در حالی‌که نگرانی ها در مورد احتمال شیوع موج دوم کرونا در مازندران قوت گرفته ، بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف استان هم افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۷۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 05 July 2020

با وجود این که بیش از چهار ماه از شیوع کرونا می گذرد و آسیب ها و لطمات این ببیماری خود را در جامعه نشان داده ، اما به نظر می رسد مردم همانند ماههای اول نسبت به بیرحمی این ویروس جدی نیستند و ماندگاری و ادامه دار بودن آن را باور نکرده اند و به نوعی نسبت به حاد بودن مساله بی تفاوت شده اند.

طی یک ماه گذشته هر روز بیش از قبل شاهد شلوغی هر چه بیشتر اجتماعات و ازدحام مردم در خیابان ها و اماکن مختلف بدون رعایت دستورالمعل های بهداشتی هستیم و بسیاری مراسم و تجمعات از سر گرفته شده و مردم بی محابا عروسی و عزا برپا می کنند که از رفتارهای پرخطر کرونایی محسوب می شود.

بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا ی مازندران ، در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از مردم استان پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به درستی اجرا می کنند و ۷۹ درصد بقیه با تصور تمام شدن کرونا در جامعه به این مساله بی اعتنا هستند.

این وضعیت باعث روند صعودی آمار مبتلایان و تشدیو نگرانی ها شده است، براساس آخرین گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ها تحت درمان قرار دارند که حدود ۱۴ درصد از مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های کشور را شامل می شود.

همچنین در هفته های اخیر به طور میانگین روزانه حدود ۶۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان با وضعیت حاد تنفسی بستری شدند.

اینکه مردم مازندران در شهرهای مختلف نسبت به ویروس کووید ۱۹ بی تفاوت شده اند، مساله ای واضح و آشکار است که با چرخی در خیابان ها براحتی می توان به این نکته رسید، اما دلایل این بی تفاوتی قابل بررسی و تامل است.

خستگی و باورمندی
یک کارشناس اجتماعی در مورد این مساله گفت: یکی از دلایل عادی شدن شرایط برای مردم و پایان روند خانه نشینی آنها مشکلات معیشتی اعلام می شود، مردم برای گذران زندگی ناچار به بیرون رفتن از خانه و ادامه کار و فعالیت خود هستند.

پدرام موسوی افزود: افزایش قیمت اقلام بهداشتی همچون الکل، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ادامه دار شدن شرایط برای استفاده از این لوازم نیز در عدم استفاده مردم بی تاثیر نیست.

وی ادامه داد: مردم در ماه های نخستین شیوع کرونا علیرغم شرایط سخت اقتصادی این اقلام را به امید ریشه کنی کرونا و اتمام آن به سختی در سبد مصرف خانوار قرار دادند و برای آنها هزینه پرداخت کردند اما با تداوم شرایط بسیاری افراد دیگر از پس این هزینه ها که مازاد بر مخارج زندگی است برنیامده و این بی تفاوتی را در پی داشته است.

موسوی اما مهمترین علت را از سرگیری فعالیت های اجتماعی و بازگشایی اماکن شلوغ از سوی نهادهای دولتی مربوطه و برداشت عادی بودن شرایط برای مردم عنوان کرد و افزود: بازگشایی فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و هنری که اقتضای آنها جمعیت است، بازشدن ادارات ، آزاد شدن برپایی مراسم و اماکن مذهبی جمعی و اتمام قرنطینه خانگی و آسان گیری سفر موجب شده مردم حاد بودن شرایط را باور نکنند.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: مردم وقتی واکنش و سیاستگذاری از بالا در مورد رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیشیگیری در جهت شیوع ویروس را شاهد نیستند ، تصور عادی بودن شرایط را دارند و در محاورات روزانه مردم هم این عدم باور به قرمز بودن شهرها و پرشدن بیمارستان و ادامه شیوع را شاهدیم.

موسوی گفت: تمامی این دلایل دست به دست هم داده تا امروز شاهد شلوغی هرچه بیشتر شهرها در نقاط مختلف، عدم رعایت فاصله اجتماعی، عدم استفاده از ماسک و دستکش و غیره و در نهایت افزایش آمار ابتلا باشیم.

وی راهکار این مساله را جدی تر شدن مقامات رسمی و تاکید از سوی رسانه ها و اعمال سیاست های جدید قرنطینه و ممنوعیت سفر و دستورالعمل هایی از این نوع برشمرد.

کاهش محدودیت‌ها و عادی انگاری

این روزها یک گشت و گذار معمولی در مناطق شهری و کوچه و خیابان های استان نشان می دهد که دیگر کمتر خبری از ماسک زدن و دستکش به دست کردن است و اگر برخی از افراد همچنان تلاش دارند تا برای حفظ سلامتی خودشان از ماسک استفاده کنند ، زیر سنگینی نگاه دیگران احتمالا بزودی پشیمان خواهند شد تا همرنگ جماعت شوند.

بی اعتنایی به خطرناکی اوج گرفتن دوباره ویروس کرونا در حالی است که این ویروس در بدو ورودش به مازندران در سی ام بهمن ماه سال گذشته به واسطه گردشگرپذیری و نزدیکی مناطق شهری و روستایی به هم، چنان با سرعت سراسر استان را درنوردید که در همان هفته نخست تمامی مراکز آموزشی، اقتصادی و خدماتی استان را به تعطیلی کشاند و به گفته برخی کارشناسان به نوعی استان را فلج کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علومپزشکی مازندران کاهش محدودیت های را عاملی مهم در عادی انگاری شرایط کرونایی دانست و گفت: برداشتن محدودیت های به خصوص در حوزه گردشگری باعث شده تا مردم مازندران و حتی گردشگران تصور کنند که ویروس کنترل شده است.

دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : حضور پرتعداد مسافران در هفته های اخیر به نوعی باعث بی تفاوتی مردم مازندران نسبت به پروتکل های بهداشتی شده است زیرا به نوعی تصور می شود که حقوق شهروندی مردم به خاطر مسافرت گردشگران محدود شده است.

وی بازگشت محدودیت‌ها به خصوص برای شهرهای قرمز کرونایی را الزامی عنوان کرد و افزود: فاصله گذاری اجتماعی باید به اولویت همه نهادها و مردم قرار بگیرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین به طولانی شدن زمان شیوع ویروس و خستگی مردم به عنوان دیگر دلیل بی تفاوتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا در استان ماندران به مرحله فرسایش روحی رسیده است و خستگی روانی به جامعه تحمیل کرده است.

بابایی با بیان اینکه تغییر رفتار مردم برای عادت به زندگی در شرایط کرونایی زمان بر خواهدبود ، افزود : دیگر نمی توان مردم را در خانه نگه داشت و تنها راه حل رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

علاوه بر این ، وی کاهش ترس از ابتلا به ویروس کرونا را از دیگر دلایل عادی انگاری توصیف کرد و گفت : مداوای بیماران برای مردم این تصور اشتباه را ایجاد کرده است که نیازی به ترس از ویروس کرونا وجود ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: مازندران ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار