مدیرکل انتقال خون مازندران گفت که بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ در این استان تاکنون ۱۵۰ واحد پلاسمای خون اهدا کرده‌اند.‌
کد خبر: ۸۸۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 28 July 2020

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت که بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ در این استان تاکنون ۱۵۰ واحد پلاسمای خون اهدا کرده‌اند.‌

ایرنا ، پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

دکتر ذوالفقار تقوی روز سه شنبه در دیدار با استاندار مازندران با درخواست از بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسمای خون ، گفت : پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و بر اساس استانداردهای جهانی بهترین زمان برای اهدای پلاسما یک ماه پس از بهبودی است .
وی افزود : با توجه به اثربخشی پلاسماهای اهدایی بهبودیافتگان کووید۱۹ در نجات جان بیماران تازه مبتلا شده به این ویروس، از کسانی که یک ماه از بهبودیشان می گذرد، درخواست می کنیم به بخش اهدای پلاسما در پایگاه انتقال خون بابل و ساری مراجعه و در این عمل انسان دوستانه شرکت کنند.
مدیرکل انتقال خون مازندران آمار تعداد بهبودیافتگان کرونا را که تاکنون پلاسمای خون اهدا کرده اند ، ۱۸۰ نفر اعلام کرد و گفت : با توجه به این که هزاران نفر از هم استانی ها طی ماه های گذشته پس از ابتلا به کووید ۱۹ و طی دوره درمان بهبود یافته اند ، انتظار است برای کمک به بهبود سایر بیماران بستری به ۲ مرکز انتقال خون تعیین شده در بابل و ساری برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی با اعلام این که بیمارستان های کرونایی مازندران نیازمند پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ هستند و پایگاه های انتقال خون هم برای این منظور همواره آمادگی دارند ، افزود : بررسی ها و آزمایشات نشان داده است که پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ تا ۶۰ درصد در بهبود این بیماری موثر است ، به همین دلیل تقاضا داریم این بیماران به ۲ مرکز بابل و ساری مراجعه کنند.

کاهش ۱۰ درصدی مراجعه برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون مازندران همچنین در این دیدار به کاهش ۱۰ درصدی مراجعه کنندگان برای اهداء خون در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش اشاره کرد و گفت: اگر چه مازندران در این مدت نسبت به متوسط کشوری کاهش ۲۰ درصدی مراجعه کنندگان برای هداء خون ، وضعیت بهتری دارد، اما حفظ ذخیره خونی با توجه به وجود بیماران خاص ، سرطانی ، دیالیزی و تالاسمی در استان ضروری است.

تقوی توضیح داد : در چهار ماهه امسال ۳۹ هزار و ۶۰۰ واحد خون از سوی شهروندان استان اهداء شد در حالی که میزان اهدا در مدت مشابه سال قبل ۴۴ هزار و ۴۵۰ واحد بود.

وی افزود : با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی است، از تمامی افرادی که توانایی اهدای خون را دارند تقاضا می کنیم تا با مراجعه به پایگاه های انتقال خون سراسر استان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران همکاری کنند.

اهدای خون ، فرصت همدلی در شرایط کرونایی

استاندار مازندران هم در این دیدار اهدای خون مستمر شهروندان را نشان‌ دهنده فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی دیار علویان و به اشتراک گذاشتن زندگی توصیف کرد و گفت: در شرایط کونایی ،اهداء خون یکی از فرصت های همدلی شهروندان نیز است. ‎

احمد حسین ‌زادگان افزود: کسب رتبه دوم کشوری مازندران در اهداء خون برای دیار علویان دور از انتظار نبوده است و حتی توقع داریم در شرایط امروز نوعدوستی ها با اهداء خون بیشتر شود.

وی ادامه داد : مازندرانی‌ها همان گونه که در هشت سال دفاع مقدس خوش درخشیدند در امورات مختلف در کمک به هموطنان جایگاه ویژه ای دارند و از آن جایی که ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم برای اهداء خون شده است ، توقفع داریم همه گروه ها از جمله رسانه ها ، سمن‌ها و فضای مجازی مردم را نسبت به اهمیت و همچنین بی‌خطر بودن اهدای خون در دوران کرونا آگاه کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران از فعالیت مدیران، پزشکان و پرسنل در سازمان انتقال خون قدردانی کرد و گفت : تلاش‌ها و آگاه‌ سازی سازمان انتقال خون در مشارکت حداکثری مردم در اهدای مستمر خون موثر است اما افزایش مشارکت جهت جبران کمبودها نیازمند استفاده حداکثری از ابزارهای رسانه‌ای است.

حسین زادگان به اهمیت تامین نیازهای خونی مراکز درمانی مازندران اشاره کرد و بیان داشت: حمایت‌های لازم را برای برطرف شدن کمبودها خواهیم داشت و دستگاه‌های استانی نیز باید حداکثر مشارکت را در تامین نیازهای این سازمان داشته باشند.

استاندار مازندران اجرای برخی طرح‌ها را کمک غیرمستقیم به برخی سازمان های دولتی دانست و گفت: اجرای طرح کاهش تصادفات، ضمن حفظ جان مردم، منجر به استفاده کمتر از بانک‌خون و همچنین کاهش هزینه‌های بیمه‌ها خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : ویروس کرونا به همه فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی مذهبی آسیب زده است ، اما امروز و در این شرایط سخت امید بخشی و همدلی بین مردم که ریشه در فرهنگ دیار علویان دارد ، باید بیش از پیش نمود پیدا کند.

کرونا از زمانی که روند انتقال خود را آغاز کرد تا کنون روی تمام اجزای زندگی تأثیر گذاشت ، اما بیشترین فشار تا کنون روی بخش‌های بهداشتی و درمانی وارد شده است. نه تنها کادر درمان، بلکه بخش‌های پشتیبان بهداشت و درمان نیز تحت تاثیرات منفی شیوع این ویروس چینی متحمل فشارهایی شده‌اند. کاهش مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون یکی از پیامدهای شیوع کروناست.

بسیاری از اهداکنندگان خون در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از ابتلا به کرونا قید حضور در مراکز درمانی و بهداشتی را زده‌اند که در این بین با وجود ثابت بودن نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در جامعه، کاهش روند اهدای خون می‌توان در صورت استمرار مشکلاتی را ایجاد کند.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار