معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح تنفس تا زمان بهبود وضعیت جنگل‌ها ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۸۷۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 02 July 2020

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح تنفس تا زمان بهبود وضعیت جنگل‌ها ادامه خواهد یافت.

عباسعلی نوبخت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری به اهمیت تداوم طرح تنفس جنگل‌های شمال اشاره کرد و افزود: این طرح طبق قانون برنامه ششم توسعه به مدت پنج سال عملیاتی شد و در صورت نیاز در برنامه هفتم توسعه نیز تمدید خواهد شد.

وی در مورد وضعیت درختان شکسته و افتاده در جنگل های شمال که از آغاز طرح تنفس تاکنون خارج نشده است، گفت که سازمان تابعه سیاست های بالا دستی است.

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

نوبخت با اشاره به این که سالانه ۵۵۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل های شمال تا قبل از اجرای طرح تنفس برداشت می شد که برابر با حدود یک سیزدهم نیاز صنعت کشور بوده است، ادامه داد:اکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت جنگل های شمال کشور با احتساب تاج پوشش بیش از ۱۰ درصد است که علاوه بر ذخایر آبی و جلوگیری از فرسایش خاک در تولید اکسیژن نقش بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه عملکرد سالانه ذخیره آب جنگل های پراکنده ۳۰۰ مترمکعب و جنگل های متراکم و کیفی ما ۲۵۰۰ مترمکعب در هر هکتار است، اظهار داشت: اگر متوسط ذخایر آب جنگل ها را ۱۵۰۰ مترمکعب محاسبه کنیم، نشان می دهد که جنگل های شمال کشور قادرند سالانه ۳ میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب آب ذخیره کنند.
به گفته معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، کارکرد غیرتجاری جنگل ها حفظ ذخایر آب، اکوسیستم و تولید اکسیژن است.

نوبخت توضیح داد: ۲ دیدگاه حاکمیتی برای جنگل های هیرکانی وجود دارد که برای روشن سازی نمایندگان محترم این دوره از مجلس شورای اسلامی، بزودی اطلاعات زیست محیطی و حفاظت جنگلداری به آنان ارائه می شود.

معاون سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری با بیان این که تا پایان سال همه پارک های جنگلی و نهالستان های کشور باید صاحب طرح و مجری بهره برداری شوند، گفت: محدودیتی در این طرح ها وجود ندارد و این موضوع به همه اداره کل های استان های کشور ابلاغ شده است.

نوبخت یکی دیگر از طرح های مهم سازمان جنگل ها را توجه به کشت گیاهان دارویی و برنامه ۵۰ هزار هکتاری سطح کشت در سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح تلفیق تعلیف دام و کشت گیاهان دارویی را در دستور کار داریم و عرصه های خارج از طرح های مرتعداری با قابلیت کشت گیاهان دارویی نیز به متقاضیان واگذار می شود.

زراعت چوب در ۲۰ هزار هکتار از عرصه های اختلافی مازندران

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به اهمیت زراعت چوب در عرصه های طبیعی شمال اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۲۰ هزار هکتار از عرصه های استان مازندران به عنوان زمین های اختلافی است که می تواند با حل مقولات اجتماعی به زراعت چوب اختصاص بیابد.

نوبخت همچنین به وجود عرصه های مستثنیات در شمال اشاره کرد و بیان داشت: این عرصه ها نیز برای درختکاری مناسب است.

نوبخت گفت : البته طبق برنامه امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی و سایر عرصه‌های غیر ملی کشور زیر کشت زراعت چوب قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه معاونانش روز گذشته چهارشنبه در سفر یکروزه به مازندران در نشست های تخصصی با استاندار ، مدیران صنایع چوبی و سلولزی ، نمایندگان مردم ساری در مجلس دیدار کردند و آخرین وضعیت طرح های زراعت چوب ، واردات چوب ، قراردادهای نیروهای حفاظت جنگل ، نهالستان و پارک های جنگلی استان مورد بررسی قرار گرفت.

مازندران با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که در دو حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران ( منطقه ساری) و غرب مازندران ( نوشهر) اداره می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار