سوت پایان نشای شالیزارهای مازندران برای کشت اول امسال در حالی نواخته شد که بر اساس گزارش جهاد کشاورزی ، نشای مکانیزه به خاطر شیوع کرونا به طور چشمگیری افزایش یافته و به حدود نیمی از سطح زیر کشت رسیده است.
کد خبر: ۸۶۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ 23 June 2020

سوت پایان نشای شالیزارهای مازندران برای کشت اول امسال در حالی نواخته شد که بر اساس گزارش جهاد کشاورزی ، نشای مکانیزه به خاطر شیوع کرونا به طور چشمگیری افزایش یافته و به حدود نیمی از سطح زیر کشت رسیده است.

مازندران حدود ۲۳۰ هزار هکتار شالیزاری دارد که از این میزان حدود ۲۱۵ هزار هکتار هر ساله زیر کشت می رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که امسال حدود یکصد هکتار از شالیزارهای استان به شیوه مکانیزه نشاء شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش دارد.

عزیزالله شهیدی فر افزود : امسال تا قبل از شیوع کرونا برنامه جهاد کشاورزی انجام ۶۰ هزار هکتار نشاکاری مکانیزه بود ، ولی خوشبختانه اکنون که تقریبا فصل نشای کشت اول پایان یافته ، سطح زیر کشت نشای مکانیزه به یکصد هزار هکتار رسیده است.

وی توضیح داد: با این که به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور متوسط امسال نسبت به سال قبل حدود ۱۰ تا ۱۵روز نشاکاری عقب افتاده بود ، اما شالیکاران از فرصت نشاکاری مکانیزه به خاطر ممنوعیت به کارگیری کارگران غیر بومی و رعایت فاصله اجتماعی به درستی استفاده و تا حدودی این عقب ماندگی را جبران کردند.

شهیدی فر گفت : البته دولت تدبیر و امید هم در یک اقدام بی سابقه با پرداخت تسهیلات برای خرید ۳۰۰ دستگاه جدید نشاکار در یک بازه زمانی کمتر از ۴۰ روز ، زمینه افزایش ۴۰ هزار هکتاری نشاء با دستگاه را فراهم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در زمینه کشت مکانیزه امسال سه هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار فعال شد، افزود : در شالیزارهایی که کشت مکانیزه انجام شد ، نه تنها به کارگیری کارگر به صفر رسید ، بلکه دخالت مالک زمین نیز حداقل بوده است.

وی وضعیت رشد شالی در استان را هم امسال بسیار مطلوب توصیف کرد و بیان داشت : با توجه به منابع آبی فراوان و شرایط هوایی مناسب ، شالیکاران مناطق شرق و کوهپایه ای استان بوته های نشاء را در زمین های خود کاشتند و ساقه های شالی در زمین های ۱۱۰ هزار هکتاری حوضه آبریز هراز در غرب و مرکزی استان نیز وارد مرحله ظهور خوشه شده است.

نخستین بوته برنج امسال از رقم طارم محلی در زمین شالیزاری شهرستان آمل به صورت مکانیزه نشاء شد. شالیکاران مازندرانی بویژه کشاورزان حوضه آبریز هراز کار نشای برنج را به طور رسمی از نیمه دوم فروردین ماه آغاز می کنند و اواخر خرداد ماه پایان کشت این محصول در زمین های شرق و کوهپایه ای در استان است.
از آنجا که زمین های شرق و بالا دست استان مازندران زیر کشت دانه روغنی کلزا ، گندم و جو می رود ، این زمین ها دیرتر از زمین های واقع در دشت و غرب استان نشاکاری می شوند.
طارم محلی ، هاشمی و فجر از رقم های کم محصول و رایج برنج در مازندران است .
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی ، امسال حدود ۷۵درصد از شالیزارهای استان زیر کشت این سه رقم برنج قرار دارد.

از مبارزه بیولوژیک تا پرواز پهپاد بر فراز شالیزارها

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت : طبق بررسی های صورت گرفته کشاورزان مازندران امسال با مدیریت صحیح بدون استفاده از سمپاشی شیمیایی علیه نسل اول مبارزه کردند و هم اکنون باید مراقب نسل دوم این آفت باشند.

وی استفاده از پهپاد های سمپاش در مبارزه علیه آفات و بیماری در شالیزارهای مازندران را یکی دیگر از اقدامات مکانیزه کردن در فرایند تولید برنج دانست و افزود : اگر بتوانیم شرایط اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری را بیشتر از گذشته فراهم کنیم ، جهش تولید برنج با هدف خوداتکایی به راحتی قابل تحقق است .

این مسئول کشاورزی مازندران گفت : تا کنون حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان تسطیح و یکپارچه سازی شده است که تمامی فعالیت های کشت و کار در این زمینه ها با کمترین هزینه تولید به صورت مکانیزه انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد هزینه تولید برنج و قیمت این محصول مهم و استراتژیک هم اظهار داشت : هر چند ویروس کرونا تا حدودی نشاکاری امسال را به تاخیر انداخته است و به نظر می رسد برخی از کشاورزان فرصت کشت دوم را به روش نشا کاری مجدد از دست داده باشند ، اما به طور یقین این کشاورزان می توانند برداشت برنج " دونونچ " یا رتون را که از پرورش ساقه شالی انجام می شود ، افزایش دهند.

وی افزود : باید بپذیریم که افزایش قیمت دیگر محصولات کشاورزی و دیگر کالاهای مورد نیاز اقتصاد خانوار کشاورزان استان مازندران را بشدت به مخاطره ‌انداخته است و برای حفظ زمین کشاورزی باید شرایط بازار برنج امسال بیشتر از گذشته مراقبت شود.

شهیدی فر توقع افزایش متناسب قیمت برنج و جبران افزایش هزینه ها و زحمات کشاورزان را طبیعی دانست و گفت : به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه‌های صورت گرفته توسط شالیکاران، قیمت برنج باید منطقی شود که البته با حذف ارز نیمایی که مهمترین اقدام دولت در حمایت از کشاورزان بوده است، تا حدود زیادی رقابت پذیری بین برنج داخلی و خارجی به وجود می آید.

مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار