بکارگیری یافته‌های جدید تحقیقاتی و حضور مستمر کارشناسان و محققان در باغ ها و انجام به‌ موقع توصیه های ترویجی ، میزان تولیدات محصولات باغی انواع میوه ها را در مازندران دو چندان کرد .
کد خبر: ۸۷۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳ 14 July 2020

جدول گزارش عملکرد بخش باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نشان می‌دهد که در سالهای اخیر با تقویت فعالیت علمی وجذب سرمایه‌ها،جهش تولید در انواع محصولات باغبانی در مازندران عملیاتی شده است.

 ایرنا - وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و اید توسعه محصولات باغبانی را گامی مهمی برای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری برنامه ریزی کرد و همسوبا این رویکرد سازمان جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ای و گیاهان دارویی ،استفاده از اراضی شیبدار، بازسازی ، توسعه و اصلاح باغ ها،واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات مورد توجه جدی قرار داده است.

از سوی دیگر بکارگیری یافته‌های جدید تحقیقاتی و حضور مستمر کارشناسان و محققان در باغ ها و انجام به‌ موقع توصیه های ترویجی ، میزان تولیدات محصولات باغی انواع میوه ها را در مازندران دو چندان کرد .

بر اساس جدول گزارش عملکرد بخش باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی سال های ۹۲ تا ۱۳۹۸ سطح زیر کشت محصولات باغی انواع میوه ها از ۱۵۵هزارو ۷۳۶هکتار سال ۹۲ در سال گذشته به ۱۵۶هزارو ۹۷۳ هکتار افزایش یافت و تولید انواع میوه نیز از ۲میلیون و ۳۲۶هزارو ۴۰۸ تن سال ۹۲ به سه میلیون و ۲۳۸هزارو ۶۵۸تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

انواع مرکبات به ویژه پرتقال ، توت فرنگی، هلو و شلیل ، گیلاس ، سیب و گردو از مهمترین میوه های باغی در استان مازندران است.

همچنین سطح زیرکشت گل و گیاه زینتی مازندران طی سال های ۹۲ تا ۹۸ تا ۸۰ درصد بیشتر شده است یعنی از ۷۶۱هکتار سال ۹۲ به یکهزارو ۱۴۵هکتار تا سال گذشته رسیده است و به همین نسبت تولید گل و گیاه زینتی از ۳۱۱میلیون اصله در سال ۹۲ به ۵۱۲میلیون اصله گل و گیاه زنیتی در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت.

استان مازندران مقام نخست در تولید درخت و درختچه های زینتی و آپارتمانی و مقام سوم در تولید گل های شاخه بریده کشور را به خود اختصاص داده است.

توسعه ۲ برابری کشت گیاهان دارویی درمازندران

فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی به عنوان نسخه شفابخش با سابقه چندین قرنی در ایران باعث شده تا امروزه مردم خسته از داروهای به اصطلاح شیمیایی و برخی مواقع بی‌اثر در درمان، برای دوای دردشان به گیاهان دارویی روی می آورند و به همین دلیل توجه به ظرفیت های توسعه گشت گیاهان دارویی در طی چهار سال اخیر مورد توجه مسئولان کشاورزی استان مازندران قرار گرفت.

توسعه به کشت گیاهان دارویی در مازندران تا آنجایی پیش رفت که ژوهشکده گیاهان دارویی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال ۱۳۹۷ راه اندازی شد و ایجاد گروههای پژوهشی بیوتکنولوژی و متابولیت های ثانویه گیاهان دارویی، ادویه ای و عطری و گروه تکثیر، کشت و توسعه گیاهان دارویی، ادویه ای و عطری، گروه اصلاح و اهلی کردن گیاهان دارویی، ادویه ای و عطری اقدامات در حال انجام است .

بنابر گزارش سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان از ۷۲۵هکتار سال ۱۳۹۲ به یکهزارو ۳۵۰ هکتار در سال گذشته رسیده است و به همین نسبت از تولید ۷۶۵تن انواع گیاهان دارویی به ۲۵هزارو ۶۷۰ تن تا سال گذشته رسیده است.

حدود ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای ، هزار و ۵۵۸ گونه علفی در جنگل های خزری هیرکانی شمال کشور می روید که برخی از گیاهان دارویی نظیر باریجه ،گل گاوزبان ، آویشن ،‌کنگر ،ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان و کرفس کوهی از سوی مردم برداشت می شود.

توسعه کشت گلخانه ای مازندران

یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید که در استان مازندران نیز به آن توجه شده است توسعه کشت گلخانه ای است که بر اساس آن برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای سبزی و میوه نیز از ۲۷هکتار سال ۹۲ به ۵۳هکتار رسیده است و میزان تولیدات سبزی و میوه گلخانه ای نیز از ۶هزارو ۲۱۵تن به ۶هزارو ۹۶۲ تن افزایش یافت.

سطح زیر کشت قارچ خوراکی نیز از ۱۷هکتار با تولید ۲هزارو ۱۴۳ تن سال ۹۲ به ۲۲هکتار و تولید سه هزارو ۸۸۷تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است

طبق آخرین آمار جهاد کشاورزی مازندران فضای کنونی گلخانه های مازندران ۵۰۰ هکتار است که با تحقق احداث ۲۵۰ هکتاری به ۷۵۰ هکتار خواهد رسید.

محصولات گلخانه ای در استان مازندران شامل تولید سبزی، صیفی، گل و گیاهان زینتی و میوه های گرمسیری همچون لیمو ترش است.

اراضی شیب دار ضرورت مهم بخش کشاورزی مازندران
بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دراستان وجود دارد که ۷۵درصد از مناطق کوهستانی استان را پوشش می دهد و طبق اعلام جهاد کشاورزی استان تا کنون ۱۱۰هزار هکتار از این زمین های شیب دار برای احداث باغ شناسایی شده است که قابلیت واگذاری دارد.

جدول عملکرد مدریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نشان می هد که احداث باغ در اراضی شیبدار طی هفت سال اخیر به چهار هزارو ۱۵۰هکتار رسیده است.

همچنین تهیه و توزیع انواع نهال محصولات باغبانی با نصب شناسه از نهالستان یکی دیگر از حمایت های مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران است که بر اساس آمار طی هفت سال گذشته اسه میلیون و ۲۰۰هزار اصله نهال در اختیار بهره برداران قرا گرفت.

پرداخت یکهزارو ۵۱۹میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بخش مدیریت بخش باغبانی مازندران

یکی از مهمترین حمایت های دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی پرداخت تسهیلات در ردیف های مختلف بودجه ای است که سبب افزایش سطح کشت و میزان تولید شد و سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز این فرصت را برای کشاورزان استان فراهم کرد.

بنابر گزارش مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از سال ۹۲ تا سال ۹۸ حدود ۱۹۶میلیارد ریال تسهیلات از محل رونق تولید برای طرح های باغبانی و ۷۰۴میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و با نرخ سود ترجیحی به متقاضیان پرداخت شد.

جدول پرداخت تسهیلات به بخش باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد که دولت تدبیر و امید در سال گذشته بیشترین حمایت در بخش پرداخت تسهیلات کرده است یعنی فقط در سال گذشته ( ۱۳۹۸) حدود ۲۲۶میلیارد ریال از محل اعتبار اشتغال روستایی ، پنج میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال از محل اعتبار اشتغال فراگیر ،۳۶میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال از محل اعتبار تفاهم نامه با استانداری مازندران ،۳۳۷میلیارد و ۳۶۴میلیون ریال از محل اعتبار بند الف تبصره ۱۸ ، سه میلیاردو ۶۰۰میلیون ریال از از محل اعتبار کمک های فنی و اعتباری افزایش تولید گلخانه ای و ۱۰ میلیارد و ۳۷۵میلیون ریال از محل اعتبار کمک های فنی و اعتباری باغات به متقاضیان پرداخت شده است.

سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی، کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا) که ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود ،

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار