کشف بهاره ۸۷۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران
ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران در راستای ریشه کن کردن سوداگران مرگ برنامه ضربتی و شدیدی را اتخاذ نموده است .
کد خبر: ۸۶۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 30 June 2020

به گزارش تابناک مازندران، ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران در راستای ریشه کن کردن سوداگران مرگ برنامه ضربتی و شدیدی را اتخاذ نموده است .

بر اساس این گزارش، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از کشف و ضبط ۸۷۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

 احمد مظفری افزود: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۲۰ طرح و عملیات مقابله با توزیع و مصرف مواد مخدر در استان انجام شد که منجر به شناسایی و دستگیری سه هزار و ۱۱ نفر در ارتباط با انواع جرائم مواد مخدر شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران ، وی با بیان اینکه از این تعداد ۲ هزار و ۹۰۷ نفر مرد و ۱۰۴ نفر زن بودند ، گفت:

متاسفانه در کشفیات صورت گرفته مخدرهای هروئین و کراک بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان داشتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به اجرای طرح های ضربتی در استان تاکید کرد: در روزهای آینده برخورد با قاچاقچیان و سوداگران مرگ در استان شدیدتر خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت : درفصل بهار امسال ۲ هزار و ۷۷۸ پرونده در زمینه جرایم مواد مخدر در استان تشکیل شده و هزار و ۶۹۸ خرده فروش مواد مخدر نیز دستگیر شده اند .

وی در پایان از جمع آوری ۹۸۶ معتاد در استان در طی همین مدت خبر داد و گفت : با پیگیری اداره کل بهزیستی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ظرفیت ها و قابلیت های مراکز اقامتی ترک اعتیاد در حال بررسی است و تعدادی از این مراکز که دارای شرایط لازم بر اساس پروتکل بهداشتی ویروس کرونا بودند مجوز جذب بیمار را برای ترک اعتیاد دریافت نموده اند.

مظفری افزایش کشفیات مواد مخدر و قاچاقچیان در استان را افزایش مصرف ندانست و افزود: این مسئله نشان دهنده گسترش چتر اطلاعاتی و شناسایی حوزه مواد مخدر در استان است که با حمایت های دولت و استانداری همه نهادها را پای کار آورده است.

برخورداری ۵۹ هزار معتاد مازندرانی از داروهای درمان اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه ۴۱۹ مرکز درمان وابستگی به مواد در استان فعالیت دارند، گفت :

در استان بیش از ۵۹ هزار نفر با داروهای آگونیست در حال درمان اعتیاد هستند.

وی نرخ شیوع مواد مخدر در جمعیت فعال مازندران را ۶ /۲ اعلام کرد و گفت : همه باید تلاش کنیم تا جلوی رفتار پرخطر و مصرف مواد مخدر صنعتی و توهم زاگرفته شود و در این زمینه نقش خانواده بسیار مهم است .

مظفری از خانواده به عنوان کانون اصلی تربیت و سلامت فرزندان یاد کرد و گفت : خانواده هایی که با سبک فرزندپروری مستبدانه و بی تفاوت عمل می کنند زمینه انحراف اجتماعی فرزندان و گرایش به مواد مخدر را فراهم می کنند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران ضرورت آموزش مهارتهای زندگی و مهارت نه گفتن را به فرزندان یادآور شد و گفت :

فرزندانی که دارای اعتماد به نفس و از دانش لازم در زمینه مضرات و خطرات مواد مخدر برخوردارند در مقابل درخواست همسالان و رفیقان برای مصرف مواد مخدر و روانگردانها مقاومت می کنند .

وی تاکید کرد : متاسفانه به دلیل رشد فزاینده شبکه های اجتماعی و عدم ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان بسیاری از فرصتهای آموزشی و تربیتی در خانواده مغفول مانده است .

مظفری افزود : اگر خانواده ها نسبت به مسائل تربیتی ، روحی و روانی فرزندان بی تفاوت باشند فرزندان برای آرامش کاذب به سمت و سوی یک ماده مخدر و آرامش بخش می روند.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور به صورت مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می کنند. همچنین در حال حاضر ۵۵ هزارو ۹۰۰ معتاد مصرف کننده مواد مخدر در مازندران تحت درمان قرار دارند و آمار مصرف کنندگان نیز بر اساس برآوردها تا سه برابر این میزان تخمین زده می شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعریف اعتیاد نسبت به تعریف سنتی آن تغییر بنیادین داشته و امروزه بیش از ۸۰۰ نوع مواد مخدر در دنیا وجود دارد که حدود ۱۰۰ نوع آن در خاورمیانه در دسترس است.

همچنین برخلاف گذشته که در تعریف از معتاد، مصرف کننده مواد سنتی و افرادی ناتوان را تصویر می کشید، امروز از مصرف کنندگان مشروبات الکلی ، تا قلیان ، سیگار ، مواد مخدر صنعتی ، روانگردان ها و دیگر موارد را شامل می شود.

با این وجود ، بر اساس آمارها وضعیت شیوع اعتیاد در استان مازندران هنوز از میانگین کشوری پایین تر است . نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشور ۵/۴ درصد است در حالی که در استان مازندران این نرخ ۲/۶ درصد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار