای مناسب معاونت اجتماعی ناجا برای مدیریت افکار عمومی.

-همکاری، هماهنگی و تعامل دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی برای اقدامات بازدارنده و مقابله ای مناسب برای کنترل و مدیریت بر تحرکات اراذل و اوباش شناسنامه دار و افرادی که در صدد برهم زدن امنیت عمومی را دارند.

-تهیه مستندات اجتماعی توسط رسانه ملی و محلی در زمینه تحرکات اراذل و اوباش و اقدامات بازدارنده پلیس و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی.

-اجرای نشست های علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران دانشگاه ها در حوزه مسائل اجتماعی برای واکاوی مناسب علل و انگیزه شکل گیری اراذل و اوباش در رسانه ملی و محلی.

- مطالبه گری از دستگاه های متولی در پیشگیری اجتماعی از شکل گیری اراذل و اوباش.#

نگارنده : سردار مرتضی میرزایی- فرمانده انتظامی استان مازندران


----------------------------------------------------------


روش های صحیح برقراری ارتباط در خانواده

مهمترین قدم در تعلیم و تربیت،آشنا کردن پدرو مادرها با اصول و روش های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است.

مهمترین قدم در تعلیم و تربیت،آشنا کردن پدر و مادرها با اصول و روش های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است. در اینجا برخی از اصولی که آشنایی با آنها در برقراری رابطه انسانی با نوجوان موثر است،ذکر می کنیم:

اصل الگوپذیری و هما نند سازی

یکی از مهمترین و اثر بخش ترین روش های یادگیری و اجتماعی شدن کودک ،الگو پذیری و همانند سازی است.

نوجوانان از طریق همانند سازی با بزرگتر ها، چهره های علمی، ورزشی،تاریخی و مذهبی یاد می گیرند که چگونه رفتار کنندکودک و نوجوان نخست والدین خود را سرمشق قرار می دهند برحسب جنسیت کودک و سن او،تاثیر پدر و مادر متفاوت است بدیهی است به طور کلی دختر با مادر و پسر با پدر همانند سازی می کند.

یکی از علت های مشکلات اجتماعی

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
الگوبرداری نادرست است.

نوجوان در این سن بیش از حد تحت تاثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است چنانچه خانه و مدرسه و جامعه (به ویژه از طریق رسانه ها) الگو های نادرست در اختیار او قرار دهند الگوبرداری نوجوان به طریق نامطلوبی صورت خواهد گرفت .

اصل ایجاد امنیت روانی

خانواده مهمترین کانون تامین کننده نیازهای جسمانی و روانی فرد است و تمام تلاش پدران و مادران مسئول و آگاه باید بر این اصل باشد.

اگر یک نوجوان کار اشتباهی یا نادرستی انجام داد هیچ گاه نباید به او گفت"دوستت ندارم"،"تو دیگر پسر یا دختر من نیستی"، یا "من دیگر مادر یا پدر تو نیستم "، این گونه برخورد های تحقیر آمیز و بیان این قبیل جمله ها، هیچ کمکی به اصلاح رفتار او نمی کند بلکه موجب سر خوردگی و از دست دادن امنیت روانی نوجوان می شود و سلامت روانی او را به خطر می اندازد.

اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن

هنگامی که با نوجوان روبه رو می شوید ،سعی کنید با او برخورد مثبت داشته باشید، از کلمه ها و جمله های تشویق آمیز استفاده کنید، به دنبال بزرگ کردن نکته های مثبت او باشید نه عیب جویی و ایراد گرفتن ، منظور این است که رفتارهای مطلوب فرزندتان را تحسین کنید ،توانایی های او را در نظر داشته باشید و در مقابل از سرزنش کردن و خجالت دادن او پرهیز کنید.

اصل پذیرش و احترام

محترم شمردن نوجوان،احترام به حقوق او، توجه به نیازهای همه جانبه او و پذیرش او همانطور که هست از مهمترین اصول برقراری رابطه انسانی است.

فرزند یا فرزندان شما بیش از هر چیز وجود شما را می خواهندو حضورشما در خانه برای آنان ارزشمند است. با دقت به حرف های نوجوان گوش دادن، پذیرفتن و تشویق رفتارهای مطلوب او، فراهم کردن فرصت هایی برای بروز وجود و خودنمایی و مسخره نکردن و سرزنش او از نشانه های برقراری یک رابطه انسانی با نوجوان است. نوجوانی که مورد پذیرش قرار می گیرد احساس با ارزش بودن و اعتماد به نفس می کند .

اصل پرهیز از افراط و تفریط

شما در امر تربیت و تعلیم فرزندتان چگونه عمل می کنید؟

آیا گاهی بسیار "سخت گیر" و گاهی بسیار "سهل گیر"هستید؟. نوجوان در این دوره گاهی می خواهد به شدت خود را با محیط سازگار کند و گاهی در اندیشه این است که به شدت محیط را با خود سازگار کند .

آیا گاهی گوشه گیر می شود و کنج عزلت انتخاب می کند و گاهی به رفاقت و دوستی با دیگر نوجوانان رو می آورد و دوستی آنان با شیفتگی و وابستگی تبدیل می شود.

برخی از افراد توصیه "با فرزندان خود دوست شوید" را به درستی نفهمیده اند، آنان فکر می کنند برای دوستی و نزدیک شدن با نوجوان باید با او همصدا و همرنگ شوند و هرچه او خواست آنها هم بخواهند و بدون قید وشرط با همه خواسته های او موافقت کنند، در حالی که این شیوه دوست شدن درست نیست و باید نوجوان را با ارزش ها و واقعیت ها آشنا کرد، دست او را گرفت و به سوی حقایق هدایت کرد.

تهیه وتنظیم : محدثه قربانی کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری 14 ساری


--------------------------------------


نقش شبکه های اجتماعی در بلوغ زود رس

گاهي تقليد کورکورانه و کودکانه آنچه در فيلم ها مي بينند، بدون درک صحيح از غريزه جنسي، آرام آرام، کودکان را به سمت لذت هايي مي برد که نتيجه اش همان " بلوغ زودرس" خواهد شديک جامعه سالم متأثر از خانواده سالم، پرورش دهنده افرادي سالم است.

حال و روز يک جامعه برداشت ماحصل تلاش گذشتگان است و آينده نه چندان دور آن بستگي به حال جواناني دارد که اکنون ميراث دار داشته ها هستند، جواناني که در کنار سازندگان جامعه امروز، راه و روش زندگي و سازندگي را فرا مي گيرندزندگي بدون "سازندگي" مفهومي عاري از تلاش و مسئوليت دارد و براي چنين زندگي نمي توان هدفي تصور شد، در اين صورت قطعا جامعه مبتلا به "روزمرگي" شده و به ناچار اهداف خيالي و پوچ چون قارچ هاي سمي در آن رشد و نمو مي کنند.

اين که نيروي انساني متخصص، متفکر و متعهد، سرمايه اي بزرگ و در عين حال قدرتي بس عظيم براي استقلال همه جانبه و ثبات قدم به سوي پيشرفت يک جامعه است، بر کسي پوشيده نيست و دشمنان نظام ما هم به خوبي دريافته اند که موفقيت جامعه کنوني ايران برگرفته از استحکام کانون گرم خانواده است.

از اين رو در قدم نخست، تمامي اعضاي تشکيل دهنده يک خانواده را اعم از والدين و فرزندان و پل هاي ارتباطي بين آنها که همان انتقال صحيح فرهنگ، سنن، اعتقادات مذهبي و ارزش هاي بومي است، مورد هدف قرار داده اند تا والدين را به "بدسرپرستان فرهنگي" و فرزندان را به " مهاجران فرهنگي" تبديل کنند.

اين "بد سرپرستي فرهنگي" والدين و از طرفي "مهاجرت فرارگونه " جوانان از فرهنگ بومي،مذهبي خود، شکاف عظيمي در راه پيشرفت جامعه به سوي آرمان هاي ملي باز مي کند، چرا که آنها "بيگانگان فرهنگ خودي" خواهند شد که در پي کسب حداکثر هويتي اند که از آنان نه استقلال مي خواهد و نه پيشرفت ... بلکه داستان

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
ش ، خواسته اش... وابستگي است و بهاي آن چيزي جز از دست رفتن نيروي جواني، حراج هويت و سستي اراده نخواهد بود.

حال که در عصر ارتباطات و رسانه هستيم، مهم ترين ابزار دشمن براي سلطه فرهنگ بيگانه که ما از آن به عنوان " فرهنگ غربي" يا " فرهنگ مهاجم" ياد مي کنيم، ابزار رسانه ها يا همان شبکه هاي ماهواره اي یا شبکه های اجتماعی هستند.

اگر برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي براي همه اعضاي خانواده تورهاي فکري پهن کرده و با پيام هاي ضدفرهنگي به دنبال اهداف خود هستند، بيشترين سرمايه گذاري را بر روي فکر کودکان انجام کرده و فطرت پاک فرزندان را مورد آماج حملات خود قرار داده اند و اين امر به گونه اي طراحي شده است که والدين نيز در اين ميدان بيشترين نقش را ايفا کنند.

پدر يا مادري که بدون توجه به سن کودک و عدم تشخيص و تميز او بين داستان پردازي و واقعيت، کنترل تلويزيون را در دست گرفته و شبکه هاي مختلف را آنقدر مي کاوند تا فيلمي مهيج و اکشن ببيند يا اينکه بنابر تصور خود با انتخاب يک سريال خانوادگي اوقات فراغت خوشي را براي همه اعضاي خانواده فراهم کند و يا خيلي سطحي تر با گوش دادن به يک شوي موسيقي حال و هواي خانه را تغيير دهد ؟ خواسته و ناخواسته آب در آسياب دشمن مي ريزد.

اما آنچه که دشمنان براي آن برنامه ريزي کرده اند، فراتر اين بحث هاست، بايد با کودکان با زبان خودشان صحبت کرد تا انگيزه هايشان را براي همراهي بيشتر جلب کرد، به همين خاطر است که شاهد رشد قارچ گونه برنامه هاي ويژه کودکان در شبکه هاي ماهواره اي هستيم، حتي مي بينيم که برخي از برنامه هاي بزرگسالان در ميان انيميشن کودکانه جاي گرفته اند، چرا که ديدن کارتون و خارج شدن از دنياي واقعي لذت بيشتري دارد! حالا اين که کودک تا سنين 5 يا 6 سالگي قدرت تشخيص يا تفکيک واقعيت از افسانه را ندارد و آنچه مي بيند برايش حکم يک"آموزش" را دارد و ماهواره آموزشگاهي که به او ارزش هاي جديد، سبک زندگي جديد ، علايق جديد و ارتباط جديد را ياد مي دهد در اين جاست که کودک با ديدن و شنيدن صحنه ها و ديالوگ هايي که در محيط پيرامونش نبوده است،آشنا و الگو می گیرد

در دنيايي قرار مي گيرد که به زيبايي !‌ در قالب داستان و بازي، ارزش هاي دنياي واقعي او را دستخوش تغيير مي کند. زوال دوران کودکي کودک اثر محتوايي يا داستاني سريال‏ها را نمي گيرد، اما بسياري از ظواهر و ماجراها برايش عادي مي‌شود و بعد نمي‌توان او را قانع کرد که اين‌ها در اخلاقيات ما نيست.

از آنجايي که بيشترين تمرکز برنامه هاي رسانه هاي غربي توجه به مسائل جنسي در قالب موسيقي، نمايش،‌سريال و حتي کارتون ... است نخستين چيزي که توجه کودک را جلب مي کند، تفاوت هاي جنسيتي و ارتباطاتي است که در تمام ابعاد برايش مجهول است و بايد آن را کشف کند.

اين امر باعث ايجاد بلوغ زودرس در کودکان مي شود،در تعريف علمي بلوغ زودرس (early puberty ) پديده هاى فيزيولوژيک است که هم در پسران و هم در دختران ديده مى شود که فرد زودتر از هم سالان خود علائم و آثار بلوغ را ظاهر مى سازد و البته شيوع آن در دختران بالاتر است.

جامعه ايده آل، جامعه اي است که پسرها و دخترها در سنيني با مفهوم غريزه جنسي آشنا شوند که حس نياز به آن را درک کنند و تا ازدواج فاصله زيادي نداشته باشند، اگر شرايطي ايجاد شود که دخترها و پسرها زودتر از زمان طبيعي با غريزه جنسي آشنا شوند و سال ها بعد از آن، زمينه ازدواج برايشان فراهم نشود، چه اتفاقاتي خواهد افتاد؟ کودک 12 ساله اي که به بلوغ جنسي مي رسد، اما هنوز به سن رشد عقلي نرسيده است، چگونه مي تواند آتش تند غريزه را در خود کنترل کند؟ آيا آتش کنترل نشده کودک، حال و آينده و شخصيت او را نمي سوزاند!‌ چه ميزان مي توان پيش بيني کرد چنين کودکي دست به خطاهاي بزرگ نزند ، خطاهايي که زشتي آن برايش قابل درک نخواهد بود و يا اينکه راهي براي رفع آن جز انجام خطرهاي جبران ناپذير وجود نداشته است؟ اين چنين کودکاني به راستي قربانيان بي گناهي هستند که از نظر عقلاني آمادگي پذيرش چنين وضعيتي نيستند و پدر و مادر بدون توجه آنها را به سوي رفتارهاي پر خطر سوق داده اند.

تقليد رفتارهاي جنسي‌ بدون شک تماشاي صحنه هاي جنسي مانند تماشاي زنان نيمه برهنه و ... يکي از اصلي ترين عوامل بلوغ زودرس در کودکان است، کودکي که ساعت ها پاي تلويزيون نشسته و حرکات خارج از عرف و زشت را در کمترين پرده پوشي مي بيند، در ضمير ناخودآگاه خود نه تنها هوس راني را زشت نخواهد پنداشت بلکه آن را قسمتي از زندگي دانسته و به آنها روي آورده و در بزرگسالي هم به آن معتاد خواهد بود.

گاهي تقليد کورکورانه و کودکانه آنچه در فيلم ها مي بينند، بدون درک صحيح از غريزه جنسي، آرام آرام، کودکان را به سمت لذت هايي مي برد که نتيجه اش همان " بلوغ زودرس" خواهد شد. حتي گاهي موسيقي هايي که شايد در نظر اول چيزي به جز آهنگ تند و رقص آور نباشد!‌چنان با تصاويري که

masoud pashna, [۱۶.۰۹.۲۰ ۰۰:۴۲]
همراه است نوجوان را تحريک مي کند که انگيزه و جسارت دست زدن به اعمال جنسي را در او زياد مي کند.

مشاهده آثار اينگونه فيلم ها و موسيقي ها را مي توان در نوع رفتار و مشکلات نوجوانان کشورهاي غربي ديد و آن را دست مايه عبرت قرار داد، به طوري که متفکران غربي چون " نيل پست من" از استاتيد دانشگاه نيويورک درباره آثار رسانه بر انديشه، اخلاق و رفتار کودک، کتابي با عنوان " زوال دوران کودکي" نوشته است و در آن به بالا رفتن ميزان جرايم اشاره کرده است و مي گويد: ( در فاصله بين سال هاي 1950 تا 1979 فاصله و شکاف بين ميزان جرايم خردسالان و بزرگسالان کم تر شده و اين نشان دهنده افزايش ارتکاب جرايم توسط کودکان و اطفال خردسال است تا جايي که افزايش تعداد کودکان مجرم و مرتکبان به جرايم سنگين مثل قتل، سرقت مسلحانه، تجاوز جنسي منجر به قتل و ... درصد بالایی را نشان مي دهد

آري خود صاحبان اين تفکر و فرهنگ ،در آتشي که به پا ساخته اند مي سوزند و هر از گاهي نخبگان آنها دمي مي زنند اما حريق گسترده تر از آن است که بشود به راحتي خاموش کرد.

پيشنهادات جامعه ما هنوز درگير اين مسئله به صورت حاد نشده است در حالي که برنامه ريزي دشمنان براي ما کمتر از آنچه در کشورهاي خود رخ داده است، نخواهد بود از اين رو والدين بايد در انتخاب برنامه ها و موسيقي هايي که نوجوانان اشان به تماشاي آن مي نشينند گزينشي درست داشته باشند تا علاوه بر اينکه از دوران کودکي بيشترين استفاده را مي کنند، نيروي جواني را براي زندگي سالم و موفق به کار گيرند.

بلوغ زودرس علاوه بر موارد ياد شده مي تواند به عنوان يک بيماري که شايد بيشترين نمود و بروز را در عصر ما دارد مورد توجه قرار گيرد و والدين و خانواده ها مي بايد در اين زمينه اطلاعات کافي داشته باشند و تحت هر شرايطي اگر کودکشان با آن مواجه شد بدانند عوارضش چه خواهد بود و چگونه آن را کنترل کنند.

رشد اندام‌ها و بروز علائم بلوغ در نوجوانان کم‌ سن در مقايسه با ساير همسالان، باعث ايجاد اضطراب شديد در اين کودکان و‌ ‌والدين آنها مي‌شود. همچنين مشکلات رفتاري و هيجاني همچون تغيير در تعاملات اجتماعي و عدم تمرکز در مدرسه در افرادي که بلوغ زودرس را تجربه مي کنند؛ مشاهده مي شود.

اختلالات خلقي و شخصيتي در افرادي که دچار بلوغ زودرس مي‌شوند بيشتر مشاهده مي‌شود، بلوغ زودرس فرد را زودتر از موعد با استرس‌هاي مربوط به دوره جواني روبه رو مي‌کند، ارتباطات اجتماعي او را تحت تاثير قرار مي‌دهد و حتي در برخي موارد موجب انزواي نوجوان مي‌شود. اينکه وجود حريم هاي بيش از حد و خجالت باعث مي شود که فرزنداني که به بلوغ زودرس دچار شده اند نتوانند مشکلات خود را با والدين خود در ميان بگذارند اضطراب مضاعفي را بر آنها تحميل مي‌کند.

نوجواناني که بلوغ زودرس را تجربه مي کنند احتمال مبتلا شدن به اضطراب و افسردگي نسبت به همتايان خود را بيشتر دارا هستند. آنها حتي ممکن است دچار آزار جسماني ديدن، سيگار گشيدن، تجربه هاي جنسي زود هنگام شده و همچنين با کاهش عملکرد تحصيلي مواجه شوند.

در دختراني که بلوغ زودرس داشته اند عزت نفس پايين و تصوير بدني نادرست نيز مشاهده مي شود، بلوغ ديررس نيز مشکلاتي را از جمله کاهش دوستي هاي آنها در مدرسه و اعتماد به نفس پايين را براي فرزند ما ممکن است ايجاد کند.

والدين بايد انتظار چنين علائمي را داشته باشند و آن را پيگيري کنند و قبل از اينکه فرزندان اين اطلاعات را از همکلاسي‌ها و دوستان خود به‌طور ناقص و نامفهوم دريافت کنند والدين با آنها ارتباط بگيرند و همه آنچه لازم است بدانند به شکل درست در اختيار آنها قرار دهند.

ايجاد رابطه صميمانه با فرزندان از سوي والدين و هم‌چنين توجه به نقش معلمان در جلوگيري از بروز رفتارهاي نابهنجار و مخرب مي‌تواند به کاهش چنين آسيب‌هايي در نوجوان کمک کند، اطمينان دادن به فرزندان در مورد طبيعي بودن آنان نقش کليدي در پيشگيري از اضطراب دارد.

گرد آوردنده: سرهنگ سید جعفر ساداتی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

خبر: سلمان مهدوی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار