نشست تخصصی اشتغال مازندران با محوریت محرومیت زدایی و کمک به اقتصاد داخلی در حالی برگزار شد که مدیر کل محیط زیست مازندران از پسماند به عنوان قصه پرغصه استان یاد کرد و گفت: از مازندران بعنوان استانی سرسبز یاد می‌شود اما کسی از محرومیت استان خبر ندارد.
کد خبر: ۸۹۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 11 September 2020

نشست تخصصی اشتغال مازندران با محوریت محرومیت زدایی و کمک به اقتصاد داخلی در حالی برگزار شد که مدیر کل محیط زیست مازندران از پسماند به عنوان قصه پرغصه استان یاد کرد و گفت: از مازندران بعنوان استانی سرسبز یاد می‌شود اما کسی از محرومیت استان خبر ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد زهرایی در نشست تخصصی اشتغال استان مازندران با بیان اینکه فلسفه وجودی بسیج تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است، اظهار کرد: بسیج متولی اقتصاد ومحرومیت زدایی در کشور نیست، بلکه دستگاه‌های مختلفی در این بخش متولی هستند.

وی افزود: بسیج به دلیل ریشه مردمی داشتن و داشتن 160 هزار رده مردمی دارای شبکه وسیعی است .

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه پول و تجهیزات محور فعالیت بسیج نیست و بلکه ظرفیت ساز و نهاد بین بخشی است، گفت: بسیج حلقه واسطه و ابرحلقه بوده که از گروه‌های مختلفی مانند حلقه‌های صالحین، پایگاه‌های مقاومت و غیره برخوردار است.

وی کمک به مردمی کردن اقتصاد را هدف ورود بسیج به اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت خدمتگزاری نزد اقتصاددانان و صاحبنظران جهان نیز پذیرفته شده است و نظریه اقتصاد مقاومتی پارادایم مدیریت اقتصادی بوده و برخی از کشورها از این مدل‌ها بهره می‌گیرند.

زهرایی یادآور شد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داد و ثابت کرد که باید به اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون و اتکای به آن توجه کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشورافزود: توانمندسازی و آموزش مردم، برندسازی از جمله مأموریت‌ها است و در این راستا تفاهم نامه های مختلفی با دستگاه‌های مختلف مانند حفاظت از جنگل‌ها، بیابان زدایی، توسعه کشت در اراضی شیبدار و غیره انعقاد کرده‌ایم.

زهرایی آموزش تعاونی‌ها را از دیگر تفاهمنامه های منعقدشده یاد کرد و گفت: مازندران به عنوان استان پیشرو در حوزه تولید به شمار می‌رود و مرکز آموزش و توانمندسازی بسیج در استان فعال شده است و فصل نوینی برای اشتغال محرومان و مستضعفان در کشور رقم خواهد کرد.

 

زراعت چوب در یک میلیون متر مکعب

سرهنگ سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف در استان با همکاری بسیج سازندگی در دست اجرا است، زراعت چوب، طرح‌های اشتغال زا، ساخت پل، آبرسانی، جاده روستایی را از جمله طرح‌ها بیان کرد.

وی یادآور شد: همچنین قرار است یک میلیون مترمکعب زراعت چوب در استان با همکاری بسیج سازندگی محقق شود.

مسلمی با بیان اینکه ۳۰ درصد ظرفیت اشتغال استان در اختیار بسیج قرار می‌گیرد، زنجیره ارزش تولید و صادرات نیز از موضوعات همکاری عنوان کرد.

فعالیت 15 مرکز مشاوره کارآفرین

کامران اصغری مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: در بحث اشتغال جنس کار همه دستگاه‌ها و بسیج یکی است و باید بسیج‌گونه فعالیت کنیم.

وی افزود: باید در بحث عدالت اجتماعی به مناطق دوردست و روستاها توجه شود و اشتغال روستایی و مشاغل خانگی را افزایش دهیم.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران به فعالیت 15 مرکز مشاوره کارآفرین در استان اشاره و تصریح کرد: توجه به تعاونی‌ها می‌تواند به توسعه کارآفرینی کمک کند .

پرداخت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان

در ادامه مدیر کل تجهیز منابع و بهبود فضای کسب و کار کمیته امداد امام خمینی( ره) کشور گفت: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری توانمندسازی محرومان است که بخش اصلی آن توسعه وبهبود فضای کسب و کار است.

وی با اشاره به 176 هزار و 900 فرصت شغلی در سال قبل اشاره کرد و افزود: از اشتغال‎های ایجاد شده درکشور 40 درصد مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

محمدی گفت: امسال 210 هزار فرصت شغلی و 6 هزارمیلیارد تومان منابع و تسهیلات قرض‎الحسنه از طریق بانک‎های عامل به جامعه هدف پرداخت می‎شود.

مدیر کل تجهیز منابع و بهبود فضای کسب و کار کمیته امداد امام خمینی( ره) کشور، افزود: پیش‌بینی می‌شود 206میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی در جهت ایجاد فرصت شغلی پرداخت شود.

پسماند قِصه پر غُصه

مدیر کل محیط زیست مازندران در ادامه این نشست با بیان اینکه کسی خبر از محرومیت مازندران ندارد، گفت: هنوز در استان مناطق محرومی وجود دارد که با خودروی کمک‎دار می‌توان به آنجا رفت.

وی با بیان اینکه مازندران در حوزه محیط زیست چنددهه عقب مانده است، افزود: بهره‌مندی از سیستم تصفیه فاضلاب خانگی در مازندران ۱۵ درصد ولی در کشور ۵۳ درصد است و با عقب ماندگی سه برابری مواجه هستیم.

حسینعلی ابراهیمی پسماند را قصه پرغصه یاد کرد و گفت: این مسئله سبب شده تا ذخایر دریای خزر، منابع موجود در جنگل‌ها از بین رود.

ابراهیمی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه نیست، یادآور شد: متأسفانه زراعت چوب به یک ژست تبدیل شده زیرا احیای جنگل وظیفه ذاتی منابع طبیعی است و این طرح دارای انحرافاتی است و باید اصلاح شود.

نقش بسیج در تثبیت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت

شهیدی فر رئیس جهاد کشاورزی مازندران به همکاری جهاد کشاورزی و بسیج در حوزه کشاورزی، تولید و محرومیت زدایی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه بسیج در ماندگاری، تثبیت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت نقش مهمی داشته است، ادامه داد: کمک به بخش اقتصادی، گیاهان دارویی، اراضی شیب‌دار و آموزش مشاغل خانگی نیز از دیگر فعالیت‌های بسیج در حوزه کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: این آمادگی را داریم در عرصه‌های مختلف کشاورزی چون دام، طیور و شیلات با اولویت محرومیت‌زدایی نیز با بسیج داشته باشیم.

وی یادآور شد: بسیج همچنین در کشت گلخانه‌ای نظیر گیاهان دارویی، زینتی، لیمو ترش و قارچ خوراکی بسیج به خوبی ورود پیدا کرد و این همکاری بطور مستمر ادامه دارد.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه از همه گروه‌های مقتدر بسیج در راستای جهش تولید بهره‌گیری می‌کنیم، گفت: با همکاری بسیج می‌توان بسیاری از کارهای بجا مانده را به پایان رساند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار