متخصص ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: خصوصیات ویروس موجب شده تا پزشکان نیازمند زمان بیشتری برای تولید واکسن و داروی موثر آن باشند و به نظر می‌رسد حداقل به یک سال زمان برای کشف و تولید واکسن کرونا زمان نیاز است.
کد خبر: ۸۸۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 10 August 2020

محمدرضا حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هنوز داروی جدیدی درمان کامل و قطعی کووید ۱۹ و یا واکسنی که ۱۰۰ درصد پیشگیری این بیماری را تضمین کند، پیدا نشده است، اظهار کرد: بر اساس آمار، ابتلای دوباره افرادی که در چهار ماه گذشته مبتلا شده بودند، نشان می‌دهد، اطلاعات امروز، در مواجهه با کووید ۱۹ هنوز ناکافی است.

وی افزود: سوالاتی چون، آیا ویروس کرونا جهش یافت و یا ایمنی افرادی که مبتلا شده بودند پایین آمده که دوباره مبتلا شدند، باید دوباره بررسی شود.

متخصص ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره میزان اثرگذاری واکسن کووید ۱۹، تصریح کرد: برای دریافت واکسن ساخته شده ابتدا باید دید آیا اثرگذاری خوبی خواهد داشت یا خیر که خود جای سوال دارد.

حق‌شناس با اشاره به اینکه، واکسن ساخته شده در روسیه، باید پس از بررسی و عبور از تمامی پروتکل‌های بهداشتی، به تایید سازمان بهداشت جهانی برسد، گفت: به طور معمول، تولید واکسن پروسه‌ای دارد که چهار یا پنج ماه از ساخت آن باید گذشته باشد که به تایید سازمان‌های جهانی برسد.

وی ادامه داد: پس از تولید واکسن باید دید که آیا بدن بیمار در مقابل واکسن چه عکس‌العملی را نشان می‌دهد، آیا واکسن موثر واقع خواهد شد که در داخل آن را تولید کنند یا خیر، به نظر می‌رسد انجام آزمایش‌های اولیه بر روی مدل های حیوانی و کوچک اهمیت دارد و سپس در صورت موثر بودن، می‌تواند اعلام شود.

متخصص ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: هنوز نمی‌توان با قاطعیت در خصوص واکسن کرونا، نظر داد؛ تغییرات ساختاری در خصوص ویروس کرونا کمتر بود و در دستیابی به واکسن مورد نیاز آن بیماری، نتایج خوبی به دست آمد اما به دلیل افزایش تغییرات ساختاری و جهشی در کرونا، هنوز نمی‌توان در خصوص واکسن و داروی کرونا، با قطعیت ۱۰۰ درصدی سخن گفت.

حق‌شناس در ادامه اظهار کرد: مردم حق دارند که جامعه علمی و پزشکی سرعت عمل بیشتری داشته باشند اما چون این ویروس ناشناخته است و عکس‌العمل های متفاوتی از خود در مقابل داروها نشان می‌دهد برای محققین قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: تغییرات این ویروس آنقدر بالا است که حتی در حین رشد نیز جهشی اتفاق می‌افتد و همین امر موجب کند شدن روند درمان و کشف واکسن موثر این بیماری می‌شود.

مسئول آزمایشگاه کرونای مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: این خصوصیات ویروس موجب شده تا پزشکان نیازمند زمان بیشتری برای تولید واکسن و داروی موثر آن باشند و به نظر می‌رسد حداقل به یک سال زمان برای کشف و تولید واکسن کرونا زمان نیاز است.

حق شناس با اشاره به اینکه، مسافرت، برگزاری مراسم عروسی، ختم و اجتماعات بهترین مکان‌ها برای انتقال این ویروس کشنده است، گفت: راه انتقال این ویروس، از شخص به شخص است و به دلیل پوشش‌دار بودن کرونا، افراد آلوده کانون انتقال این بیماری هستند، بنابراین مردم ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار