مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به باغداران شرق استان نسبت به گسترش شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای هشدار داد و گفت که سطح ردیابی این مگس در باغ‌های هلو و شلیل این مناطق به مرز نگران کننده رسیده است.
کد خبر: ۸۷۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 06 July 2020

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به باغداران شرق استان نسبت به گسترش شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای هشدار داد و گفت که سطح ردیابی این مگس در باغ‌های هلو و شلیل این مناطق به مرز نگران کننده رسیده است.

ایرنا - مگس مدیترانه ای که زمانی تنها در ماه های پایانی تابستان و همزمان با رسیدن نارنگی پیش رس مهمان باغ های مازندران می شد، در سال های اخیر فصل حضورش را گسترش داد به گونه ای که از اواخر اردیبهشت تا اوایل پاییز به خاطر سفره همیشه پهن و پربار مهمان با غ های استان در مناطق مختلف است.

کارشناسان باغداری می گویند که فراهم شدن میزبانی حدفاصل ثمردهی درختان مختلف سبب ماندگاری بیشتر مگس مدیترانه ای شده است. به اعتقاد آنان میزبانی از درخت ازگیل ژاپنی شروع می شود و بعد به ترتیب به هلو ، شلیل ، انجیر و خرمالو و بلافاصله پس از این مرحله نوبت به نارنگی های پیش رس می رسد و سپس فصل نارنگی های دیگر و ارقام مختلف پرتقال می رسد. این چرخه اگر ادامه پیدا کند ممکن است به سیکلی کامل برای میزبانی از این آفت منجر شود.

عبدالرحمن زاغی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بازدیدهای میدانی از باغ های هلو و شلیل در شهرستان های ساری و نکا و مشاهده علائم خسارت مگس میوه مدیترانه ای به صورت کانونی اشاره کرد و افزود : با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و وجود میزبان های مناسب ، مدیریت مناسب و بموقع آفت در باغ های این مناطق ضروری است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران وسعت باغ های شلیل و هلو در استان حدود ۱۷ هزار هکتار است که شهرستان های ساری ، جویبار ، نکا و بهشهر کانون تولید این محصولات محسوب می شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تسریع در برداشت کامل تمامی میوه های رسیده حتی میوه های ریز و میوه هایی را که ارزش اقتصادی ندارند ، برای قطع پل ارتباطی میزبانی مورد تاکید قرار داد و گفت : رعایت بهداشت کف باغ، بویژه جمع آوری و دفن هرگونه میوه های ریخته شده پای درخت در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ضروری است.

وی به اطلاع رسانی گسترده به باغداران برای انجام مبارزه تلفیقی تاکید کرد و افزود : مبارزه به روش شکار انبوه با نصب تله های جلب کننده نظیر مایع سراتراپ یا سراتینکس یا فرمون جلب کننده حشرات ماده به همراه کارت چسبنده یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۶۰ تا ۷۰ تله در هکتار بر اساس دستورالعمل و طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات به میزان ۳ تا ۵ لیتر پروتئین

از روش های مبارزه تلفیقی علیه آفت مگس میوه است.

زاغی برای اثر بخشی بیشتر کارت زرد چسبنده در شکار مگس میوه توصیه کرد که تکه ابر آغشته به مایع سراتراپ یا پروتئین هیدرولیزات روی کارت چسبانده و هر ۵ روز با جلب کننده های معرفی شده شارژ شود.

مگس مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود.
مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ و نیم میلیون تن محصول از این باغ ها برداشت می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار