سال نو تبری ( مازندرانی) با ماه مرداد که در زبان تبری به آن " فردینه ماه " گفته می شود آغاز می شود و با نوروز ماه یا همان تیر ماه شمسی پایان می یابد.
کد خبر: ۸۷۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 19 July 2020

به گزارش نابناک مازتدران از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد که برنامه‌های آغاز سال ۱۵۳۲ تبری امسال به صورت مجازی ولی متنوع‌تر از سال‌های گذشته با هدف جذب بیشتر جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، سال تبری با ماه مرداد که در زبان تبری به آن " فردینه ماه " گفته می شود آغاز می شود و با نوروز ماه یا همان تیر ماه شمسی پایان می یابد.

براساس موثق ترین روایت مربوط به سال تبری، آغاز این سال از دوم مرداد ماه است. بر اساس پژوهش های تاریخی سال تبری ۱۳۳ پیش از هجرت ، مصادف با پادشاهی "قباد ساسانی" و حاکم شدن فرزندش "کیوس" بر سرزمین تبرستان شروع می شود ، زمانی که دامنه سرزمین تبرستان از شمال غربی خراسان تا مرز آذربایجان و از جنوب نیز به استان قم امروزی گسترش داشت.

برخلاف سال شمسی و میلادی، تمام ۱۲ ماه سال تبری ۳۰ روزه است و ۳۶۰ روز دارد که پنج روز اضافه هر سال "پیتِک" نامیده شده و به آخر سال اضافه می‌شود. در تقویم تبری همانند سال شمسی ۶ روز اضافه سال های کبیسه نیز محاسبه شده است که به ان "ششک" گفته می‌شود.

سال طبری با ماه مرداد که در زبان تبری به آن " فردینه ماه" گفته می شود آغاز و با نوروز ما یا همان تیرماه شمسی پایان می‌پذیرد.

هر سال مردم مازندران به خصوص جنگل و مرتع نشینان که بومیان اصیل استان نیز محسوب می شوند، آغاز سال تبری را با موسیقی، پایکوبی و شاهنامه خوانی جشن می‌گیرند. علاوه بر این در برخی مناطق استان برای جشن آغاز سال تبری ضیافت غذا نیز بر پا می‌شود.

امسال اما به خاطر شیوع ویروس کرونا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد که امسال همزمان با آغاز سال ۱۵۳۲ تبری ویژه برنامه های گوناگون فرهنگی و هنری در سراسر استان، با توجه به شرایط کنونی کشور و رعایت پروتکل های بهداشتی و بیشتر به صورت مجازی ، برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مورد گفت : گرامی داشت استاد هومند، پدر تقویم تبری، اهدای تندیس سال نو تبری و... بخشی از برنامه های پیش بینی شده در این روز است.

 عباس زارع ساخت موسیقی نو سال را یکی دیگر از برنامه‌های سال نو تبری عنوان کرد و افزود : استفاده از تولیدات هنری برای اشاعه و ترویج باورها، آیین ها و ... یکی از دغدغه های این اداره کل می باشد، از اینرو ساخت موسیقی نو سال و بهره گیری از سازهای مازندرانی و تلفیق آن با شعر بومی با هدف معرفی نو سال تبری از دیگر برنامه های سال نو تبری امسال است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقاتی با هدف معرفی هر چه بیشتر سال نو تبری از انتشار فراخوان مسابقه « نو سال تبری»، با موضوعات گوناگون نظیر: طراحی لوگوی « نو سال تبری»، مسابقه آوازهای مازندرانی ویژه نوجوانان تا ۱۵ سال، مسابقه نقاشی کودکان با موضوع نوسال تبری و مسابقه شعر ( دوبیتی) محلی با موضوع مازندران خبر داد و افزود: سعی بر این است تا با درگیر کردن قشر جوان و نوجوان استان، مخاطبان وسیع تری را تحت پوشش قرار دهیم.

زارع گفت : جوایز در هر بخش از مسابقات یاد شده به نفرات اول تا سوم: ۶۰۰، ۵۰۰، ۴۰۰ هزار تومان می باشد.

وی تولید محتوا و انتشار گسترده آن را در فضای مجازی از دیگر برنامه های سال نو تبری دانست.

زارع همچنین از تلاش برای اجرای ویژه برنامه ای به صورت زنده از سالن مجتمع سلمانی هراتی این اداره کل خبر داد و گفت: در صورت تأمین بسترهای لازم و فراهم شدن زیرساخت های ضروری، این ویژه برنامه در تاریخ دوم مرداد به صورت زنده همراه با حضور هنرمندان نامی و پیشکسوت مازندران رقم خواهد خورد.

در تقویم باستانی تبری فصل بهار ۱۰۰ روز شامل ۵۰ روز بهار سرد و ۵۰ روز بهار گرم ، تابستان ۸۵ روز ، پاییز سرد ۵۰ روز و زمستان هم ۸۰ روز است .
فردینه ماه ، کرچه ماه ، هر ماه ، تیر ماه ، ملار ماه ، شروینه ماه ، میر ماه ، دونه ماه ، ارکه ماه ، د ماه ، وهمنه ماه و نوروز ماه از ماه های تبری هستند.

تبرستان به لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران ، بخش هاییی از استان های گلستان و گیلان ، استان تهران و شمال استان سمنان بود که از قرن دهم هجری شمسی نام مازندران بر این سرزمین نهاده شد.
علت نامگذاری تبرستان یا ' تپورستان ' نیز در واقع به دلیل وجود قوم ' تپور ' بوده است که چهار هزار سال پیش در این استان زندگی می کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار