تحلیل تابناک خوزستان از چه گونه گی تعامل مجلس یازدهم با دولت:
با شکل گیری مجلس یازدهم، مهمترین سوال بعضی از کارشناسان سیاسی این است که رفتار مجلس با دولت چگونه باید باشد؟!
کد خبر: ۸۵۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴ 08 June 2020
 
با شکل گیری مجلس یازدهم، مهمترین سوال بعضی از کارشناسان سیاسی این است که رفتار مجلس با دولت چگونه باید باشد؟!
در این رابطه ذکر چند نکته مفید است:
 
۱. مجلس یازدهم از خردادماه ۹۹ شکل گرفته است. 
فضای انتخاباتی کشور از فروردین ۱۴۰۰ تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد. اگر چه تا مردادماه سال ۱۴۰۰ همچنان دولت روحانی مستقر خواهد بود اما فصل مشترک جدی مجلس یازدهم و دولت دوازدهم، تنها ۱۰ ماه خواهد بود.
۲. در این مدت، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود و با توجه به جو عمومی حاکم،  احتمال عدم انتخاب مجدد ترامپ وجود دارد. اما در هر صورت شرایط خارجی و فشارهای بیرونی بر دولت، حتی در صورت انتخاب شدن در این مدت تغییر نخواهد کرد.
۳. در عرصه داخلی، دولت پیر و خسته، حامیان خودش را از دست داده است. ایده اصلی خودش برای ارتباط با جهان، یعنی برجام را از دست داده است. قوه قضاییه و مقننه را در دستان دو رقیب سال ۹۶ می بیند. با کسری بودجه و بحران عدم فروش نفت روبروست و ...
۴. چنین دولتی، دو راه بیشتر ندارد یا باید لنگان لنگان خودش را به ۱۴۰۰ برساند. یا باید انتحار سیاسی کند و استعفا بدهد و با ایده "نگذاشتند کار کنیم"، قهرمانانه برود و عبای پوزوسیون را در بیاورد و  کت و شلوار اپوزوسیون را بپوشد.
در این شرایط اگر به جای "استعفا"، عمر دولت را "استیضاح" تمام کند که سرمایه اپوزوسیون بودنش قوی تر و استدلالش برای آنکه نگذاشتند کار بکنیم پررنگ تر می شود.
 
خب پس مجلس چه باید بکند؟!
شاید بهتر است بپرسیم مجلس چه نباید بکند؟!
 
الف. رفتار احساسی سرمستانه از پیروزی مطلق در انتخابات مجلس، باید ممنوع باشد. این رفتار احساسی شامل استیضاح رییس جمهور یا استیضاح پی در پی وزیران نیز می شود. مجلس نباید مدال مظلومیت را در سینی استیضاح تقدیم روحانی کند. 
 
 ب. مجلس نباید وارد سهم خواهی و معامله با وزیران کارکشته دولت روحانی شود. چون غالب نمایندگان تازه کار هستند و اکثر دولتیان باتجربه!
 
ج. مجلس نباید وارد دعواهای حاشیه ای و پوپولیستی با دولت شود. اصلاح ساختارها و رویکردهای کلی، فارغ از آنکه دولت پیر روحانی می تواند آنها را دنبال کند، باید در دستور کار جدی مجلس قرار بگیرد.
 
د. مجلس نباید از مطالبه جدی شفافیت در همه سطوح و حوزه ها کوتاه بیاید. در نتیجه لازم است این موج شفافیت را از خودش شروع کند.
 
اگرچه مجلس باید زمینه ایجاد دولت جوان حزب اللهی را فراهم کند اما در این یکسال نیز باید با دولت فعلی از در "تدبیر، صبر و قاطعیت" وارد شود.
حامد ملحانی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار