چند مدیریتی حاکم بر قله دماوند ، اجرایی نشدن طرح های محدودسازی تردد ، وجود راه‌های دسترسی متعدد و نبود هرگونه استاندارد حرفه‌ای برای صعود کوهنوردان به این قله در سال‌های اخیر سبب وقوع روز افزون اتفاقاتی شده که گذشته از تمامی پیامدهای زیست محیطی و فرهنگی ، ماموریت اصلی جمعیت هلال احمر مازندران را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۸۸۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸ 10 August 2020

چند مدیریتی حاکم بر قله دماوند ، اجرایی نشدن طرح های محدودسازی تردد ، وجود راه‌های دسترسی متعدد و نبود هرگونه استاندارد حرفه‌ای برای صعود کوهنوردان به این قله در سال‌های اخیر سبب وقوع روز افزون اتفاقاتی شده که گذشته از تمامی پیامدهای زیست محیطی و فرهنگی ، ماموریت اصلی جمعیت هلال احمر مازندران را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است.

 ایرنا ، باورش اگر چه سخت ولی واقعیتی انکار ناپذیر است که دماوند به یکی از مسیرهای گردشگری مازندران تبدیل شده است. این مسیر پرمخاطره اما در حال حاضر هیچ متولی مشخصی ندارد و در این خلاء مدیریتی و نبود چارچوب های تعریف شده ، هلال احمر مازندران تبدیل به تنها متولی جمع کردن پیامدهای منفی آن شده است ، وضعیتی که به گفته مدیرعامل این مجموعه مضاعف است و هزینه سنگینی هم در بر دارد.

دکتر مجتبی اکبری که امروز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران ایرنای مازندران در دفتر ساری حضور یافت ، از حجم کار مضاعفی که نجاتگری در ارتفاعات دماوند بر دوش امداگران و نجاتگران این جمعیت در استان قرار داده سخن گفت . در عین حال مهم ترین خاطرات خوبش هم مرتبط با اقدامات نجاتگری در این منطقه بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با تشریح این که چگونه بخش امداد و نجات کوهستان این مجموعه کار نجاتگری را به صورت گسترده و فشرده طی تمام ایام سال در دماوند انجام می دهد ، گفت : این که در کمتر از یک هفته گذشته ۱۸۰ ماموریت امداد و نجات کوهستان در قله دماوند توسط نجاتگران ما انجام شود، نشانه بی توجهی و نبود مقررات و ضوابط در حوزه کوهنوردی به بام ایران است.

وی با اظهار این نکته که در همه جای دنیا کوهنوردی و کوهپیمایی همراه با مجوز و امکانات و تجهیزات خاص است، افزود : طبق آمار رسمی بیشترین عملیات ترافیکی، کوهستان، ساحلی، سیل و آبگرفتگی های کشور در مازندران و توسط جمعیت هلال احمر استان انجام می شود ، اما همچنان نسبت به تخصیص اعتبارات ملی در این حوزه بی توجهی می شود.

اکبری با اظهار این که هلال احمر یک نهاد مطالبه گر و تسهیل گر است و نباید ماموریت های سنگین حاکمیتی و امنیتی را انجام دهد ، گفت : اما عملا جمعیت هلال احمر مازندران در سه حوزه امداد و نجات کوهستان ، راه های مواصلاتی و سواحل دریای خزر ماموریت های حاکمیتی را انجام می دهد.

وی با بیان این که ماموریت های ملی هلال احمر مازندران با بودجه و امکانات استانی انجام می شود ، افزود : مشکلات گسترش دسترسی آزاد به ارتفاعات و قله دماوند هر روز بیشتر می شود .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت : با وجود تاکیدات زیاد مبنی بر محدود سازی برای دسترسی به بام ایران ، اما همچنان شاهد حضور انفرادی و گروهی هموطنان در این منطقه هستیم که در تمامی فصول سال به امداد و نجات نیاز پیدا می کنند.

وی از فعالیت های شبانه روزی پایگاه تخصصی امداد و نجات کوهستانی قله دماوند مستقر در رینه خبر داد و افزود : نبود مقررات مشخص و امکان دسترسی آزاد به بام ایران سبب شده است حتی حضور کوهنوردان خارجی به این منطقه نیز دوچندان شود.

اکبری گفت : بام ایران با تردد بیش از ظرفیت کوهنوردان از جمله کوهنوردان آماتور ، نفس ماموران امداد و نجات کوهستان هلال احمر مازندران را گرفته است و هزینه سنگین انجام پرواز بالگرد برای امداد و نجات را برای ما بر جای گذاشته است.

وی حوادث کوهستان را از جمله حوادث غیرطبیعی انسان ساخت توصیف کرد و افزود : بیشتر این حوادث در پی بی‌احتیاطی کوهنوردان و کوهپیمایان در صعود و فرود از ارتفاعات کوهستان رخ می دهد ، چرا که اصلا به ضریب ایمنی توجه نمی کنند در نتیجه بیشترین وقت و انرژی هلال احمر استان به عنوان ماموریت های مضاعف امداد و نجات شکل می گیرد.

بار مضاعف امدادگری در ساحل و جاده‌های کوهستانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران یکی دیگر از مشکلات این مجموعه را انجام ماموریت سنگین امداد و نجات در جاده های مواصلاتی هراز ، کندوان و سوادکوه معرفی کرد و گفت : از آن جایی که طبق آمار ۱۰ درصد تردد سالانه خودروهای کشور مربوط به مازندران است ، متاسفانه در تخصیص اعتبارات ملی با توجه به این ضریب به هلال احمر استان توجه نمی شود.

وی فعالیت جدی امداد و نجات هلال احمر مازندران در ساحل دریای خزر نیز اشاره کرد و گفت : اگرچه با ورود هلال احمر شمار قربانیان ناشی از غرق شدن در دریای مازندران از ۲۳۰ نفر سال ۹۴ به ۲۹ نفر در سال ۱۳۹۸ کاهش یافت ، اما بار سنگینی برای تحقق این کاهش بر دوش جمعیت هلال احمر بوده است.

اکبری افزود : هلال احمر مازندران با شناسایی ۳۷۶ نقطه ممنوعه شنا در سواحل دریای خزر ، امکان استقرار ناجیان غریق را در این مناطق فراهم کرد و توانست تعداد قربانیان ناشی از غرق شدن را در سواحل کاهش دهد.

وی از نبود متولی خاص برای ساماندهی سواحل دریای خزر انتقاد کرد و گفت : توقع داریم این مشکلات حل و فصل شود.

اظهارات مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران را در باره مضاعف بودن ماموریت هایی چون امداد و نجات گسترده و روزافزون در ارتفاعات دماوند به خاطر دسترسی آسان و همگانی شهروندان برای صعود ، حضور محسوس و گسترده در حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای مازندران برای پیشگیری از وقوع حوادث و همچنین انجام بیشتر ماموریت های امدادی در جاده های کوهستانی هراز ، کندوان و سوادکوه که حکم بزرگراه ملی را برای شهروندان ایرانی دارند ، اساسنامه جمعیت هلال احمر کشور پشتیبانی می کند.

برابر اساسنامه این جمعیت که سال ۶۷ مصوب شد و چند بار هم طی سه دهه گذشته مورد اصلاح قرار گرفت ، " جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران(جمعیت شیر و خورشید سرخ سابق) که در این اساسنامه جمعیت نامیده می‌شود، مؤسسه ای خیریه، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد. جمعیت، به کلیه تعهدات و قراردادهای بین‌المللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ و نیز مقررات اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر که با قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد، پایبند بوده و در مسایل امدادی و بهداشتی درمانی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوطه در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران طبق اساسنامه عمل می‌کند".

وظایف این جمعیت برابر ماده ۳ اساسنامه ارایه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره ، ارایه کمک های اولیه در حوادث غیر مترقبه ، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز، ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم ، کمک به امر توانبخشی و ارایه خدمات اجتماعی درجهت تسکین آلام آوارگان، ‌پناهندگان، مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون، تفاهم، دوستی و نیکوکاری بین مردم ، تلاش درجهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزش های انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان‌ملت‌ها ، اداره امورجوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان درتصمیم گیری ها و فعالیتهای مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان درانجام خدمات امدادی و عام المنفعه و کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی،‌ درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی است.

آنچه مسلم است در این اساسنامه وظیفه ای در قبال حوادث انسان ساخت مانند حفاظت از سواحل دریا برای غرق نشدن شناگران ، حضور در ارتفاعات و قلل برای نجات کوهنوردان یا داخل جنگل ها برای پیدا کردن گم شدگان و حتی امدادرسانی در تصادفات به میان نیامده است ، ولی هلال احمر مازندران در حال حاضر تمامی این وظایف را در سطح ملی با اعتبارات استانی انجام می دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار