ستاد مقابله با کرونای مازندران مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را اعلام و تاکید کرده است که برپایی هرگونه خیمه عزاداری امسال در ماه محرم ممنوع است.
کد خبر: ۸۸۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴ 09 August 2020

ستاد مقابله با کرونای مازندران مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را اعلام و تاکید کرده است که برپایی هرگونه خیمه عزاداری امسال در ماه محرم ممنوع است.

 ایرنا ، ستاد مقابله کرونای مازندران در تازه ترین نشست خود از تمامی دستگاه های فرهنگی و اجرایی ، افراد صاحب نفوذ ، هیات های عزاداری و سایر شهروندان خواسته است تا برای اجرای درست مقررات ویژه برگزاری مراسم عزاداری محرم یاریگر یکدیگر باشند.

در این دستورالعمل با تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل میان سلامت شهروندان و برگزاری ایام سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عدبالله الحسین ( ع ) ، تاکید شده است که برگزار هرگونه مراسم عزاداری در ادارات استان ممنوع است.

ستاد مقابله با کرونای مازندران با تاکید بر ممنوعیت برپایی هرگونه خیمه عزاداری ، از نیروی انتظامی خواسته است تا در صورت مشاهده اینگونه خیمه ها ، از فعالیت آنها جلوگیری کند.

همچنین طبق مصوبه ستاد کرونای مازندران زمان برگزاری عزاداری محرم در مساجد ، تکایا و حسیینه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی حداکثر یک ساعت است و با توجه به افزایش ضریب سرایت ویروس کرونا طولانی شدن مراسم بیشتر از یک ساعت مجاز نیست.

ستاد مقابله با کرونای مازندران همچنین اعلام کرد که به خاطر امکان پذیر نبودن رعایت پروتکل های بهداشتی ، امسال مراسم ویژه شیرخوارگان حسینی و نماز ظهر عاشورا هم در استان برگزار نمی یشود.

این ستاد نصب هر گونه تراکت و پارچه نوشته در سطح شهر و روستا از سوی افراد و هیات های مذهبی با هدف اطلاع رسانی عزاداری محرم را که با عث تجمع شهروندان شود ، ممنوع اعلام کرده است و از فرمانداران ، بخشداران و دهیاران خواسته است تا بر این مورد نظارت داشته باشند.

فعالیت همیار سلامت در مراسم عزاداری

بر اساس تازه ترین مصوبه ستاد مقابله با کرونای مازندران ، برای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد ، تکایا و حسینیه ها و راهنمایی عزاداران در باره چگونگی رعایت دستورالعمل ها و فاصله فیزیکی ، سلامت یاران همزمان با ماه محرم در این اماکن و دیگر مکان هایی که مراسم مجاز عزاداری برگزار می شود ، فعال خواهند شد.

این ستاد از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی مازندران و بابل خواسته است تا پیش از فرا رسیدن ماه محروم به منظور اعمال محدودیت و رعایت دستورالعمل ها نسبت به انتخاب همیاران سلامت اقدام کنند.

ممنوعیت علم‌کشی

ستاد مقابله با کرونای مازندران همچنین محرم امسال برنامه علم کشان روز هفتم و نهم را که به طور معمول همه ساله در مناطق مختلف مازندران بویژه شهر ساری برگزار می شد ، ممنوع کرده و از اداره کل اوقاف و امور خیریه خواسته است تا این موضوع را به مدیران هیات های مذهبی استان اعلام کند.

طبق مصوبه این ستاد محرم امسال هرگونه پذیرایی در مراسم عزاداری و یا با برپایی خیمه و چادر در نقاط مختلف شهر و روستا ممنوع است .

عزاداری های محرم در مازندران به عنوان استانی که دیار علویان نامیده می شود و نخستین حکومت شیعی را در ایران میزبانی کرده ، همه ساله با برگزاری آیین های پیشواز به سبک های مختلف از آخرین روزهای ماه ذیحجه شروع می شود. غبارروبی اماکن مقدس ،علم پوشان و تشت گذاری بخشی از آیین های پیشواز محرم در مازندران است.

مازندرانی ها عزاداری های محرم را هم با رسم و رسوم خاص و با حضور پرشمار اقشار مختلف برگزار می کنند و بیشتر این آیین ها در مناطق مختلف حالت خودجوش دارد و کمتر مدیریت پذیر است و به همین دلیل هم ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل های خاصی را مصوب کرده است تا میان سلامت شهروندان و برگزاری مراسم عزاداری محرم تعادل برقرار شود.

مازندران از هفته دوم تیر ماه وارد موج دوم شیوع کرونا شد و بر اساس گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود یکهزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و از ۲۲ شهرستان استان هم وضعیت شیوع کرونا در ۲۰ شهرستان قرمز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار