معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از انواع مرکبات در سال گذشته تولید شد که طبق چشم انداز آینده، کل تولیدات مرکبات و محصولات باغی با طراحی پروژه های جهش تولید به ۳.۲ میلیون تن می‌رسد.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴ 07 September 2020

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از انواع مرکبات در سال گذشته تولید شد که طبق چشم انداز آینده، کل تولیدات مرکبات و محصولات باغی با طراحی پروژه های جهش تولید به ۳.۲ میلیون تن می‌رسد.

مجید بهادری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مدیریت تولید محصولات کشاورزی اعم از محصولات زراعی و باغی از وظایف این معاونت به شمار می‌رود، اظهارکرد: معاونت بهبود تولیدات گیاهی، اجرای سیاست های جهاد کشاورزی در بخش های زراعت، باغبانی، حفظ نباتات و فناوری‌های مکانیزه در شهرستان ها، دهستان ها و روستاهای استان را برعهده دارد .

وی تامین امنیت غذایی، تقویت اشتغال و به دنبال آن سودآوری اقتصادی در جهت توسعه کشاورزی را مهم دانست و بیان کرد: کشاورزی دانش‌محور بر اساس کشاورزی فنی و مدیریتی، افزایش بهره‌وری در تولیدات گیاهی را سبب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی موجود در استان قادر به گسترش نیست، تصریح کرد: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت موجود با بهره گیری از چشم انداز فنی و آگاهانه در خصوص تولیدات گیاهی، شاهد تولید دوبرابری محصولات کشاورزی باشیم.

بهادری در مورد میزان تولیدات گیاهی استان بیان کرد: سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن برنج در استان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کمباین های برداشت مخصوص برنج در اراضی شالیزاری استان به بیش از ۵ هزار دستگاه رسیده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد محصولات برنج مازندران به صورت مکانیزه برداشت و نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار نیز به صورت مکانیزه نشاکاری می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مبارزه با علف های هرز و بیماری ها را مهم ترین رسالت در زمینه تولید گندم برشمرد و یادآور شد: در ۷۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان، مبارزه با علف هرز و در ۶۳ هزار هکتار، مبارزه با بیماری در گندم، انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مازندران در بحث سطح زیر کشت و تولید گندم، استان بزرگی در کشور نیست، افزود: با این وجود سال گذشته ۵۵ هزار هکتار گندم کشت شد و در بحث میزان کشت مکانیزه این محصول نسبت به سال های پیش رشد قابل توجهی داشته ایم.

* ظرفیت تولید محصولات باغی مازندران

بهادری با اشاره به تولید مرکبات در باغات مازندران، بیان کرد: تولید مرکبات در استان به گونه‌ای انجام می‌شود که علاوه بر تامین مصارف داخلی قابلیت عرضه به بازار جهانی را نیز دارا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازندران دارای ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات است، خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از انواع مرکبات در سال گذشته تولید شد که در چشم انداز آینده، کل تولیدات مرکبات و محصولات باغی با طراحی پروژه های جهش تولید به ۳.۲ میلیون تن می رسد؛ بعلاوه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزارتن محصولات باغی به خارج از استان نیز صادر شده است.

وی مسئله مگس مدیترانه را معضلی مهم در سال گذشته دانست و گفت:بیشترین مشکل در این بخش مربوط به شهریورماه است اما با تلاش های صورت گرفته، سال گذشته کمترین آسیب به باغات استان وارد شد، امسال نیز در نظر داریم با برنامه های کارشناسی و اطلاع رسانی به موقع جلوی بروز خسارات در باغ ها را بگیریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد برنامه ریزی هایی که در راستای تولید محصولات زراعی صورت گرفته است، بیان کرد: در این طرح ها علاوه بر کشت مکانیزه، مدیریت حفاظت محصول، مدیریت تغذیه و بهره برداری از بذرهای استاندارد نیز مورد نظر است.

وی طرح کشت گلخانه ای را برای تولید و اشتغال به دلیل ماهیت گلخانه ای آن مناسب برشمرد و اظهار کرد: از ۳۸۵ هکتار کشت محصولات گلخانه ای مازندران،۱۵ هکتار مربوط به لیمو ترش ، ۳۰ هکتار محصولات سبزی و صیفی و بقیه در رابطه با تولید گل و گیاه است.

بهادری در ادامه گفت: ارائه تسهیلات و خدمات برای احداث گلخانه در ابعاد بزرگ در خارج بافت روستا و کوچک مقیاس کمتر از ۳۰۰ متر در داخل بافت روستا نیز در دستورکار معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان است و تسهیلات لازم به بهره برداران ارائه می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان افزود: کشاورزی بخش حائز اهمیت در حوزه ی اقتصاد مازندران است و برنامه ریزی برای تقویت آن و حضور جوانان در این زمینه برای افزایش تولید و درآمد اقتصادی، بسیار مفید و ارزشمند است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار