کد خبر: ۸۶۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 15 June 2020
خرید قهوه گانودرما اصل به صورت عمده ای در ایران - مرکر خرید و فروش ...
تاریخچه قهوه در ایران و جهان، آیا واقعا کاشف قهوه یک بُز بوده است؟

تاریخچه قهوه

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های روی زمین است. تقریبا می‌توان گفت: نسبت به نوشیدنی‌های الکلی، صنعتی و گازدار، این نوشیدنی مصرف به مراتب بیشتری دارد. اما در مورد تاریخچه قهوه باید بگوییم که قهوه تاریخچه بسیار جالبی دارد. به تعبیری می‌توان گفت: فرایند کشف این دانه بسیار جالب و خواندنی است.

دو روایت در رابطه با تاریخچه قهوه وجود داد :

روایت اول در رابطه ادعای یمنی ها نسبت به کشف قهوه توسط چوپانی در کشور آنهاست .
کلدی چوپان اتیوپیایی پس از اینکه می بیند که بزهایش بعد از خوردن میوه های درختچه های بون جنب و جوش بیشتری پیدا می کنند.مقداری از میوه ها را به همراه خد می برد و با یکی از صوفیان منطقه در میان میگذارد اما صوفی در مخالفت با او میوه ها را در آتش میریزد.اما عطر حاصل از سوختن دانه های قهوه آنها را مجذوب خود می کند و پس از خورد این دانه ها به خاصیت انرژی زایی آن ها پی میبرند .

روایت دوم در مورد سفر شخصی به نام عمر است که در تبعید به “Ousab” میوه قهوه را کشف کرده است. عمر که از شدت گرسنگی مجبور به خوردن میوه‌های وحشی می‌شود به دلیل سفتی و تلخی دانه‌های سبز قهوه تصمیم می‌گیرد آن را به شیوه سایر غلات در آتش برشته کند (بو بدهد). دانه‌های بوداده شده قهوه که اکنون ترد شده‌اند را در آب می‌پزد و از نوشیدنی و خوراک حاصل می‌خورد و متوجه خاصیت انرژی‌زایی و بی‌اشتها‌کنندگی آن می‌شود.
صوفیان با توجه به ممنوعیت استفاده از الکل در دین اسلام در رقابت با استفاده از شراب در کلیساها، از نوشیدنی تهیه شده از این دانه‌ها در مراسم‌های مذهبی خود و بیدار ماندن درشبها برای عبادت استفاده می‌کردند.


تاریخچه قهوه در ایران، شبه جزیره عرب و منطقه خاورمیانه

کشت دانه‌های قهوه و تجارت آن از شبه جزیره عرب آغاز شد و طبق شواهد موجود از قرن ۱۵ در یمن و در قرن ۱۶ نیز در ایران، مصر، سوریه و ترکیه شناخته شد.

 

تاریخچه قهوه ترکیه


قهوه فقط در خانه‌ها استفاده نمی‌شد، بلکه در سطح شهر و خیابان هم قهوه‌خانه‌هایی پدید آمد که قهوه در آن‌ها تهیه می‌شد و این قهوه‌خانه‌ها کم کم در کشور‌های شرقی گسترش یافتند.

همچنین قهوه به نوشیدنی محبوب در نشست‌ها و دیدارها، هنگام گوش دادن به موسیقی‌های زنده، خواندن کتاب، تماشای فیلم و تئاتر تبدیل شد. قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها به سرعت در همه جا ظاهر شدند و دیگر فقط کافه و قهوه‌خانه معمولی نبودند بلکه محلی برای تبادل اطلاعات روز شده بودند تا جایی که از آن‌ها با نام «مدارس عاقلان» یاد می‌شد.

 
قاره اروپا

در ادامه تاریخچه قهوه به اروپا می‌رسیم. اروپایی‌هایی که به شرق و خاورمیانه امروزی سفر می‌کردند در بازگشت به کشور خود داستان‌هایی از مایع مرموز سیاه رنگی نقل می‌کردند. قهوه در قرن ۱۷ مسیر خود را به سمت اروپا باز کرد و به سرعت در این قاره به شهرت رسید.

برخی از اروپاییان این نوشیدنی را «مایع تلخ شیطانی» نامیده بودند. همچنین روحانیون شهر ونیز ایتالیا در سال ۱۶۱۵ قهوه را ممنوع اعلام کردند و کسانی که از قهوه می‌نوشیدند، مجازات می‌شدند.

قهوه به چنان شهرتی در اروپا دست یافت که پاپ کلمنت هشتم (رهبر مسیحیان در قرن ۱۶) پیش از تصمیم‌گیری‌های مهم یک فنجان قهوه می‌خورد و سپس تصمیم خود را آشکار می‌ساخت، این نوشیدنی تا حدی او را خوشحال کرده بود که ممنوعیت آن را در خلال زمان پاپ بودنش برداشت.

 
تاریخچه قهوه اروپا

 

بازخورد اروپاییان درباره قهوه بسیار خوب بود. مردم در قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها به بحث‌های اجتماعی و فکری می‌پرداختند به‌طوری‌که قهوه‌خانه‌ها در کشور‌هایی همچون انگلستان، اتریش، فرانسه، هلند و آلمان به «اتاق فکر» تبدیل شده بودند.

قهوه به‌مرور جای نوشیدنی‌های صبحگاهی را گرفت. مردم اروپا که در آن زمان از نوشیدنی‌های سرد برای صبحانه استفاده می‌کردند کم کم به قهوه روی آوردند و آن را در وعده اصلی غذایی خود جای دادند.

در محبوبیت این نوشیدنی می‌توان این جمله از توماس جفرسون- سومین رییس جمهور آمریکا- را نقل کرد: «قهوه نوشیدنی محبوب دنیای متمدن است.»

 
قاره آمریکا

قهوه در قاره آمریکا از برزیل آغاز شده است. قاره آمریکا قهوه برزیلی معروف خود را مدیون شخصی به نام فرانسیسکو دوملو پالتا (Fransisco de Mello Palheta) است که توسط امپراتور به فرانسه فرستاده شد تا بذر گیاه قهوه را به این قاره بیاورد. امپراتور در آن زمان از اروپا دیدن کرده بود و نوشیدنی قهوه را از آنجا شناخته بود.

 

تاریخچه قهوه امریکا

فرانسویان تمایلی به دادن بذر به آمریکایی‌ها نداشتند، اما از آنجایی که فرانسیسکو چهره خوب و زیبایی داشت، همسر پادشاه فرانسه دسته گل بسیار بزرگی برای او فرستاد. در میان این دسته گل به اندازه کافی دانه‌های قهوه گذاشته شده بود تا بتواند یک صنعت میلیارد دلاری را در برزیل راه‌اندازی کند.

خواص دارویی

قهوه محرک است و هضم غذا را آسان می‌کند. همچنین تب‌بُر، ادرار‌آور، ضد عفونی کننده، ضد افسردگی، نشاط بخش، ضد آلزایمر، ضد پارکینسون، افزاینده‌ی فشار خون، کاهش دهنده‌ی وز وز گوش و عاملی مفید برای پیشگیری از بیماری دیابت بوده و علاوه بر افزایش مقاومت بدن در فعالیت‌های سنگین (مانند ورزش‌های استقامتی)، به بدن نیرو می‌دهد. قهوه در درمان سردرد، مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل زیاد، یرقان، درد‌های عصبی، سیاه سرفه، تب یونجه و نیز برای سلامت مغز مفید می‌باشد. قهوه خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند پوست، دهان و گلو، کبد و پروستات، رحم و تخمدان را کاهش داده و در پیشگیری از آن‌ها مفید است. کافئین موجود در قهوه تأثیر بسزایی در کاهش وزن و لاغری دارد.

دیگر فواید قهوه

* گرد قهوه برای سوختگی‌ها مفید است.

* برونش‌ها (نایژه‌ها) را باز می‌کند و از این حیث برای مبتلایان به بیماری آسم مفید است.

* تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد. (۱)

محققان هلندی به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند. (۲) (مصرف قهوه به جذب پتاسیم کمک می‌کند).

بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. محققان معتقدند که مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود. به همین دلیل در عطر فروشی‌ها از قهوه استفاده می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، مصرف مکرر قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلا به بیماری کلانژیت (بیماری کبد) همراه است. (۳)

جهت تسکین سردردی که در اثر گاز نفت یا بوی زغال یا حمام یا بخاری و به طور کلی گاز کربنیک باشد، می‌توانید قهوه را با سرکه مخلوط نموده به پیشانی بمالید.

قهوه مقوی دستگاه مرکزی اعصاب بوده و نوشیدن آن باعث نشاط و سرعت انتقال و درک مسائل می‌گردد. البته به خاطر وجود کافئین در آن، مصرف زیاد قهوه نتیجه عکس خواهد داد. مقدار مناسب مصرف کافئین حدود ۱ تا ۵/۱ گرم در روز معادل یک فنجان قهوه است.

خواص قهوه برای لاغری و کاهش وزن

یکی از خواص قهوه، تأثیر مصرف قهوه در لاغری و کاهش وزن است. همان‌گونه که قبلاً نیز گفتیم قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می‌باشد که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون و در نتیجه کاهش میل به خوردن شیرینی وتنقلات تأثیر مثبتی دارند. به همین دلیل، مصرف قهوه اشتها را کاهش داده وموجب کاهش وزن فرد می‌شود.

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به سوزاندن چربی در بدن است. متخصصان تغذیه برای این عقیده‌اند که کافئین به عنوان عمده‌ترین ماده تشکیل دهنده‌ی قهوه، به کاهش وزن و لاغر شدن فرد کمک می‌کند. در واقع مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث می‌شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. مصرف قهوه قبل از ورزش نیز سبب می‌شود به جای گلیکوژن، سلول‌های چربی به عنوان منبع انرژی استفاده شوند.


مضرات مصرف قهوه

با تمام این فوایدی که نام بردیم، نمی‌توان گفت که قهوه سرآمد تمام نوشیدنی‌هاست. برخی از آثار زیان‌آور قهوه:

* قهوه فشار خون را بالا می‌برد و کسانی که فشار خونشان بالاست، باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند.

* خوردن قهوه به صورت زیاد باعث دفع کلسیم از بدن و در نتیجه رسوب کردن آن در کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه می‌شود؛ بنابراین کسانی که کلیه‌های ضعیف و یا سنگ کلیه دارند از مصرف قهوه خودداری کنند. (۴)

* کسانی که ورم پروستات دارند، قهوه را خیلی کم مصرف کنند.

* کسانی که سکته قلبی یا مغزی کرده‌اند، سعی کنند قهوه را خیلی کم یا اصلاً نخورند.

* خوردن قهوه بلافاصله بعد از غذا، به دلیل نفخ‌آوری، معده را سنگین می‌کند و موجب رودل کردن می‌شود.

* کسانی که اسهال مزمن دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.

* قهوه به دلیل آن که کلسیم بدن را دفع می‌کند، افراد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد. پس کسانی که پوکی استخوان دارند قهوه کم مصرف کنند.

* از آنجایی که مصرف قهوه نظم و سلامت خواب را بر هم می‌زند، می‌تواند تا حد چشم‌گیری بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. پس بهتر است ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نشود.

* قهوه ممکن است باعث حرکات غیر ارادی عضلانی شود.

* مصرف کافئین، آزاد شدن هورمون استرس را با خود به دنبال دارد. همچنین مصرف زیاد قهوه وسواس را بیشتر خواهد نمود.

* قهوه گوارش را سرعت می‌بخشد؛ بنابراین افرادی که روده‌ی حساسی دارند، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند.

* قهوه ترشح اسید معده را نیز افزایش می‌دهد؛ اگر مبتلا به رفلاکس معده، ورم معده یا زخم معده هستید، حواس‌تان به میزان قهوه‌ای که می‌نوشید، باشد.

* خوردن قهوه مانع از جذب آهن می‌شود؛ بنابراین نوشیدن قهوه به کسانی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه نمی‌شود. (۵)

* از آنجایی که کافئین تپش قلب را زیاد می‌کند، افرادی که به خاطر مشکلات ریتم قلبی، دارو می‌خورند، باید از مصرف زیاد قهوه خودداری نمایند.

* قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد، ادرار آور است و مایعات بدن را دفع می‌کند، از این رو غلظت مخاطی سینوس‌ها را بالا برده وغدد ترشحی را می‌بندد که باعث التهاب و زمینه‌ساز رشد باکتری‌ها می‌شود؛ بنابراین در تشدید بیماری سینوزیت و عفونت مخاطی بسیار مؤثر است. (۶)

تذکر مهم: هیچ گاه قهوه‌ای که دوبار جوشیده شده است نخورید.

مصرف قهوه برای زنان باردار

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود مصرف قهوه را به صفر برسانند و یا بسیار کم مصرف کنند. پژوهش‌ها بیانگر این است که قهوه باعث مشکل‌تر شدن دوران بارداری و زایمان می‌شود. به گفته محققان، از آنجا که احتمال سقط جنین - به خصوص در ماه‌های اول - بسیار زیاد است، به همه زنان باردار توصیه می‌شود در این دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه اجتناب کنند.

مقدار مصرف قهوه

همان‌طور که گفتیم قهوه در کنار تمام فوایدش، مضراتی را نیز دارد و مصرف ناصحیح آن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن قهوه باید به دو فنجان قهوه‌ی دم کرده یا سه فنجان قهوه‌ی فوری (نسکافه) در روز محدود شود. به این موضوع نیز باید توجه داشت که بیش از شش فنجان قهوه در یک روز نباید مصرف شود.

تفاوت انواع قهوه در چیست؟

قهوه‌ها  دارای انواع متفاوت از نظر دم کردن و نوع دانه و نوع فراوری و.. می‌باشند که در این مطلب ما به انواع قهوه از نظر روش دم کردن خواهیم پرداخت:

 تصویری از انواع دانه‌های قهوه ~ رسانه قهوه و کافه ایران ~ آیکافی ...
انواع قهوه، از نظر دم کردن بصورت زیر می‌باشند:


۱:قهوه ترک

۲. قهوه  فرانسه

۳. قهوه اسپرسو

۴. قهوه‌های دمی

۵. قهوه‌های فوری

۶. اسپرسو دوپیو

۷. اسپرسو لانگو

۸. اسپرسو ریستریتو

۹. اسپرسو ماکیاتو

۱۰. اسپرسو کوبانو cubano

۱۱. لاته ماکیاتو

۱۲. کافه لاته

۱۳. کاپوچینو

۱۴. اسپرسو کن پانا

۱۵. کافه بِرِو café Breve

۱۶. رِد آی red eye

۱۷. بلک آی black eye

۱۸. دِد آی Dead eye

۱۹. کافه موکا

۲۰. آمریکانو

و.. (این مقاله بصورت دوره بروز رسانی خواهد شد)تقسیم می‌شوند.

 

انواع قهوه‌ها

۱. قهوه ترک (Turkich coffee)

قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می‌شود (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوش‌های معمولی روی  شعله گاز آماده می‌شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می‌باشد.


قهوه ترک چگونه تهیه می‌شود؟

طرز تهیه قهوه ترک در کشور‌ها و مناطق مختلف با کمی تفاوت انجام میگیرد، ولی بطور کلی؛ برای درست کردن قهوه ترک، قهوه آسیاب شده داخل یک ظرف کوچک مخصوص که جازوه (جَذوه یا cezve) و همچنین ایبریک Ibrik  نامیده می‌شود، به همراه آب به جوش می‌آید.

این قهوه در ایران، ترکیه، بلغارستان؛ رومانی، اسلوانی؛ مجارستان؛ قهوه ترک نامیده می‌شود. این سبک دم کردن قهوه برای اولین بار از یمن آمده است؛ جایی که یک حاکم عثمانی در قرن ۱۶ در یمن مستقر بود و عاشق این قهوه شد و آن را به سلطان سلیمان پادشاه معرفی کرد و از آن پس در استانبول و ترکیه محبوبیت بسیار یافت و سپس به سایر نقاط جهان راه یافت.


دم کردن به سبک ایرانی

در دم کردن قهوه ترک به روش مرسوم در کشور ما ایران؛ پودر قهوه ترک را به همراه آب (در صورت تمایل همراه با شکر) در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت قرار داده تا زمانی که دمای آب نزدیک نقطه جوش برسد و روی سطح قهوه قوام و کف قهوه تشکیل شده و کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند، در این هنگام قبل از جوشیدن قهوه؛ قهوه جوش از روی حرارت برداشته می‌شود و قهوه سرو می‌شود.


قهوه ترک یکی از محبوبترین قهوه‌ها در ناحیه بالکان و خاورمیانه می‌باشد

۲. قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر‌تر آسیاب می‌شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می‌شود  به صورتی که قهوه  در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه‌های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)

 
مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می‌گردد، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می‌گردد.


در کل یکی از آسان‌ترین روش‌های دم کردن انواع قهوه را می‌توان قهوه فرانسه نام برد.

 
قهوه فرانسه یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین دم آوری انواع قهوه می‌باشد

۳. قهوه اسپرسو espresso

قهوه اسپرسو نرم‌تر از فرانسه و زیر‌تر از ترک آسیاب می‌شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می‌شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می‌شود و عصاره قهوه  به طور کامل خارج می‌گردد، اسپرسو  در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می‌شود و


کف نازک و روشنی روی آن می‌بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و فاقد لرد است.

 
اسپرسو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در بین قهوه هاست که تهیه آن سریع و آسان است

طرز تهیه اسپرسو

و، اما اسپرسو یکی از محبوب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین قهوه‌ها در دنیا می‌باشد. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه‌ی پایه) نوشیدنی‌های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و ... می‌باشد.

 
قهوه اسپرسو را می‌توان با دستگاه‌ها و قهوه جوش‌های متفاوتی که امروزه در بازار بسیار گسترده و متنوع می‌باشد تهیه نمود.

 
محبوب‌ترین قهوه جوش‌های خانگی را می‌توان موکاپات نامید که امروزه در خانه هر قهوه دوستی پیدا خواهید کرد. موکاپات‌ها یا همان قهوه جوش‌های روگازی در عرض چند دقیقه و بدون زحمت زیادی به شما یک شات قهوه اسپرسو خواهند داد. موکاپات‌ها امروزه در سایز‌های مختلف و در شکل و رنگ بندی‌های بسیار متنوع در بازار موجود می‌باشند.

 
اسپرسو ساز‌های برقی.

اما قسمت دیگری از اسپرسو ساز‌ها، اسپرسو ساز‌های برقی می‌باشند که در مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند.   اسپرسو ساز‌های خانگی که معمولا حجم و وزن کمی دارند و کار با آن‌ها راحت است و اسپرسو ساز‌های صنعتی که در مطالب دیگری به آن خواهیم پرداخت.

 
قهوه اسپرسو را با قهوه جوش‌هایی به نام موکا پات می‌توان به راحتی تهیه کرد و معمولا در خانه و محل کار بسیاری از دوست داران قهوه یافت می‌شود

۴. قهوه‌های دمی Pour over

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود‌ترین تجارت‌ها روش‌های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده. یکی از روش‌های بسیار محبوب این روز‌ها دم آوری قهوه بصورت قطره‌ای و فیلتری می‌باشد که با استفاده از قهوه ساز‌های خاصی همچون سایفون، کمکس و V۶۰ می‌باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت‌تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می‌باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد (ته نشین) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.


قهوه‌های دمی نوعی دم آوری قهوه به روش قطره‌ای می‌باشد که هم بصورت سرد و هم بصورت گرم قابل سرو کردن است.

۵. قهوه‌های فوری:

به احتمال بسیار قوی نام قهوی فوری را شنیده باشید و اصطلاحی که بسیار رایج شده (نسکافه) و یا کافی میکس می‌باشد که به جای قهوه فوری استفاده می‌کنیم. اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟


به طورکلی باید گفت: به قهوه‌هایی که در یک روند و با یک سری متد‌های خاص هر کارحانه‌ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می‌شود که با آب جوش به شما و یا شیر به شما یک نوشدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می‌شود. بسیاری از این قهوه‌های فوری با ترکیب‌های مختلف و فراوری‌های مختلف عرضه می‌شود.

 
قهوه فوری جزو محبوبترین نوشیدنی‌ها در دنیا می‌باشد، اما دقت کنید که از قهوه فوری استفاده نکنید

کافی میکس چیست؟

کافی میکس‌ها نیز با ترکیبی مختلف از قهوه‌های فراوری شده (فوری) همراه با افزودنی‌های مختلفی به طور مثال شکر و میت و … عرضه می‌شود و امروزه تنوع بسیار زیادی دارد و شرکت‌های بسیاری در این زمینه محصولات متنوع و فوری ارائه می‌کنند که شما می‌توانید در سایت ملوکافی بسیاری از این محصولات را مشاهده کنید.


در ادامه برخی از نوشیدنی‌های قهوه را معرفی می‌کنیم، که در اصل با قهوه‌های اسپرسو یا دمی تهیه می‌شوند و با شیر و مواد دیگری مانند شکلات؛ پودر کاکائو؛ یا فوم شیر، خامه هاف اند هاف، خامه زده شده و مواد دیگر، ترکیب شده و رسپی‌های مختلف را بوجود می‌آورند.


۶. اسپرسو دوپیو:

اسپرسو دوپیو یا اسپرسو دابل، در واقع دو شات قهوه اسپرسو است که توسط ماشین اسپرسوساز عصاره گیری شده است.


عصاره گیری قهوه دوپیو یا دبل با دستگاه اسپرسو ساز

۷. اسپرسو لانگو:

اسپرسو لونگو lungo   به ایتالیایی یا لانگ long  (شات لانگ، طولانی) در واقع یک شات اسپرسویی می‌باشد،   که زمان عصاره گیری طولانی تری (۲۵ تا ۴۰ ثانیه) از زمان معمولی (۱۸ تا ۲۲ ثانیه) داشته باشد. یعنی ۷ گرم قهوه آسیاب شده با حجم آب بیشتری از آب، عصاره گیری می‌شود.

 
لانگو یا لونگو یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو همراه با آب بیشتز می‌باشد

۸. اسپرسو ریستریتو:

ریستریتو به معنای محدود هست؛ و در واقع قهوه اسپرسویی می‌باشد، که نصف یک شات عصاره گیری شده است. یعنی ۷ گرم قهوه با ۱۵ میلی لیتر آب عصاره گیری می‌شود.

 

تفاوت‌های اندکی بین ریسترتو و اسپرسو وجود دارد یکی از آن‌ها حجم این دو می‌باشد

۹. اسپرسو ماکیاتو:

اسپرسو ماکیاتو یکی از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو هست که بخش اعظم آن را قهوه اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده شده و فوم شیر برای کسانی که طعمی پر و قوی از نوشیدنی شان انتظار دارند، تشکیل شده است. برخی از قهوه دوستان اسپرسو ماکیاتو را تنها با کمی شیر بخار زده شده و یا کمی خامه ترجیح می‌دهند. اسپرسو ماکیاتو در فنجان‌های قهوه خوری سرو می‌شود.

 

۱۰. اسپرسو کوبانو cubano:

شامل دو شات قهوه اسپرسوست کوتاه است. یعنی دو شات اسپرسو که کمتر از زمان معمول عصاره گیری ۱۸ تا ۲۲ ثانیه؛ عصاره گیری شده است. در نتیجه حدودا یک شات قهوه اسپرسوی غلیظ و قوی خواهید داشت.

 

۱۱. لاته ماکیاتو:

 لاته ماکیاتو برخلاف اسپرسو ماکیاتو، بخش اعظم آن را شیر بخار زده شده تشکیل می‌دهد و نسبت شیر و قهوه آن شبیه به کافه لاته هست. برای این رسپی یک لیوان بلند شیشه‌ای را با شیر بخار زده شده پر کرده و سپس قهوه اسپرسو را از شات اسپرسو به آرامی بر روی شیر ریخته تا شکل یک دایره تیره اسپرسو بر روی سطح شیر شکل بگیرد. لاته ماکیاتو در لیوان‌های بلند شیشه‌ای سرو می‌شود تا لایه‌های مختلف فوم شیر و اسپرسو و شیر نمایان باشد.

 

۱۲. کافه لاته:

کافه لاته  نیز نوشیدنی بر پایه قهوه اسپرسو هست و در حالت ایده آل به صورت لاته آرت (طراحی با شیر) سرو می‌شود. در کافه لاته بخش اعظم نوشیدنی را شیر بخار زده تشکیل می‌دهد و فوم شیر بسیار کم است. در این رسپی شیر بر روی قهوه اسپرسو ریخته می‌شود و بدین ترتیب با یکدیگر ترکیب می‌شوند و تفکیک پذیری لایه‌ها به وضوح دیده نمی‌شوند.

 

۱۳. کاپوچینو:

یک نوشیدنی ایتالیایی بر پایه قهوه اسپرسو هست که به طور معمول از نسبت‌های مساوی قهوه اسپرسو و فوم شیر و شیر بخار زده (به نسبت هر کدام یک سوم) تشکیل شده است.


برای کاپوچینو دو نوع رسپی دیگر نیز وجود دارد که بر اساس مقدار فوم و شیر تفکیک می‌شود. کاپوچینو خشک یا DRY اصطلاحا به کاپوچینویی گفته می‌شود که شیربخار زده‌ی کمتری داشته و فوم شیر نسبت بیشتری را داراست؛ و کاپوچینوی‌تر یا WET که نسبت شیر بخار زده‌ی آن به فوم شیر بیشتر است و کاپوچینویی شیری‌تر است. طرز تهیه قهوه کاپوچینو را از این قسمت مشاهد کنید.

 
۱۴. اسپرسو کن پانا:

اسپرسو کن پانا CON PANA یک یا دو شات قهوه اسپرسوست که روی آن خامه زده شده قرار میگیرد. اسپرسو کن پانا کلمه ایتالیاییست و معادل قهوه اسپرسو با خامه می‌باشد.

 

۱۵. کافه بِرِو café Breve:

کافه برو نیز از نوشیدنی‌های پایه اسپرسوست و در واقع کاپوچینویی خامه ایست که با خامه هاف اند هاف درست شده است. خامه هاف اند هاف یک فوم خامه‌ای و پایدار را در هنگامی که با اسپرسو ترکیب می‌شود، ایجاد می‌نماید.

 

۱۶. رِد آی red eye:

رد آی نوشیدنی قهوه خالص است و از ترکیب یک شات قهوه اسپرسو با یک فنجان متوسط قهوه دمی، بدست می‌آید.

 

۱۷. بلک آی black eye:

اگر رد آی جوابگوی نیاز قهوه تان نیست  بلک آی را امتحان کنید. بلک آی نیز نوشیدنی‌ای بر پایه اسپرسو و قهوه دمی است؛ و برای تهیه آن باید دو شات قهوه اسپرسو را عصاره گیری کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید.

 

۱۸. دِد آی Dead eye:

 دِد آی مرحله‌ی بعد از بلک آی هست. رای تهیه آن باید سه شات قهوه اسپرسو عصاره گیری کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید!

۱۹. کافه موکا:

یکی دیگر از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو هست که در لیوان‌های بلند شیشه‌ای سرو می‌شود و برای تهیه آن کافیست یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با یک اونس سیروپ شکلات در لیوان ریخته و روی آن را با شیر بخار زده شده پر نمایید و سپس روی آن را با خامه زده شده و خرده‌های شکلات تزئین نمایید.

قهوه موکا در ایتالیا به نام موکاچینو نیز معروف می‌باشد

۲۰. آمریکانو:

آمریکانو سرو قهوه اسپرسو به سبک آمریکایی است، برای تهیه آن کافیست یک شات قهوه اسپرسو عصاره گیری کنید و سپس روی آن ۱۸۰ میلی لیتر آب داغ اضافه نمایید. طرز تهیه قهوه آمریکانو را از این قسمت مشاهده کنید.

آمریکانو قهوه‌ای است بر پایه یک شات اسپرسو همراه آب جوش که بسیاری با قهوه فیلتری اشتباه می‌گیرند.

کشور‌های برتر تولید کننده قهوه در دنیا

۱ – برزیل: ۲/۸۵۹/۵۰۲ تُن تولید در سال

در سال ۲۰۱۴ برزیل رقم سرسام‌آور ۲/۵۹۴/۱۰۰/۰۰۰  کیلوگرم قهوه روانه‌ی بازار کرده است. البته این دستاورد جدیدی برای برزیل نیست، این کشور بیش از ۱۵۰ سال است که به عنوان صدرنشین تولید قهوه‌ی جهان به حساب می‌آید.

مزارع پرورش قهوه بیش از ۲۷/۰۰۰ متر مربع از خاک این کشور را پوشانده است و اکثر این مناطق در شهر‌های Gerais Minas، Sao Paulo و Parana قرار دارند. این سه شهر در جنوبی‌ترین بخش‌های برزیل قرار دارند جایی که شرایط اقلیمی و دمایی برای کشت و پرورش قهوه بسیار مناسب می‌باشد.

قهوه‌ی برزیل همچنین نسبت به دیگر کشور‌ها یک تفاوت عمده دارد. در مراحل فرآوری قهوه در برزیل از روش پردازش خشک (Dry Process) استفاده می‌شود به این صورت که میوه‌های قهوه در معرض نور مستقیم خورشید خشک می‌شوند. در حالیکه در اکثر کشور‌ها از روش پردازش خیس (Wet Process) استفاده می‌شود.

۲ – ویتنام: ۱/۸۱۸/۸۱۱ تُن تولید در سال

بسیاری از افراد با قهوه‌های ویتنام آشنایی دارند. در واقع ویتنام در زمینه‌ی تولید قهوه رتبه‌ی دوم جهان را در اختیار دارد و در سال ۲۰۱۵ به تنهایی ۱/۶۵۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم قهوه تولید کرده است. با وجود جنگی که چندین سال در ویتنام جریان داشت و تا دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی نیز طول کشید، اما در طول مدت جنگ و پس از آن، قهوه همچنان به عنوان بخش عظیمی از صنعت قهوه‌ی ویتنام به حساب می‌آمد. میزان تولید قهوه‌ی ویتنام در سال ۱۹۷۵ تنها ۶/۰۰۰ تُن بود، اما این مقدار به سرعت گسترش پیدا کرد و امروز به حدود ۲ میلیون در سال رسیده است. صادرات قهوه ویتنام به سراسر جهان بسیار بالاست و تولید قهوه‌ی ویتنام نیز به قدری گسترش یافته است که هم اکنون جایگاه دوم به این کشور اختصاص یافته است.

۳ – کلمبیا: ۸۹۲/۸۷۱ تُن تولید در سال

قهوه‌ی کلمبیا در سراسر جهان مشهور است و یکی از خوش طعم‌ترین قهوه‌ها همراه با رایحه‌ای مطبوع را تولید می‌کند. البته در بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ شرایط اقلیمی مناطق مختلف کلمبیا به دلیل افزایش تدریجی دما و کمبود بارش به عنوان یک شاخص منفی در قهوه‌های کلمبیا تاثیرگذار بوده است. سالیان زیادی کلمبیا پس از برزیل جایگاه دوم بیشترین تولید قهوه‌ی جهان را در اختیار داشت، اما به دلیل گسترش سریع تولید و پرورش قهوه در ویتنام، تولید قهوه‌ی کلمبیا به جایگاه سوم تنزل پیدا کرد. علیرغم تاثیرات اقلیمی منفی، کلمبیا ۸۱۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم تولید قهوه در سال ۲۰۱۵ داشته است. کلمبیا نقش کلیدی و مهمی در بازار قهوه دنیا ایفا می‌کند.

۴ – اندونزی: ۸۱۴/۶۲۹ تُن تولید در سال

تولید قهوه‌ی کشور اندونزی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۶۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم بوده است. در کنار تولید زیاد قهوه در هر سال، کیفیت قهوه‌های اندونزی نیز بسیار خوب می‌باشد. اگرچه کیفیت قهوه‌های روبوستای اندونزی نسبت به عربیکا به دلیل شرایط اقلیمی اندکی پایین‌تر می‌باشد، اما همین مقدار نسبت به بسیاری از قهوه‌های دیگر بالاتر است. بطور کلی مناطق جغرافیایی اندونزی به دلیل نزدیکی به خط استوا نواحی بسیار مناسبی برای کشت و پرورش قهوه می‌باشند.

تولید قهوه برای نخستین بار توسط استعمارگران آلمانی در کشور اندونزی صورت گرفت، اما بعد‌ها توسط خود مردم اندونزی ادامه یافت. چیزی حدود ۱ میلیون هکتار از نواحی مختلف کشور اندونزی را مزارع پرورش قهوه تشکیل می‌دهند.

یکی از با کیفیت‌ترین قهوه‌های اندونزی قهوه‌ی Kopi Luwak می‌باشد که در سراسر جهان مشهور است. قیمت این قهوه به دلیل شیوه‌ی منحصر به فرد پرورش آن گران است.

palm civit نام حیوانی است که ظاهری شبیه به گربه دارد و در جنگل‌های جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند. این حیوان میوه‌های درخت قهوه در مرحله‌ای که هنوز دانه‌های درون میوه‌ی قهوه سفت و سخت نشده است را مصرف می‌کند، سپس توسط مایعی که توسط این حیوان برای هضم میوه‌ی قهوه تولید می‌شود گوشت میوه قهوه هظم و دانه باقی متنده دفع می‌شود و جمع‌آوری شده، تمیز می‌شود و تحت عنوان قهوه‌ی Kopi Luwak با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. از این قهوه حدود ۵۰۰ کیلوگرم در هر سال تولید می‌شود و قیمت هر فنجان این قهوه نزدیک به ۱۰۰ دلار می‌باشد!

۵ – اتیوپی: ۴۲۳/۲۸۷ تُن تولید در سال

اتیوپی با تولید ۳۸۴/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵  یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سالانه‌ی قهوه در جهان می‌باشد. این کشور از نظر جغرافیایی به عنوان خاستگاه معروف‌ترین قهوه‌ی سراسر جهان یعنی عربیکا به حساب می‌آید. از نظر اقتصادی نیز چیزی حدود ۲۸ درصد از صادرات این کشور مربوط به قهوه می‌باشد و تقریبا ۱۵ هزار از شهروندان اتیوپی در بخش‌های مختلف تولیدات قهوه مشغول به کار هستند.

اتیوپی فرهنگی غنی در قهوه دارد. چیزی حدود ۱۱۰۰ سال که کشت قهوه دراین کشور وجود دارد، البته در ابتدا پرورش قهوه موفق نبوده است، اما با گذشت زمان و آگاهی بیشتر در این زمینه تولید قهوه با کیفیت نیز به تدریج گسترش یافت. Harar، Limu، Sidamo  و Yirgacheffe برند‌های شناخته شده‌ی قهوه عربیکای اتیوپی هستند که حق امتیاز آن به طور اختصاصی متعلق به دولت اتیوپی می‌باشد.

۶ – هندوستان: ۳۸۵/۷۸۶ تُن تولید در سال

ممکن است اینطور به نظر برسد که هندوستان در پرورش قهوه و حضور در بازار تجاری آن نقش چندانی ندارد. اما در واقع میزان تولید قهوه‌ی این کشور در سال ۲۰۱۵  به  رقم بالای ۳۴۹/۹۸۰/۰۰۰ کیلوگرم رسید. اکثر قهوه‌های این کشور در تپه‌های جنوبی این کشور تولید می‌شود. دانه‌های قهوه در شرایط باد و بارندگی‌های موسمی رشد می‌کنند و اغلب در کنار ادویه‌هایی مانند هل و دارچین پرورش می‌یابند به همین دلیل طعم و رایحه‌ای تند دارند. در سال ۲۰۰۴ برند قهوه‌ی Tata در مسابقاتی بین‌المللی موفق به دریافت ۳ مدال طلا شد. ۸۰ درصد از قهوه‌های تولیدی کشور هندوستان صادر می‌شود و خریداران اصلی این قهوه کشور‌های اروپایی و روسیه می‌باشند.

۷ – هندوراس: ۳۸۰/۲۹۶ تُن تولید در سال

هندوراس ۳۴۵/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم تولید قهوه در سال ۲۰۱۵ داشته است که تقریبا با برداشت قهوه‌ی هندوراس در سال ۲۰۱۱ که ۳۵۴/۱۸۰ کیلوگرم بوده، برابری داشته است. با این وجود برند این کشور هنوز در سراسر جهان به خوبی شناخته نشده است، در حالیکه برند‌های کشور‌هایی مانند کلمبیا و اتیوپی برای اکثر مردم شناخته شده است، اما از قهوه هندوراس اکثرا در قهوه‌های ترکیبی استفاده می‌شود و در بین مصرف کنندگان افراد کمتری با برند این کشور آشنایی دارند.

با این حال قهوه همچنان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد هندوراس محسوب می‌شود و تعداد زیادی از مردم این کشور از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

۸ – اوگاندا: ۳۱۴/۴۸۹ تُن تولید در سال

هنگامی که در مورد پرورش قهوه فکر می‌کنید شاید نام اوگاندا هیچوقت به ذهن شما خطور نکند! اما این کشور ۲۸۵/۳۰۰/۰۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ تولید قهوه داشته است که در آفریقا جزو بالاترین صادرکنندگان قهوه در جهان به شمار می‌رود. اوگاندا در سال ۲۰۱۵ جای مکزیک را در این رتبه‌بندی گرفت و رتبه‌ی هشتم را به خود اخصاص داد. در این کشور هر دو گونه‌ی روبوستا و عربیکا به خوبی پرورش می‌یابد.

قهوه قسمت مهمی از اقتصاد اوگاندا را تشکیل می‌دهد و افراد زیادی در صنعت قهوه‌ی این کشور مشغول به کار هستند.

۹ – مکزیک: ۲۵۷/۹۴۰ تُن تولید در سال

در سال ۲۰۱۵ تولید قهوه‌ی مکزیک به ۲۳۴/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم رسید. یکی از بهترین قهوه‌های عربیکای جهان در این کشور تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از صادرات به آمریکا را نیز تشکیل می‌دهد.

در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی بحران پرورش قهوه در مکزیک بوجود آمد و باعث شد قیمت قهوه‌های تولیدی این کشور افزایش یابد، همچنین نظارت بر صادرات قهوه به خوبی کنترل نمی‌شد و این منجر به ناتوانی مکزیک در بازار تجاری قهوه در جهان شد که تا سال ۲۰۰۰ میلادی نیز این بحران ادامه داشت. اما احتیاج ثابت کشور آمریکا به واردات قهوه باعث شد بازار تجاری مکزیک نیز به تدریج بهبود یابد.

صادرات قهوه مکزیک در سال ۲۰۰۵  به ۱.۷ میلیون بسته (۶۰ کیلوگرم) رسید و در سال ۲۰۱۴  نیز این مقدار به ۴ میلیون افزایش یافت.

۱۰ – گواتمالا: ۲۲۴/۸۷۱ تُن تولید در سال

گواتمالا ۲۰۴/۰۰۰/۰۰۰ کیلوگرم دانه‌ی قهوه در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و نسبت به تولید سال‌های گذشته‌اش نیز کیفیت خوب و ثابتی داشت. قهوه در گواتمالا در دمایی بین ۱۶ تا ۳۲ درجه‌ی سانتیگراد و در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ متری از سطح دریا پرورش می‌یابد. گواتمالا به عنوان بیشترین تولید‌کننده‌ی قهوه در آمریکای مرکزی به حساب می‌آمد، اما در سال ۲۰۱۱ هندوراس از گواتمالا سبقت گرفت.


 قهوه فوری چیست و چگونه تهیه میشود؟ | کافه بلاگ تی کافه
 
How We Taste Coffee - Charleston Coffee Roasters
 
۲۵ مزیت جالب نوشیدن قهوه در ابتدای صبح (بصورت هر روزه) - خبرآنلاین
گردآورنده: همتا مرادبیگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار