اعتقاد داریم در نهاده‌های کشاورزی باید متعادل‌سازی صورت گیرد و به همین منظور الگوی مزرعه 10 هکتاری برنج در روز مزرعه ملی محصول سالم رونمایی شد و نشان دادیم هیچگونه سمی در تولید برنج مصرف نشد.
کد خبر: ۸۷۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 04 July 2020

به گزارش تابناک مازندران ، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: مصرف آفت‌کش‌ها از ۱۵ هزار تن دهه ۶۰، به کمتر از ۳۰۰۰ تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، محمود رمضانپور با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران شامل بخش‌های تحقیقاتی خاک و آب، حفاظت خاک و آبخیزداری، گیاهپزشکی، علوم دامی و دامپزشکی، منابع طبیعی، اقتصادی اجتماعی، زراعی و باغی و کنترل بذر است، گفت: همه این بخش‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد فعالیت‌های مرکز تحقیقات متناظر با تمامی نیازهای کشاورزی و منابع طبیعی در استان است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران، وی ادامه داد: هر نتیجه تحقیقاتی که از این بخش‌ها حاصل می‌شود در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بیان کرد: علاوه بر اینکه مرکز تحقیقات به عنوان زنجیره ارزش تولید علم کشاورزی و منابع طبیعی است، در کارهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی هم دارای فعالیت‌های گسترده‌ای است.

این مسؤول با اشاره به اینکه از شرق تا غرب مازندران دارای ایستگاه‌های تحقیقاتی هستیم، افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان دبیرخانه شورای تحقیقات است و در این راستا هماهنگ‌کننده تمامی فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، معاونت تحقیقات برنج کشور در آمل، پژوهشکده مرکبات، ماهیان سردآبی، مرکز ترویج و توسعه هراز و مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان هستیم و همه طرح‌های تحقیقاتی در این شورا مصوب می‌شود.

رمضانپور اظهار کرد: با توجه به اینکه مازندران دارای انواع ارقام و تولیدات مختلف بویژه غلات است نیاز است کارهای تحقیقاتی در استان انجام شود تا کشاورزان بهترین بذر را در اختیار داشته باشند چراکه تنش‌های محیطی و تنش‌های زنده و غیرزنده‌ای که در استان رخ می‌دهد نیازمند اجرای طرح‌های تحقیقاتی از بذر تا بذر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، هشت رقم مختلف گندم، جو، کلزا، سویا و انواع دانه روغنی را تولید، کشت و به کشاورزان معرفی کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه علاوه بر اینکه هسته‌های اولیه بذر را تولید می‌کنیم بلکه ناظر بر تولید بهترین بذرهایی که باید به دست کشاورزان برسد نیز هستیم، گفت: در مازندران نیاز بذر مادری به گندم 6 هزار و 354 تن است که 5 هزار و 886 تن از سوی مرکز تحقیقات یا تولید می‌شود و یا نظارت بر تولید آن انجام می‌شود.

رمضانپور خاطرنشان کرد: 85 درصد کل بذر مورد استفاده در استان از سوی مرکز تحقیقات مورد نظارت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 619 هزار اصله نهال از سوی مرکز تحقیقات شناسنامه‌دار می‌شوند، گفت: مرکز تحقیقات بر روی تمامی محصولات کشاورزی کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد، و به عنوان نمونه کنجد که در مواقع رسیدگی باعث ریزش محصول می‌شود ما توانستیم کنجدی را به عنوان" کنجد ناشکوفا" تولید کنیم که کپسول‌های آن بسته باشد و مانع از ریزش محصول شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران درباره متعادل‌سازی مصرف نهاده‌های کشاورزی گفت: اعتقاد داریم در نهاده‌های کشاورزی باید متعادل‌سازی صورت گیرد و به همین منظور الگوی مزرعه 10 هکتاری برنج در روز مزرعه ملی محصول سالم رونمایی شد و نشان دادیم هیچگونه سمی در تولید برنج مصرف نشد.

این مسؤول با بیان اینکه مصرف کود در استان متعادل شد و همچنین هیچگونه خاک مسمومی نداریم و پراکنش خاک‌ها از لحاظ آلودگی و عناصر غذایی اندازه‌گیری شد، گفت: مصرف آفت‌کش‌ها از 15 هزار تن دهه 60 به کمتر از سه هزار تن رسیده است.

 

برچسب ها: برنج مازندران ، سم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار