علینقی حیدریان بیان کرد:
به گزارش تابناک سمنان: علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته است، گفت: عملیات بیابان‌زدایی برای ۳۲ نقطه بحرانی استان در حال انجام است.
کد خبر: ۸۶۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 16 June 2020

بیابان زدایی ، ۱۷ ژوئن روز جهانی بیابان زدایی

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی به میزبانی اداره کل منابع طبیعی سمنان ضمن بیان اینکه سمنان سومین استان بیابانی کشور با ۳۲ میلیون هکتار بیابان است، ابراز داشت: ۱۶ درصد بیابان کشور در سمنان است و همچنین ۵۵ درصد مساحت استان را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی بابیان اینکه بیابان‌زدایی در ۳۲ نقطه بحرانی استان برنامه‌ریزی‌شده است، ابراز داشت: بیشترین کار در حوزه مقابله با بیابان‌زایی کاشت نهال تاغ است که تاکنون حدود ۱۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ در استان سمنان کاشته شده است.

علینقی حیدریان بابیان اینکه از ۵.۲ میلیون هکتار مساحت بیابانی استان سمنان یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار آن هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش باد قرار دارد، افزود: از این میزان ۵۴۰ هزار هکتار مناطق بحرانی است یعنی با بلند شدن حتماً در زیرساخت‌هایی نظیر جاده، راه‌آهن و روستاها خسارت ایجاد می‌کند.

حیدریان بابیان اینکه آبیاری و مراقبت نهال کار و مدیریت روان آب در گرمسار و سمنان به‌خوبی انجام‌شده است، تصریح کرد: سال گذشته ۶۱ کیلومتر بادشکن زنده با ایجاد نهال‌کاری دور زمین‌های کشاورزی با مشارکت خود مردم در استان سمنان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مالچ نفتی با توجه به مشکلات زیست محیطی برای استان سمنان تاکنون انجام‌نشده است، افزود: طرحی به نام مالچ ریگی با استفاده از طبیعت از طرح‌های پرفسور کردوانی در سطح ۵۰ هکتار به صورت پایلوت در جاده گرمسار-قم بعد از عوارضی در راستای مبارزه با بیابان‌زایی انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه شعار جهانی امسال مقابله با بیابان‌زایی صرفه‌جویی در غذا، علوفه، دام و الیاف است، ابراز داشت: همه این چهار مورد مذکور از زمین و آب منشأ می‌گیرد که استفاده از آن‌ها موجب بیابان‌زدایی می‌شود هر چه از منابع زیرزمینی بیشتر استفاده کنیم افت سفره‌های زیرزمینی و تبدیل آب شیرین به شور را خواهیم داشت لذا همین‌که دورریز غذا نداشته باشیم کافی است.

حیدریان بابیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی امسال ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه برای بیابان‌زدایی پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: امسال با کاهش اعتبار بیابان‌زدایی مواجه هستیم که به یک‌پنجم رسید.

وی بابیان اینکه سال گذشته عملیات بیابان‌زدایی برای ۱۰ هزار هکتار در قالب طرح‌های کنترل هرزآب، قرق، حفاظت و آبیاری سنواتی انجام شد، افزود: ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته است که به محض ابلاغ در قابل طرح‌های ۹ در ۹۹ عملیات بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار