با بروز کرونا بسیاری از صنوف بناچار مجبور شدند تا کرکره واحدهای صنفی خود را پایین بکشند اما در این میان بانوان تولیدکننده مازندران که در زمان غیر کرونایی شرایط مطلوبی در زمینه عرضه و بازاریابی محصولات خود نداشتند در این دوران کارها برای آنها بسی سخت تر شد و دیگر از برپایی بازارچه توانمندی ها خبری نبود .
کد خبر: ۸۷۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 05 July 2020

کرونا با تمام آسیب‌هایی که به بخش‌های مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، آموزشی و دیگر بخش‌ها وارد کرد اما باعث شده تا تابوی شیوه فعالیت سنتی شکسته شود که از آن جمله می توان به زنان تولید کننده مازندران اشاره کرد .

ایرنا – زنان مازندران آنهایی که در زمینه تولیدات سنتی و خانگی فعالیت می کنند همواره برای عرضه و فروش محصولات خود با مشکل مواجه بودند و مسئولان ذیربط و متولی این قشر از جامعه از جمله اداره کل امور بانوان استانداری مازندران با برپایی بازارچه های موقت و دائمی در سطح این استان همواره بدنبال رفع این مشکلات بودند .

هرساله بازارچه هایی در قالب بازارچه توانمندی بانوان مازندران و یا بازارچه عرضه محصولات زنان استان به مناسبت های مختلف از جمله هفته دولت یا دهه فجر برگزار می شد که فضایی برای عرضه و فروش محصولات بانوان مازندران فراهم می کرد اقدامی که به صورت موقت تا حدودی مشکلات این قشر را برطرف می کند .

البته در مسیر برداشتن و رفع این مشکلات گاها عدم همکاری مسئولان شهری از جمله شهرداری ها در اختصاص فضا برای برپایی بازارچه ها باعث شده تا این بانوان از این مسیر دست خالی باز گردند موضوعی که همواره از سوی متولیان امور بانوان مازندران به عنوان دغدغه به شمار می رود .

با بروز کرونا بسیاری از صنوف بناچار مجبور شدند تا کرکره واحدهای صنفی خود را پایین بکشند اما در این میان بانوان تولیدکننده مازندران که در زمان غیر کرونایی شرایط مطلوبی در زمینه عرضه و بازاریابی محصولات خود نداشتند در این دوران کارها برای آنها بسی سخت تر شد و دیگر از برپایی بازارچه توانمندی ها خبری نبود .

با توجه به اینکه بانوان مازندران بخش عمده ای از تولید کنندگان محصولات بویژه صنایع دستی ، تولیدات دامی و گیاهی استان را به خود اختصاص داده اند پستو ماندن تولیدات آنها در کنج خانه ها می توانست ضربه سختی بر بدنه این بخش از فعالان جامعه ایجاد بکند .

بنا به اعلام اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیشتر از ۷۰ درصد شاغلان در بخش مشاغل خانگی استان را زنان تشکیل می دهند و همچنین بنا به اعلام این اداره کل در مدت ۷ ساله فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران مجوز فعالیت برای ۳۰ هزار شغل خانگی صادر شده است .

با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از این فرصت استفاده کرده تا در مسیر تغییر شیوه فعالیت و بازاریابی این بانوان تولیدکننده گامی بردارد .

اخیرا این اداره کل دوره آموزشی " بازاریابی مجازی و فروش اینترنتی " را در حال برگزاری است که در آن ۱۲۰ بانوی تولیدکننده فعال در ۶ رشته نوع فعالیت فرش ، پوشاک ، دام و طیور ، گیاهان دارویی ، مواد غذایی و صنایع دستی که تا حدودی در خصوص فعالیت در فضای مجازی آشنا هستند ، شرکت دارند .

مرحله گذر از حالت سنتی به شیوه های نوین بازاریابی

بنا به اعلام اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این دوره آموزشی بانوان از شهرستان های تنکابن ، ساری و بابل حضور دارند و زیر نظر اساتید فن در زمینه آموزش های مورد نیاز برای حضور و ماندگاری در بازارهای فضای مجازی را به آنها آموزش می دهند مرحله ای که بنا به گفته معاون این اداره کل مرحله پوست اندازی فعالیت و فروش محصولات تولیدکنندگان زن استان به شمار می رود .

روفیا مجیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کرونا باعث شد تا مسیر فروش و بازاریابی تولیدات بانوان استان تغییر بکند و آنها با روی آوردن به این شیوه فروش محصولات بار مشکلاتشان کم شود .

وی گفت : بروز بیماری کرونا این فرصت را ایجاد کرده است که بانوان این استان برای عرضه و فروش تولیدات خود به سمت شیوه نوین بازاریابی همان بازاریابی اینترنتی سوق پیدا بکنند.

معاون بانوان استانداری مازندران اضافه کرد : این اداره کل به عنوان نهاد تسهیل کننده انجام امور بانوان و فراهم کردن بستری برای فعالیت بانوان استان تلاش های لازم را در قالب برنامه و جلب همکاری نهادهای متولی را در دستور کار خود دارد .

وی از بازاریابی برای فروش و عرضه تولیدات به عنوان اصلی ترین مشکلات بانوان مازندران برای ارائه توانمندی هایشان نام برد و ادامه داد: هر ساله وقت زیادی از فعالیت ها و پیگیری های اداره کل بانوان استان صرف رای زنی برای برپایی بازارچه ها می شد تا بستر برای ارائه محصولات آنها فراهم شود .

مجیدی گفت: البته در این مسیر گاها عدم همکاری نهادهای دخیل در این امر باعث می شد که از اهداف خود برای بسترسازی عرضه و فروش محصولات بانوان عقب بمانیم .

وی با اشاره به اینکه تا پیش از بروز کرونا همواره استفاده از بستر بازارهای اینترنتی به این بانوان توصیه می شد ، افزود : حتی در آنزمان بانوانی بودند که بخاطر فروش تولیدات خود از این اداره کل درخواست کمک می کردند .

مجهز شدن تولیدکنندگان زن مازندران به مهارت های فروش الکترونیکی

به گفته مجیدی اما بروز بیماری کرونا باعث شد تا اجرای دوره های آموزشی استان شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد و بیشتر حول محور چگونگی فعالیت درفضای مجازی وبازاریابی نوین می باشد.

وی گفت : تا سال گذشته که تاکید بر توسعه اشتغال و تولیدات بانوان مازندران و برگزاری دوره های آموزشی و شناساندن پشتیبان های حقیقی و حقوقی برای فروش محصولات بود اکنون امسال این روند تغییر کرده است .

پشتیبان و پیشران ها مجموعه های حقیقی و حقوقی هستند که با اتصال به تولید کنندگان خانگی ضمن تامین مواد اولیه تولید برای فروش و بازاریابی محصولات این بخش اقدام می کنند .

معاون بانوان مازندران اضافه کرد : کرونا و تعطیلی مدت دار بازار و اماکن عمومی باعث شد تا بانوان تولید کننده مازندران در این گیر و دار کرونایی مشکلات آنها دو چندان شد.

وی افزود : با توجه به شرایط پیش آمده اداره کل امور بانوان مازندران دوره های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی بانوان فعال در عرصه اقتصادی در قالب بازاریابی مجازی را آغاز کرده است که زیر نظر اساتید این حوزه به آنها در زمینه چگونگی فعالیت در این بازار آموزش داده شده است .

مجیدی با تاکید بر اینکه برگزاری این دوره های آموزش تداوم خواهد داشت ، ادامه داد : در این مرحله ۱۲۰ بانوی تولیدکننده مازندران از شهرهای بابل ، ساری و تنکابن در این دوره های آموزشی با فروش اینترنتی آشنا شدند .

وی ادامه داد : در این دوره بانوان تولیدکننده در ۶ حوزه فرش ، پوشاک ، گیاهان دارویی ، پرورش دام و طیور ، مواد غذایی و صنایع دستی حضور دارند واین افراد گسترش دهنده این شیوه فعالیت به بانوان مناطق خود خواهند بود .

وی خاطرنشان کرد : این رویکرد جدید آموزشی که مبتنی بر شرایط کرونایی کنونی می باشد قرار است در دیگر شهرستان های مازندران نیز اجرا شود تا بانوان تولیدکننده بیشتری با این شیوه آشنا شوند .

مجیدی گفت : در دوره زمانی چند ماه آینده می توان نتیجه این آموزش ها را ارزیابی کردتا مشخص شود حضور بانوان در بازارهای مجازی تا چه اندازه توانسته بر میزان فروش و درآمد تاثیر بگذارد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار