با گذشت بیش ازیک ماه از اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در مازندران و پشت سر گذاشتن ششمین ماه همه‌گیری این ویروس، استان مازندران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 09 August 2020

با گذشت بیش ازیک ماه از اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در مازندران و پشت سر گذاشتن ششمین ماه همه‌گیری این ویروس، استان مازندران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

 ایرنا ، اگرچه از هفته گذشته پس از یک ماه تلاش درمانگران و رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی از سوی بیش از نیمی از مردم این خطه شمال کشور نسبت به گذشته آمار مراجعه بیماران مشکوک و بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل روند کاهشی به خود گرفت، ولی همچنان بیش از ۷۰ درصد از تخت های بیمارستانی و همین میزان بخش مراقبت های ویژه این مراکز درمانی در اشغال بیماران کرونایی قرار داد.
براساس گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل از ۲۲ شهرستان استان ، وضعیت ۲۱ شهرستان قرمز است یک شهرستان هم در وضعیت زرد قرار دارد. در برخی از مراکز درمانی در شهرستان های استان بیش از ۹۰ درصد تخت های بیمارستانی اختصاصی برای بیماران کرونایی در حال پر شدن است و کادر درمانی نیز به دلیل رشد مراجعه بیماران در وضعیت مناسبی قرار ندارند و تاکنون سه نفر از درمانگران استان در خط مقدم مقابله در موج دوم شیوع این ویروس جان خود را از دست دادند تا آمار شهدای سلامت در این استان به ۲۰ نفر برسد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره گفت : با وجود کاهش مراجعه و بستری بیماران مشکوک به کووید-۱۹ در این استان در چند روز گذشته، همچنان این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و در تمام شهرستان ها میزان آلودگی به ویروس بالاست.
دکتر سید عباس موسوی افزود : برای کنترل ویروس کرونا باید چرخه بیولوژیک انتقال بیماری از طریق رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و فاصله گذاری فیزیکی در صدر فعالیت های مردم قرار گیرد و تا زمانی که این تغییر رفتاری در مردم در مواجهه با ویروس صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که بتوانیم به طور کامل آن را کنترل کنیم.
وی ادامه داد : انتظار می رود تا مردم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از تماس با افراد مبتلا ، از حضور افراد آلوده و افراد دارای علائمی چون سرفه و تنگی نفس به اجتماع جلوگیری کنند و در صورت ابتلا نیز قرنطینه خانگی را به درستی رعایت نمایند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : درگیری هفت ماهه استان با ویروس کرونا آن هم با آمار بالای بیماران درگیر موجب شده تا آمار ابتلا درمانگران ما به این ویروس افزایش یافته و برخی از این درمانگران نیز در مسیر مقابله با ویروس کرونا به درجه شهید سلامت نایل شوند که ادامه این روند ضمن خستگی درمانگران باعث تضعیف روحیه آنها می شود.
وی اضافه کرد : با وجود افزایش میزان آلودگی و درگیری استان به ویروس کرونا، همچنان افزایش سفر و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی در این خطه شمال کشور وجود دارد و برای مقابله با کرونا ما نیاز به رعایت پروتکل ها حداقل از سوی بیش از ۹۰ درصد از مردم داریم و با توجه به عدم مصونیت افراد از لحاظ گروه سنی و جنسی در برابر این بیماری، تنها راه کنترل رعایت پروتکل هاست و باید این فرهنگ همه گیر و نهادینه شود.
دکتر موسوی گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی شامل رعایت فاصله گذاری فیزیکی ، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها ، عدم حضور در اجتماعات باید تا شکست کامل ویروس کرونا از سوی مردم رعایت شود و با این برنامه می توانیم ضمن کنترل بیماری از آسیب بیشتر جلوگیری کنیم.
وی افزود : ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۶۱ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و در همین مدت تعداد ۱۷۲ نفر از افراد مشکوک از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

به گفته دکتر موسوی، هم اکنون ۱۳۲۸ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی درمراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند.
براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی دیگر از دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی این بیمارستان بستری و در همین مدت نیز ۱۶ نفر پس از بهبودی نسبی مرخص شدند.
براساس این گزارش همچنان ۳۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند تا آمار بیماران بستری در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران به بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر برسد.
پیش از این در هفته گذشته آمار بیمارستانی بستری در مراکز درمانی این دو دانشگاه بش از ۲ هزار نفر بود که در یک هفته گذشته آمار مبتلایان حدود ۲۰ درصد کمتر شد.

ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار در بابل در این استان مازندران شیوع یافت و پس از حدود دو ماه روند نزولی آمار مبتلا به کرونا در این خطه شمال کشور از نیمه دوم آمار بیماران مبتلا روند صعودی به خود گرفت به طوری که هم اکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند که ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیماران را مسافران و غیر بومیان تشکیل می دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار