در این روزها که نگرانی از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا یکی از دغدغه های رایج است استاندار مازندران اعلام کرد که کمیته آموزشی باهدف نظارت و بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان تشکیل شود.
کد خبر: ۸۹۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ 14 September 2020

در این روزها که نگرانی از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا یکی از دغدغه های رایج است استاندار مازندران اعلام کرد که کمیته آموزشی باهدف نظارت و بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به‌رغم تمام بایدها و نبایدها و تردیدها و اطمینان‌های احتمالی، مدارس کشور 15 روز زودتر از مهرِ همیشگی باز شد گرچه ابتدا همه‌ دانش آموزان به مدرسه فراخوان شدند اما درنهایت اختیار به خانواده‌ها داده شد.

15 شهریور، اول مهرِ دانش آموزان شد و طبق گفته‌ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران حدود 25 درصد در کلاس درس حاضر شدند.

فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری یا غیرحضوری موضوعی بوده که پس از شیوع کرونا موردتوجه قرار گرفت و روش‌های مختلف هم اجرا شد.

آنچه مهم و اولویت اصلی بود، حفظ سلامتی دانش‌آموزان و اجرای صحیح و‌ مطلوب فرایند آموزشی در سال تحصیلی جدید و تداوم آن بود. در بازگشایی مدارس، پروتکل‌های بهداشتی باید از سوی کسانی رعایت شود که سن و سالشان با بازیگوشی و جست و خیز پیوند خورده است. در کنار نگرانی خانواده‌ها برای رعایت اصول بهداشتی کرونا نزد فرزندانشان و حفظ سلامتی‌شان، مسئولان نیز در این خصوص، نگرانی‌ها و پیشنهادها و انتقادهایی مطرح می‌کنند.

جلسه ستاد استانی کرونا نیز که در روز شنبه بیست و دوم شهریورماه با ریاست استاندار مازندران برگزار شد،‌ پیرامون بیان دغدغه‌ها نشان از نگرانی مسئولان استان و شهرستان به این موضوع بود و در نهایت استاندار پیشنهاد تشکیل یک کمیته آموزشی را داد.

تشکیل کمیته آموزشی برای نظارت بر بهداشت مدارس

احمد حسین زادگان گفت: آموزش حضوری برای دانش‌آموزان مزیت است اما پیش از سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است. حفظ جان دانش‌آموزان و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس نباید با اخلال مواجه شود.

استاندار مازندران اعلام کرد که کمیته آموزشی باهدف نظارت و بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان تشکیل شود و هر هفته گزارش این بررسی و عملکرد مدارس به ستاد استانی کرونا اعلام شود.

,وی گفت: مدارسی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، نباید فعال باشند و نظارت آن بر عهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مدیران معین ما است. ضمن آنکه یکی از معاونان مدرسه باید مستقیماً مسئول بهداشت مدرسه باشد.

حسین زادگان به طرح دانش‌آموزی «همیاران سلامت» که طبق مصوبه ستاد استانی کرونا اجرای به عهده سازمان دانش‌آموزی استان است نیز اشاره کرد و گفت: طرح همیاران سلامت، طرح کمک به برقراری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان با حضور خودشان است و باید به ما گزارش داده شود که این طرح در چه مرحله‌ای است.

وی به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و تهویه مناسب در کلاس‌ها اشاره کرد که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای حاصل می‌شود و در مورد گندزدایی و ضدعفونی شدن کلاس‌ها نیز تذکر داد.

حضور ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در مدارس

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه در تشریح چگونگی بازگشایی مدارس و فرایند آموزشی با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: 25 درصد دانش آموزان در روز 15 شهریور، سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را در 4 هزار و 44 مدرسه آغاز کردند.

به گفته وی تا روز چهارشنبه 19 شهریور، در کل با توجه به اینکه 558 مدرسه زیر 50 نفر دانش‌آموز دارند، 50 درصد آنان در کلاس‌ها حاضر شدند.

وی افزود: در شیوه‌نامه وزارت بهداشت نیز آمده است که دانش‌آموزانی که در مدارس حضور می‌یابند، ساعات کوتاهی در مدرسه خواهند بود، باید بخشی از آموزش‌های آن‌ها نیز به صورت غیرحضوری انجام شود.

نظری ادامه داد: سعی کرده‌ایم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و گروه‌بندی کردن کلاس‌ها و الزام به استفاده از ماسک و همراه داشتن مواد ضدعفونی‌کننده، شرایطی فراهم نماییم که دانش آموزان کمترین حضور را در هفته در فضای آموزشی داشته باشند ضمن آنکه بیش‌ترین بهره را ببرند.

به گفته معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا از روز نخست تاکنون در مدارس واصل نشده است: ما به نگرانی خانواده‌ها احترام می‌گذاریم و آن‌ها مختار هستند، آموزش‌های حضوری و یا غیرحضوری را انتخاب کنند.

نگرانی از بازگشایی مدارس به ویژه دانش آموزان ابتدایی

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم بابیان اینکه وضعیت اغلب شهرستان‌های استان به ثبات نسبی رسیده است، گفت: در حال حاضر روند بازگشایی‌ها آغازشده و با همین تقاضای بازگشایی‌ها به سمت خیز دوم رفتیم و اگر رعایت نکنیم، با توجه به اینکه در بسیاری از استان‌ها مجدداً روند ابتلا افزایشی شده است، هشداری برای ما خواهد بود.

وی افزود: نگرانی شدید ما از بازگشایی مدارس است به خصوص نزد دانش‌آموزان ابتدایی که رعایت پروتکل‌ها برای آنان سخت است.

ضرورت آموزش نکات بهداشتی به دانش آموزان

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز گفت: 25 استان کشور در یک ماه اخیر وضعیت قرمز و نارنجی دارند و با توجه به اینکه در پیک دوم جوان‌ها و اطفال درگیر بیماری شده‌اند، باید سیاستی در آموزش و پرورش اتخاذ شود که دانش‌آموزان رعایت موارد بهداشتی را آموزش ببینند.

وی تجمع خانواده‎ها را در مدارس نگران‌کننده اعلام کرد و خواستار همکاری همه‌جانبه خانواده‌ها با مدرسه شد و تأکید کرد: والدین از تجمع در مقابل مدارس بپرهیزند و در ساعت مشخص‌شده برای ورود و خروج دانش‌آموزان حضور یابند.

ویروس کرونا تاکنون بسیاری از مناسبات فردی و اجتماعی را دست‌خوش تغییر و نوع دیگری از زندگی را برای مردم تعریف‌ کرده است که اساس آن بر خود مراقبتی و رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. در اقشار مختلف اجتماع، کودکان و نوجوانان به واسطه سن و سال، تحمل پایینشان در گذراندن ساعات زیادی از شبانه‌روز در یک محیط یکسان و تکراری و تمایل زیادشان به برقراری ارتباط و قرارگیری در اجتماع، بیشتر باعث نگرانی هستند. حال که مدارس نیز بازگشایی‌شده، احتمال افزایش ابتلا نیز مدنظر مسئولان و خانواده‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد همچنان تنها راه‌حل موجود، رعایت دستورالعمل‌هایی است که ماه‌هاست توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار