ارزش معاملات در بازار سرمایه مازندران در حالی این هفته با عقب‌گرد ۲۵ درصدی مواجه بود که به گفته بسیاری از کارشناسان ریشه در عبور شاخص قیمت سهام از پیش‌بینی‌ها دارد.
کد خبر: ۸۷۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 02 July 2020

شاخص قیمت سهام که از ابتدای سال تا به این هفته روند افزایشی چشمگیری را دنبال می کند این هفته نیز جهش ۱۹۳ هزار و ۲۴۲ واحدی را تجربه کرد و بر سکوی یک میلیون و۶۱۲ هزار واحدی ایستاد.

ایرنا - این درحالی است که پیش از این پیش‌بینی می‌شد شاخص قیمت ها در لبه یک و نیم میلیون واحد برای مدت کوتاهی ثابت بماند که بازار سهام این پیش بینی را با جهش نزدیک به ۲۰۰ هزار واحدی ناکام گذاشت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بورس افزایش چشمگیر شاخص قیمت در هفته‌ جاری و عبور آن از پیش بینی ها منجر به نوعی دست نگهداری فعالان بازار سرمایه مازندران از ریسک بیشتر شد به طوری که این هفته شاهد کاهش ۲۵ درصدی ارزش معامله سهام در بورس منطقه ای مازندران بودیم که به ۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال رسید.

همچنین در پنج روز کاری هفته جاری معامله تعداد سهام در بورس منطقه‌ای مازندران نیز عقب گرد ۳۰ درصدی را تجربه کرد و از حدود ۶۰۰ میلیون سهم در هفته گذشته ، این هفته به ۴۲۲ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۸۹ سهم رسید.

عقب گرد فعالان بازار سرمایه مازندران در حالی رخ داد که این هفته سبد خرید سهام سنگین‌تر از فروش بود و سه هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال سهم خریداری و ۲ هزار و ۹۵۶ میلیارد سهم نیز در این بازار فروخته شد.

شرکت‌های فولادی و پالایشگاهی این هفته نیز برای بیش از یک ماه بیشترین ارزش معاملات هفتگی بورس منطقه مازندران را به خود اختصاص دادند که نشان از علاقه فعالان بازار بورس مازندران به شرکتهای به اصطلاح بنیادین دارد.

با این وجود در بورس منطقه ای مازندران این هفته سهام شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص داد.

افزایش شاخص قیمت در حالی فعالان بازار سرمایه را به عقب نشینی واداشت که به گفته یک کارشناس بازار سرمایه احتمال ریزش شاخص بورس در بازار بعید به نظر می‌رسد اما اصلاح شاخص بورس بعد از این همه رشد وجود دارد که در این زمینه می‌توان گفت این اصلاح بعد از رشدهای سنگین طبیعی خواهد بود.

بورس یک جایگاه برای سرمایه گذاری

کارشناس اقتصادی و فعال بازار بورس در گفت گو با خبرنگار ایرنا به رشد چشمگیر شاخص بورس در سه ماهه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: برخلاف برخی شایعات مبنی بر حبابی بودن شاخص قیمت ها، من معتقد هستم که شرایط بورس کشور کاملا واقعی است.

بابازاده با بیان اینکه تازه بورس جایگاه واقعی خود را بازیافته است ، افزود: تمام سرنخ‌ها و عوامل گویای واقعی بودن شاخص ها و صلابت بازار سرمایه کشور است.

وی گفت: نه تنها میزان استقبال صاحبان سرمایه از بازار بورس گویای واقعی بودن شاخص‌ها است ، بلکه عوامل دیگر همچون افزایش تقاضای شرکت‌های خصوصی برای ورود به بورس، حجم نقدینگی واقعی بازار، تراکنش خرید و فروش سهام و دلمردگی صاحبان سرمایه به بازارهای دیگر نشان دهنده واقعی بودن شرایط بورس کشور و روند روبه رشد آن است.

این کارشناس البته نوسان در شاخص ها را دور از انتظار ندانست و آن را طبیعت هر بازار بورسی عنوان کرد و گفت: اما این نوسانات در بورس کشور سطحی و محدود خواهد بود و شعاع زیادی نخواهد داشت.

به گفته بابازاده ناامنی در بازار های موازی همچون طلا ، ارز و مسکن بیش از پیش سرمایه گذاری در بازار بورس را توجیه پذیر می‌کند که این نشان دهنده تقویت بازار بورس است.

این کارشناس بازار بورس عقب نشینی این هفته ارزش معاملات هفتگی بورس مازندران را ناشی از هوشیاری سرمایه گذاران این عرصه در استان دانست و افزود: طبیعی است که بازار از یک حدی پیشی می گیرد ، سهامداران برای بررسی دقیق اندکی با وسواس عمل کنند.

وی همچنین نوسانات ارزش معاملات را طبیعی عنوان کرد و گفت: هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بازار هر هفته از هفته پیش خود بیشتر معامله کند.

 

برچسب ها: بورس مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار