استاندار مازندران با اعلام این که هرگونه پذیرایی در مراسم عزاداری محرم در نقاط مختلف شهر و روستا ممنوع است ، گفت که نذورات نقدی و غیر نقدی مردم در پایگاه‌هایی که در تکایا فعال می‌شوند جمع‌آوری و در قالب بسته‌های معیشتی کمک مومنانه در همان منطقه بین مستمندان توزیع می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 12 August 2020

استاندار مازندران با اعلام این که هرگونه پذیرایی در مراسم عزاداری محرم در نقاط مختلف شهر و روستا ممنوع است ، گفت که نذورات نقدی و غیر نقدی مردم در پایگاه‌هایی که در تکایا فعال می‌شوند جمع‌آوری و در قالب بسته‌های معیشتی کمک مومنانه در همان منطقه بین مستمندان توزیع می‌شود.

ایرنا ، احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران در ساری افزود : پایگاه جمع آوری نذورات محرم با هماهنگی سپاه و با استفاده از ظرفیت بسیج مساجد در شهرها و با همکاری دهیاران در روستاها در حال شکل گرفتن است.

وی از مردم مازندران خواست تا هر گونه نذورات محرم را تحویل این پایگاه ها بدهند تا در قالب کمک های مومنانه در اختیار اقشار نیازمند قرار گیرد.

استاندار مازندران با بیان این که مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی ایام محرم فاجعه انسانی در استان رقم خواهد زد ، گفت : تمامی دستوالعمل های بهداشتی و ایجاد محدودیت ها فقط برای ایجاد تعادل میان سلامت شهروندان و برگزاری ایام سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین ( ع ) است لذا با توجه به افزایش ضریب سرایت ویروس کرونا ؛طولانی شدن مراسم بیشتر از یک ساعت مجاز نیست.

رئیس ستاد مقابله با کرونای مازندران از فرمانداران خواست تا روستاهایی را که هر ساله مراسم عزاداری آنان به صورت ویژه و با تجمع بیش از حد مردم همراه است ، شناسایی و رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات مراسم عزاداری محرم را به صورت مکتوب اطلاع رسانی کنند.

وی گفت : دستورالعمل بهداشتی و مقررات برگزاری مراسم عزاداری محرم باید از سوی تمامی دهیاران و اعضای شورای روستاها به اهالی محل و به ویژه روحانی و مداحان در قالب یک نشست تخصصی اطلاع رسانی شود.

حسین زادگان همچنین از هموطنان ایران به ویژه حتی کسانی که خانه دومشان در استان مازندران است خواست تا در ایام محرم به خصوص در تعطیلات تاسوعا و عاشورا به مازندران نیایند و گفت: پیشنهاد ممنوعیت سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورا به استان مازندران را به ستاد ملی مقابله کرونا ارایه می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام این که اکنون ساحل ، پارک ها ، هتل ها و مهمانپذیرهای استان تعطیل است ، از شهروندان سایر مناطق کشور خواست تا به این استان سفر نکنند.

حسین زادگان گفت : با توجه به وضعیت قرمز کرونایی ، مازندران اصلا آمادگی پذیرایی از گردشگران و مسافران را ندارد و لازم است هموطنان برای حفظ سلامتی خودشان و مردم مازندران به این استان سفر نکنند.

استاندار مازندران از رسانه های جمعی هم خواست تا در مورد اهمیت رعایت مقررات برگزاری مراسم عزاداری محرم و همچنین لزوم جمع آوری نذورات در محل پایگاه های تکایا اطلاع رسانی بیش از پیش داشته باشند.

حسین زادگان شرایط مازندران را در ایام محرم امسال خاص توصیف کرد و گفت : اگر نتوانیم مقولات مهم بهداشتی و سلامت را به درستی انجام بدهیم یقین کنید با بحران مواجه می شویم.

چهار هزار هیات مذهبی در مازندران در طول سال در مناسبت‌های مختلف فعال هستند.

عزاداری های محرم در مازندران به عنوان استانی که دیار علویان نامیده می شود و نخستین حکومت شیعی را در ایران میزبانی کرده ، همه ساله با برگزاری آیین های پیشواز به سبک های مختلف از آخرین روزهای ماه ذیحجه شروع می شود. غبارروبی اماکن مقدس ،علم پوشان و تشت گذاری بخشی از آیین های پیشواز محرم در مازندران است.

مازندرانی ها عزاداری های محرم را هم با رسم و رسوم خاص و با حضور پرشمار اقشار مختلف برگزار می کنند و بیشتر این آیین ها در مناطق مختلف حالت خودجوش دارد و کمتر مدیریت پذیر است و به همین دلیل هم ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل های خاصی را مصوب کرده است تا میان سلامت شهروندان و برگزاری مراسم عزاداری محرم تعادل برقرار شود.

مکان های برگزاری کنکور باید مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد

استاندار مازندران با بیان این که طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا زمان برگزاری کنکور پس زا حرف و حدیث های مختلف قطعی شده است، گفت: بیشترین دغدغه دولت در مورد برگزاری کنکور موضوع سلامت داوطلبان است ، پس مکان برگزاری کنکور در استان باید مورد تایید 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل و همچنین نیروی انتظامی به لحاظ امنیتی قرار بگیرد.

وی بیان داشت: فرمانداران باید شخصا نسبت به فرایند انتخاب مکان کنکور و تایید آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی نظارت و گزارش نهایی را به استانداری اعلام کنند.

استان مازندران امسال حدود ۵۳ هزار دانش‌آموز شرکت کننده در کنکور سراسری کارشناسی دارد که از این تعداد ۲۵ هزار نفر سال اولی هستند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش امسال کنکور سراسری از ۲۹ مرداد آغاز می شود و تا یکم شهریور ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار