جمعی از مردم و گردشگران شهرستان نوشهر با اشاره به کمبود امکانات و پایگاه‌های اورژانس خواستار توجه مسئولان برای رفع این کمبودها و ارائه امکانات مطلوب به مصدومان شدند.
کد خبر: ۸۷۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰ 14 July 2020

ایرنا - اورژانس در حوادث و طرح های امداد و نجات تابستانی و زمستانی و بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله برای خدمات رسانی به مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این وضعیت به ویژه در ایام حضور میلیونی گردشگران و حضور جمعیت چند صد هزار نفری شناور غیر بومی در فصل تابستان، نوروز و تعطیلات آخر هفته در شهرستان بیشتر آشکار می شود.

با این حال وضعیت اورژانس‌های ۱۱۵ در شهرستان نوشهر مدت‌هاست که مورد گلایه و انتقاد مردم و گردشگران قرار دارد و با افزایش جمعیت شناور و بروز حوادث غیرمترقبه و جاده به دلیل نرسیدن به موقع نیروهای امدادی در محل حادثه خصوصا شب و ایام تعطیل این نارضایتی مردم را دو چندان کرده است.

فعالیت یک روز درمیان اورژانس جاده ای نوشهر

یکی از اهالی ساکن منطقه ساحلی صلاح الدین کلا در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر برغم وجود ۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده ای ملکار و صلاح الدین کلا در شرق نوشهر، هر کدام از این پایگاه ها به صورت یک روز درمیان باز است روزی که پایگاه اورژانس ملکار فعال است پایگاه اورژانس ۱۱۵ صلاح الدین کلا بسته و یا برعکس آن می باشد.

سیدمجید موسوی ادامه داد: هفته گذشته تصادف دلخراشی بین ۲ خودرو در این منطقه رخ داد ولی با توجه به بسته بودن پایگاه صلاح الدین کلا در آن روز و ترافیک جاده ای تا آمبولانس بر سر صحنه تصادف حاضر شود یک نفر فوت می کند شاید اگر اورژانس زودتر بر سر صحنه حاضر می شد فرد آسیب دیده فوت نمی کرد.

براساس اعلام مسئولان، تصادفات رانندگی بیشترین علت مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می دهدو در این راستا حضور به موقع و مناسب اورژانس ۱۱۵ می تواند در کاهش آمار این نوع مرگ و میر نقش بسزایی ایفا کند.

یکی از گردشگران در منطقه سی سنگان که خود نیز یک پرستار است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته شاهد غرق شدن یک جوانان ۲۵ ساله تهرانی در ساحل نزدیک سی سنگان بودم که با تلاش ناجیان از آب بیرون کشیده شد ولی نیاز سریع به عملیات احیای قلبی و ریوی داشت که با توجه به دیر رسیدن اورژانس علی رغم تلاشم این فرد در گذشت.

فاطمه منصوری ادامه داد: حضور سریع اورژانس در زمان وقوع حادثه موضوعی است که مردم در مورد آن حساسیت دارند و در زنده ماندن فرد نیازمند شدید به کمکهای اورژانس و خدمات پزشکی هر لحظه به عنوان زمان طلایی نقش تعیین کننده ای دارد و این تاخیرها هر چند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی گلایه مندی مردم را به همراه دارد.

وی همچنین به وجود تعداد زیاد سرعتگیر در این منطقه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نصب سرعت گیرهای متعدد در جاده ها و خیابان ها نیز خود یک مانع دیگر برای سرعت در رسیدن آمبولانس اورژانس به مکان حادثه محسوب می شود.

یکی از اهالی روستای ملکار بخش مرکزی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت شناور در شهرستان نوشهر، امداد رسانی اورژانس به مصدومان و بیماران این منطقه همیشه با تاخیر همراه بوده و امکانات کنونی این مجموعه پاسخگوی مناسب نیاز مردم منطقه به ویژه در زمان شیوع کرونا در شهرستان و به تبع آن افزایش نیاز به خدمات نیست.

مهدی خواجوند ادامه داد: در برخی از موارد که حادثه دیدگان نیاز فوری به دریافت خدمات دارند مجبور شدیم که با خودروی شخصی این فرد را به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل کنیم.

ارائه خدمات پزشکی یکی از شاخصه های توسعه است

یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی چالوس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان و جمعیت بالای مسافر از این منطقه گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه ارائه مناسب و به موقع کمکهای اورژانسی و خدمات پزشکی به مردم به عنوان سرمایه انسانی کشور است.

قربانعلی آقا احمدی تصریح کرد: خدمات اورژانس با توجه به اهمیت فوق‌العاده ویژه که در زنده ماندن افراد حادثه دیده دارد باید همانند پلیس با سرعت، قاطعانه و تخصصی در حوادث و سوانح رخ داده برای مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و محروم جوابگو باشد و بتواند در کمترین زمان، بیماران را به مراکز درمانی منتقل کند.

این استاد جامعه شناس با اشاره به اعتبارات محدود دولتی برای احداث و توسعه مراکز فوریت های پزشکی از خیرین خواست که در احداث و تجهیز پایگاه ها و آمبولانس های جدید اورژانس گام بردارند تا در خدمت رسانی به بیماران زمان طلایی را از دست ندهیم.

مطابق آئین نامه ساماندهی پوشش فراگیر فوریت‌های پزشکی، زمان استاندارد رسیدن بر بالین بیمار در داخل شهر هشت دقیقه و در جاده‌ ها کمتر از ۱۵ دقیقه است.

کمبود نیرو و امکانات مشکل اورژانس نوشهر

مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وضعیت پایگاه های اورژانس شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳ پایگاه اسمی در این شهرستان وجود دارد ولی عملا ۲ پایگاه به دلیل کمبود نیروی متخصص در حال خدمت رسانی می باشد.

دکتر سید رحیم سیدپور افزود : ۲ پایگاه اورژانس جاده ای صلاح الدین و ملکار این شهرستان با توجه به کمبود نیرو به صورت شیفتی یک روز درمیان برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی باز و فعال هستند و این در حالی است که در شش ماهه نخست سال شاهد حضور میلیونی گردشگران در این منطقه و ترافیک پرحجم می باشیم.

وی استاندارد نیرو در هر پایگاه اورژانس ۱۱۵ را ۱۱ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این در حالی است پایگاههای اورژانس شهرستان نوشهر با ۱۴ نفر در حال ارائه خدمات می باشد.

وی با اشاره به قرار داشتن پایگاه اورژانس جاده ای صلاح الدین کلا در طبقه سوم گفت: این شرایط ارائه خدمات به بیماران را در این پایگاه با مشکل مواجه کرده است که از دانشگاه درخواست شده تا با تامین اعتبار لازم پایگاه به طبقه همکف که هم اکنون به عنوان سرایداری استفاده می شود انتقال یابد.

وی همچنین به آماده بودن خیری برای اهدای یک قطعه زمین حدود ۹۰۰متر مربع در کرورسر برای ایجاد پایگاه اورژانس شهری اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حجم بالای گردشگران در منطقه با تخصیص اعتبار لازم و ایجاد این پایگاه اورژانس ۱۱۵ بتوان جوابگوی غرب نوشهر برای اعزام بیماران به مراکز درمانی باشد.

مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشهر منطقه نمونه گردشگری سیترا را یکی از سواحل گردشگری مهم استانی برشمرد و خواستار تامین اعتبار لازم برای ایجاد پایگاه اورژانس ۱۱۵ در منطقه سیترا با توجه به حضور انبوه گردشگران و طرح سالمسازی دریا در این ساحل شد.

وی به عدم وجود پایگاه اورژانس ۱۱۵ در بخش کجور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در انتقال بیماران با مشکل مواجه هستیم ولی با مساعدت معاون بهداشتی از آمبولانس های مرکز خدمات جامع سلامت روستایی پول و کجور در این زمینه استفاده می شود.

شهرستان نوشهر از ۷۷ خانه بهداشت و ۱۵ باب مرکز خدمات جامع سلامت ، دستکم ۲۵ پزشک خانواده روستایی و ۲۰ پزشک خانواده شهری و یک بیمارستان دولتی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار