مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با تأکید بر این که گردشگری یک صنعت فرابخشی است، از وجود برخی اشکالات قانونی پیش روی توسعه گردشگری انتقاد کرد و گفت : توسعه گردشگری مازندران به اصلاح قوانین مرتبط نیاز دارد.
کد خبر: ۸۶۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶ 26 June 2020

سیف‌الله فرزانه در نشست خبری پایان تور آشناسازی تعدادی از خبرنگاران با زیرساخت‌های گردشگری استان و روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری که به میزبانی مجموعه تفریحی سرای سیمرغ محمودآباد برگزار شد، افزود : یکی از مشکلات اساسی ما برای توسعه گردشگری وجود قوانینی است که در حوزه‌هایی مانند منابع طبیعی یا راه از چند دهه پیش وضع شده‌اند و هنوز هم به روز نشدند.

وی خواستار توجه همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان به صنعت گردشگری شد و اظهار کرد: ما در مسیر توسعه گردشگری مازندران یک سری چالش‌های قانونی داریم و ضروری است که این قوانین اصلاح شوند. برای مثال طبق قانون در مازندران برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از نقطه آکس جاده باید ۱۲۰ متر عقب برویم. در بسیاری از مناطق ساحلی استان در ضلع شمالی جاده کناره اصلا این مقدار زمین وجود ندارد که بتوان عقب‌نشینی کرد. معتقدم که تأسیسات گردشگری حتما باید جدا از سایر تأسیسات دیده شوند.

این مسئول تحقق اشتغال پایدار گردشگری در مازندران را مستلزم حمایت همه دستگاه‌ها و نگاه فرابخشی به این صنعت دانست و گفت: وقتی محورهای اصلی ما یعنی سوادکوه، هراز و چالوس ترافیک دارد، نگاه مسافر به اداره کل گردشگری است. وقتی زباله‌ها مدیریت نمی‌شود باز هم گردشگر و مسافر ، دستگاه گردشگری را مسئول می‌داند. زمانی که یک پروژه زیرساختی به سرانجام نمی‌رسد هم انگشت اتهام گردشگر به سمت این نهاد است. در حالی که همه دستگاه‌ها باید در حوزه‌های مختلف از گردشگری حمایت کنند.

ادغام غیرکارشناسی سه نهاد در یک سازمان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران یکی از دلایل بروز مشکل در پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با مسئولیت‌های این اداره کل را ادغام غیرکارشناسی سه سازمان در یک مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد: بارها گفتم که ادغام سه نهاد تخصصی در یک نهاد اشتباه بود. چون سه سازمان حرفه‌ای بدون کارشناسی به یک سازمان آماتور تبدیل شد. هرچند که مدتی است سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه ارتقاء یافت ، اما باید در نظر داشته باشیم که این وزارتخانه نوپاست و برای به نقطه مطلوب رسیدن به زمان و حمایت نیاز دارد.

فرزانه ایجاد اشتغال پاک و پایدار را مهم‌ترین اولویت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: برای تحقق اهداف گردشگری در اشتغالزایی تقویت بخش خصوصی را یک اصل مهم می‌دانیم و در این راستا لازم است که ما به عنوان بخش دولتی از تصدی‌گری فاصله بگیریم و نقش تسهیل‌گر را ایفا کنیم تا بخش خصوصی با حمایت دولتی بتواند در این حوزه فعالیت کند و گردشگری پویا بدون فعال شدن بخش خصوصی امکانپذیر نیست.

این مسئول با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد و مناسب گردشگری در مازندران و به ویژه غرب استان گفت: با رفتارها و درخواست‌هایی مانند جدایی غرب از شرق مازندران و تکه کردن این استان به شدت مخالفم. اگر قوانین اصلاح و در واگذاری‌ها نیز درست عمل شود و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به صورت یکپارچه از گردشگری حمایت کنند، همه نقاط استان و به ویژه غرب مازندران می‌تواند با گردشگری به طور کامل از نظر اقتصادی تأمین شود.

فرصت اقتصادی آب‌بندان و بناهای میراثی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به وجود آب‌بندان‌ها به عنوان یک ظرفیت مهم در اقتصاد کشاورزی و گردشگری استان، اظهار کرد: همواره تأکید کرده‌ایم که اولویت اول استفاده از آب‌بندان باید کشاورزی باشد. اولویت دوم پرورش ماهی، اولویت سوم زیست پرندگان و اولویت چهارم هم گردشگری. ما در مازندران ۸۱۲ آب‌بندان داریم که ۱۰۹ آب‌بندان مستعد فعالیت گردشگری تشخیص داده شدند. در شهرستان‌ها استقبال مردم برای بهره‌برداری گردشگری از این زیرساخت‌های آبی زیاد بود. برای واگذاری عجله نکردیم و حتی گفتیم سرمایه‌گذار را ما تعیین نمی‌کنیم. اما دست دولت را کوتاه کردیم و کار را به دست بخش خصوصی دادیم. چون معتقدیم هر آب‌بندان متعلق به مردم همان روستاست.

فرزانه به حمایت از سرمایه‌گذاران در قالب واگذاری بناهای میراثی تحت مالکیت این دستگاه اشاره کرد و افزود: پارسال چهار بنای تاریخی شامل خانه منوچهری آمل، خانه رمدانی ساری، خانه آقاجان‌نسب بابل و کاخ چایخوران چالوس در قالب طرح صندوق احیاء بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد. البته این موضوع ابتدا مخالفانی داشت. اما اثرات مثبت آن به مرور دیده شد. قصد داریم به این روند سرعت بدهیم و امسال نیز قرار است چهار بنای ثبت شده دیگر از طریق صندوق احیا برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شود.

این نشست آخرین بخش از تور رسانه‌ای ویژه تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف مازندران بود که از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه پنجم تیر تدارک دیده شد تا اصحاب رسانه در کنار آشنا شدن با برخی زیرساخت‌های گردشگری و پروژه‌ها، در جریان روند جدید ارائه خدمات در شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز قرار بگیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار