برغم شیوع مجدد ویروس کرونا و روند افزایشی بیماران بستری در مراکز درمانی مازندران، این امر نه تنها بر تعداد ورودی خودروهای در محورهای منتهی به استان تاثیر نداشته بلکه تردد بدون ماسک و دستکش مسافران و مردم درمعابر عمومی و بازارها نشان می‌دهد که ترس از ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۷۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 14 July 2020

برغم شیوع مجدد ویروس کرونا و روند افزایشی بیماران بستری در مراکز درمانی مازندران، این امر نه تنها بر تعداد ورودی خودروهای در محورهای منتهی به استان تاثیر نداشته بلکه تردد بدون ماسک و دستکش مسافران و مردم درمعابر عمومی و بازارها نشان می‌دهد که ترس از ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

 ویروس کرونا درست در آخرین روزهای بهمن سال گذشته در مازندران شیوع پیدا کرد و با گذشت مدت ۲ ماه سرایت سرانجام در هفته نخست اردیبهشت ماه امسال تا هفته اول تیرماه جاری شیوع این ویروس روند نزولی داشت اما متاسفانه به یکباره آنچه را که به عنوان عدم رعایت شیوه های بهداشت مراقبت فردی اعلام شده دوباره این ویروس تشدید شد به طوری که این روزها شاهد افزایش چشمگیر بیماران بستری در برخی از مراکز درمانی مازندران هستیم.

به دنبال شیوع مجدد این ویروس ، استاندار مازندران روز یکشنبه هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که شهرهای آمل ، بابل ، بهشهر ، نوشهر، فریدونکنار در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند و با گذشت ۲ روز دیگر دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اعلام کرد که شهرهای محمود آباد ، قائم شهر و رامسر نیز به جمع این شهرها پیوستند.

بر اساس آمار منتشره شده هم اکنون حدود یک هزار مازنی مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران بستری هستند و آمار بیماران در یک هفته اخیر حدود چهار برابر افزایش یافت.

گر چه پس از به صدا در آمدن مجدد آژیر خطر قرمز شدن کرونایی در شهرهای یاد شده ، نشست های اضطراری و فوق العاده ستاد مبارزه با کرونا در استانداری و به تبع آن در فرمانداری شهرستان های با وضعیت قرمز کرونایی برگزار و تصمیمات در زمینه اعمال محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی موقت بازار های هفتگی ، ورزش های پرخطر ، بوستان های شهری و جنگلی ، تالارهای پذیرایی ، رستوران ها ، قهوه خانه ها ، آئین عبادی سیاسی نماز جمعه اتخاذ شده است.

این در حالی است که با وجود همه مشکلات ناشی از شیوع این ویروس در استان مازندران جاده کرج - چالوس (کندوان ) به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر به عنوان یکی از کوتاه ترین مسیرهای ارتباطی پایتخت به شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران است شاهد ثبت تردد روزانه بالای ۲۴ هزار دستگاه خودرود بوده است.

از سوی دیگر هرچند حضور مسافران و گردشگران به مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران می تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار مردم این منطقه داشته باشد اما امروز یکی از مهم ترین مسائلی که بیشتر متولیان بهداشتی و درمانی و حتی مردم این مناطق گردشگرپذیر را نگران کرده است حضور چشمگیر مسافران و گردشگران در این منطقه و عادی انگاری آن ها نسبت به این ویروس می تواند در گسترش ان نقش زیادی داشته باشد و آنها معتقدند درصورت کم توجهی به این مهم ممکن است دامنه شیوع آن گسترش یابد به طوری که کنترل آن به آسانی میسر نباشد.

تردد مسافران بدون ماسک در بازار

یکی از شهروندان نوشهری در این باره می گوید : شهروندان این شهر برای حفظ سلامتی و بیم از ابتلا به ویروس کرونا به هر اندازه که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند اما وقتی که نظارتی بر رفتارهای اجتماعی مردم بویژه مسافران و گردشگران در مراکز شلوغ سطح شهر که غالبا به نکات بهداشتی توجه آنچنانی ندارند می تواند به گسترش این بیماری کمک کند.

رضا حاج منوچهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وقتی دیده می شود مسافران در محیط های شلوغ از جمله بازار میوه و تره بار ، معابر عمومی و پیاده روها بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از اقلام مراقبت بهداشت فردی نظیر ماسک یا دستکش پرسه می زنند و هیچ مقام مسئولی هم با آنها کاری ندارد مصوبات اتخاذ شده در ستاد مبارزه با کرونا کارسازی نخواهد بود.

وی اظهار داشت : اغلب خودروهایی که در سطح این شهر پارک می کنند شماره پلاک آن ها مربوط به استان های خراسان رضوی ، تهران ، قم ، اصفهان و دیگر مناطق کشور است به طوری که در روزهای پایان هفته و تعطیلات جمعیت آنها در این شهر بیشتر می شود و آنچه پزشکان توصیه و هشدار داده اند یک فرد آلوده به این ویروس می تواند ۵۰ دیگر را نیز آلوده کند بنابراین ضرورت دارد مسئولان ذیربط برای حفظ جان مردم این منطقه همانند گذشته محدودیت های کرونایی را در سطح جاده های اصلی منتهی به این استان را اعمال کنند.

اعمال محدودیت های جاده ای ضروری است

رضا خلعتبری دیگر شهروند از رامسر گفت : رامسر که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد از دیرباز این منطقه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است و هرچند این شهر هم در فهرست وضعیت قرمز کرونایی شهرهای مازندران قرار گرفته است اما همچنان در این شهر شاهد حضور مسافران و گردشگران هستیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بارها دیده می شود که برخی از افراد غیر بومی و مسافر برای دریافت خدمات و خرید به علت گرما و شرجی بودن هوا از ماسک استفاده نمی کنند و متاسفانه ممکن است در میان این میهمانان ناخوانده افرادی باشند که به طور خفیف به این ویروس آلوده شده باشند و کسی هم اطلاعی از این موضوع نداشته باشد.

به گفته این شهروند ، ممکن است عده ای از افراد بومی این شهر هم بدون اطلاع ابتلا به این ویروس باشند و باعث انتقال آن به مسافران و گردشگران شوند و سرانجام همین مسافران آلوده به این ویروس شوند و پس از بازگشت به زادگاهشان عده دیگری را آلوده کنند.

این شهروند رامسری گفت که اگرچه مصوبات خوبی در ستاد مبارزه با کرونا در سطح استان و این شهر گرفته شود منتهی به موضوع اعمال محدودیت های کرونایی در جاده ها کمتر توجه شده و به همین خاطر اغلب مسافران و گردشگران هم تصورشان بر آن است که حضورشان در این شهر در روند افزایش کرونا تاثیر آنچنانی ندارد.

میزان بیماران کرونایی نوشهر نگران کننده است

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در این باره گفت : براساس آخرین آمار دستکم ۴۰ بیمار کووید ۱۹ در این بیمارستان بستری هستند که از میان آنها عده ای مسافر و غالبا از شهر تهران هستند که دچار این بیماری شده اند.

دکتر محمد سلطان طویه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در زمان حاضر تمامی بخش های این بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونایی پیش بینی شده و شاید تا اواخر فروردین ماه و یا اردیبهشت روزانه به طور میانگین دستکم ۱۰ نفر دراین بیمارستان بیمار کرونایی بستری و حدود هفت نفر مرخص می شدند اما از یک هفته پیش این عدد به ۲ برابر رسیده است .

وی اظهارداشت : آماری که واحد تریاژ بیمارستان گزارش داده روزانه دستکم ۳۰ تا ۴۰ نفر در فهرست بیمارانی که در منزل قرنطینه می شوند ، افزوده می شود و این آمار نشان از گسترش شیوع این ویروس دارد و بسیار نگران کننده است.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر خاطر نشان کرد : بارها در گزارش های رسمی و حتی رسانه ای توصیه و تاکید شده که حضور مسافران و گردشگران در گسترش ویروس کرونا بی تاثیر نبوده و نکته مهم تر در این ارتباط با این بیماری ممکن است عده ای به صورت خفیف به آن مبتلا شوند و خود فرد هم متوجه نشود ولی وقتی از استانی به استان دیگر سفر می کند این فرد به عنوان ناقل بیماری محسوب می شود و متاسفانه عده زیادی را مبتلا به این ویروس می کند.

به گفته این مقام مسئول ، شاید مسافر تهرانی که نوشهر یا چالوس را به عنوان مقصد سفرش بر می گزیند لحظه ای دچار علائم این ویروس شود و از ترس این ویروس مسیرش را ادامه ندهد و برای درمان به زادگاهش برگردد اما یک مسافری که از استان های دور دست مثل خراسان رضوی ، اصفهان یا ایلام در مسیر دچار این بیماری شود بنابراین راهی جز ادامه مسیر و اقامت در شهر دیگری که مقصد سفر اوست، ندارد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر توصیه و تاکید کرد که از مسافران باید از سفرهای غیر ضروری به خاطر قرمز شدن وضعیت برخی از شهرهای این استان بپرهزیند و اگر این رویه ادامه دار باشد و رعایت نکنند به یقین این ویروس گسترش پیدا کرده و بیشتر نقاط شهری و روستایی این استان را در بر خواهد گرفت .

تردد خودرو جاده کندوان معمولا پرحجم است

فرمانده پلیس راه ولی آباد جاده چالوس - کرج (کندوان ) گفت که در تمامی ساعات روز شاهد تردد چشمگیر خودروها در این مسیر منتهی به استان مازندران هستیم به طوری که گاهی اوقات ترافیک در این جاده کوهستانی پرحجم می شود.

سروان محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اعمال محدودیت های ترافیکی در جمعه هفته پیش نشان از اوج سفرها و ترافیک پرحجم داشته است و نیروهای راهور هم تکلیفی جز هدایت خودروها و برخورد با تخلفات رانندگی ندارند.

تبت تردد بیش از ۲۴ هزار خودرو در کندوان

رئیس اداره مدیریت اطلاعات راهها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : براساس آمار ثبت شده در میانگین تردد روزانه خودروها در نیمه نخست تیرماه جاری در جاده کرج - چالوس بیش از ۲۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده است .

محسن هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : درحالی که از چهاردهم تیرماه تا بیست و یکم این عدد به ۲۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه خودرو رسیده است و به عبارتی حدود ۲ درصد شاهد کاهش تردد خودروها در این مسیر ارتباطی منتهی به غرب مازندران بوده ایم .

این مقام مسئول استانی خاطر نشان کرد : این آمار شاید بخشی به خاطر کرونا و علت دیگر آن نیز ناشی از کاهش محسوس دما و بارندگی های اخیر و عدم تعطیلی بوده است که چندان تاثیری در کاهش تردد خودروها نداشته است .

وی در خصوص میزان تردد خودروها در محورهای هراز و فیروزکوه هم گفت: تردد خودروها در طول شبانه روز در این دو محور با شیوع مجدد ویروس کرونا در مازندران کاهش چندانی نداشته است و همانند هفته های قبل تردد در این محورها در برخی اوقات به صورت عادی ، سنگین و نیمه سنگین بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار