با وجود صدور ۱۸ اطلاعیه و تدوین پروتکل سلامت لیگ فوتبال اما در مورد تعطیلی‌های مجدد، تصمیم صریحی وجود ندارد. علاوه بر این علت اصرار مسئولان به برگزاری لیگ در این شرایط مشخص نیست، آن هم درحالی که چهار ماه قبل بدون حتی یک مبتلای رسمی، فوتبال و ورزش ایران به طور کلی تعطیل شد.
کد خبر: ۸۷۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 05 July 2020

با وجود صدور ۱۸ اطلاعیه و تدوین پروتکل سلامت لیگ فوتبال اما در مورد تعطیلی‌های مجدد، تصمیم صریحی وجود ندارد. علاوه بر این علت اصرار مسئولان به برگزاری لیگ در این شرایط مشخص نیست، آن هم درحالی که چهار ماه قبل بدون حتی یک مبتلای رسمی، فوتبال و ورزش ایران به طور کلی تعطیل شد.

به گزارش ایسنا، حدود چهار ماه قبل که ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش ایران تصمیم به تعطیلی ورزش کشور، به طور رسمی تعداد مبتلایان ویروس کرونا به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و در رشته فوتبال نیز مبتلایی وجود نداشت. در نهایت اما تصمیم بر این شد که ورزش کشور تعطیل شود و حال با گذشت چهار ماه، در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در باشگاه های فوتبال نظیر فولاد خوزستان و استقلال تهران به یکباره همه را شوکه و این تیم ها را مجبور به حداقل ۲ هفته قرنطینه کرده است، پرسش اصلی این است که چرا دستورالعمل صریحی در مورد تعطیلی مجدد لیگ های فوتبال وجود ندارد و چه اصراری به ادامه برگزاری لیگ‌های فوتبال به عنوان رشته ای برخوردی است که احتمال ابتلا به این ویروس در آن بیشتر است؟

۱۰ اسفند سال گذشته بود که تعطیلی‌ها در ورزش ایران کلید خورد و ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش اعلام کرد برای حفظ سلامت جامعه ورزش، تمامی باشگاه‌های ورزشی (غیر از فوتبال) و سالن‌های ورزشی و استخرها اعم از خصوصی و دولتی به مدت صرفا یک هفته (از روز شنبه ۱۰ اسفند) تعطیل خواهند بود؛ اتفاقی که آغاز تعطیلی در رشته‌های مختلف ورزشی در کشور بود و در نهایت ۱۵ اسفند سال ۹۸ به تصمیمی مبتنی بر تعطیلی تمام اماکن و باشگاه‌های ورزشی و مسابقات و لیگ‌های مختلف و تمرینات ورزشی باشگاه‌ها در سراسر کشور ختم شد.

در نهایت ۱۵ اردیبهشت‌ سال جاری که با تعطیلی دوماهه ورزش ایران مصادف شده بود، ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش اعلام کرد که حسب گزارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وضعیت ۱۳۲ شهر کشورمان از نقطه نظر شیوع کرونا سفید است و بر این اساس باشگاه‌های ورزشی رشته‌های انفرادی و غیر گروهی در این شهرها که ارتباط فردی زیادی در آن ورزش‌ها وجود ندارد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز هستند فعالیت خود را از روز ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز کنند.

سلام دوباره به فوتبال از اول خرداد و آغاز چالش ها

در این بین اما فوتبال ایران با تاخیر بیشتری در از سرگیری مجدد مواجه شد و ۲۸ اردیبهشت‌ماه بود که ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش به رشته ورزشی فوتبال نیز روی خوش نشان داد و در چهاردهمین اطلاعیه خود اعلام کرد که پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمرینات تیم‌های ورزشی با تماس بدنی کم از اول خردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تشخیص و نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است، همچنین برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم، از ۲۲ خردادماه بدون حضور تماشاگر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظارت دقیق فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز شمرده شد.

علامت سوال بزرگ در مورد تعطیلی مجدد فوتبال؟

علاوه بر صدور ۱۸ اطلاعیه از سوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش و نیز تدوین و ابلاغ راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال، اما یک پرسش و ابهام بزرگ بی پاسخ مانده است؛ اینکه اگر شمار مبتلایان به ویروس کرونا اعم از بازیکنان، مربیان و سایر عوامل تیم ها افزایش یابد، در چه صورتی لیگ های فوتبال اعم از لیگ برتر، لیگ ۱، لیگ ۲ و لیگ ۳ که با تصمیم سازمان لیگ و موافقت تلویحی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش مجددا از سرگرفته شدند، تعطیل می شود؟

در ابتدای امر (۲ خردادماه ۹۹) براساس راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال که از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی مدنظر قرار گرفته بود، اعلام شد که در صورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت شدن تست های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید ۱۹، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد، همچنین در صورت وجود علائم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود.

مسئله‌ای که با تصمیم ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش به گونه دیگری تغییر کرد و اعلام شد که حدود یک ماه بعد (سوم تیر ۹۹) اعلام شد که در صورت مثبت بودن تست PCR در ۲۵ درصد کل تیم (بازیکنان و کادر)، تیم مربوطه باید به قرنطینه برود؛ این بدان معنا بود که سخت گیری ها برای قرنطینه کاهش یافت و معلق شدن تیم ها با احتساب ۳۶ نفره کل اعضای یک تیم از شمار مبتلایان به میزان ۱۶ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت!

به طور حتم با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعلیق تیم‌ها، به ازای هر یک تیم، یک تیم دیگر نیز امکان برگزاری مسابقه را نخواهد داشت و به طور مثال طی هفته جاری با توجه به اینکه تیم های فوتبال استقلال و فولاد خوزستان که شمار مبتلایان آن ها به ترتیب به ۱۳ و ۱۶ نفر رسیده است مقابل حریفان خود بازی نخواهند کرد تا به طور کلی ۲ دیدار از رقابت های این هفته تا کنون برگزار نشود و چهار تیم از گردنه هفته ۲۳ لیگ برتر ایران بیرون بمانند.

تفاوت سطح سلامت لیگ فوتبال ایران با کشورهای توسعه یافته

در حالی که لیگ های مختلف به ویژه در کشورهای توسعه یافته از نظر فوتبال نظیر ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، آلمان و...مجددا کلید خورده است و در حال برگزاری است اما به طور مشخص و مهم روند شیوع ویروس در بین بازیکنان و عوامل فنی و غیرفنی تیم‌ها به حداقل ممکن رسیده است و هرچه که از زمان از سرگیری مجدد فعالیت‌ها که می گذرد خبری از ابتلا به ویروس کرونا در میان تیم‌ها وجود ندارد و به بهترین وجه ممکن لیگ‌های فوتبال در این کشورها از نظر بهداشتی و سلامت دنبال می شود.

با این وجود اما در لیگ فوتبال ایران شرایط به گونه دیگری است و هرچه پیش می‌رویم شاهد افزایش شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ هستیم و کار به جایی رسیده است که در تیمی نظیر فولاد تعداد مبتلایان به ۱۶ مورد و در تیم استقلال به ۱۳ مورد افزایش یافته و مسئله نگران کننده روند افزایشی عجیب ابتلا به کرونا در بین سایر تیم های فوتبال ایران است.

نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشت، اختلاف فاحش زیرساخت‌ها و فضای سلامت در فوتبال ایران و حتی رفتار حرفه‌ای بازیکنان و سایر عوامل تیم ها در برخورد با این پدیده در قیاس با کشورهای توسعه یافته از نظر فوتبالی است و هر چه که زمان می‌گذرد شاهد کاهش آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در بین تیم‌های خارجی و روند افزایش ابتلا به این ویروس در بین تیم‌های ایرانی هستیم!

لیگ ایران در چه صورتی مجددا تعطیل می شود؟

مسئله بسیار مهم اما تصمیم گیری در مورد سرنوشت لیگ برتر فوتبال ایران در صورت افزایش شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ است، مبتلایانی که شامل بازیکنان، مربیان و سایر عوامل فنی و غیر فنی تیم ها می شوند. آنچه با بررسی ۱۸ اطلاعیه از سوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش و نیز تدوین و ابلاغ راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال بدست می‌آید این است که تصمیمی در مورد سرنوشت لیگ برتر و سایر لیگ های فوتبال ایران با قرمز شدن وضعیت وجود ندارد و مشخص نیست که در چه صورتی مجددا لیگ‌های فوتبال تعطیل خواهند شد؟ مسئله‌ای که شاید در پشت پرده از سوی متولیان ورزش کشور صحبت‌هایی در مورد آن مطرح شده باشد اما به صورت صریح و شفاف جای خالی آن در بین اطلاعیه ها و پروتکل سلامت لیگ فوتبال ایران به چشم می‌خورد! در عین حال مشخص نیست که اصرار مسئولان به برگزاری لیگ فوتبال دربرهه زمانی کنونی که مجددا شاهد شیوع بالای ویروس کووید ۱۹ و افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این ویروس در جامعه هستیم چیست؟ فوتبالی که در آن نه از پدیده های اقتصادی خبری هست و نه از سلامت افراد مهم تر است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار