کد خبر: ۸۵۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 02 June 2020

 

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: قالیباف: ممکن است بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم / عبدالله ناصری: دوره ظریف، جهانگیری، عارف و لاریجانی تمام شد/ آخرین وضعیت خروج برندهای کره‌ای از ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

اعتبارنامه یکی از سه نماینده رد اعتبارنامه شده تایید شد
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از تأیید اعتبارنامه حسین محمدصالحی منتخب چادگان فریدن در شعبه دهم مجلس یازدهم خبر داد. وی افزود: در بخشی از جلسه فراکسیون زنان مجلس پرونده حسین محمدصالحی منتخب مردم چادگان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعتبارنامه وی در شعبه دهم مجلس به تأیید رسید.

شورای شهر: آتش سوزی بوستان چیتگر تهران عمدی بود
«زهرا صدراعظم نوری» روز سه شنبه در دویست و هفدهمین جلسه شورا، این مطلب را عنوان کرد و گفت: در انتهای شمال غربی بوستان چیتگر به دلیل اموال پلی اتیلن که وجود دارد آتش سوزی رخ داد که این آتش سوزی عمدی بود. وی از معاونت خدمات شهری و مدیریت منطقه درخواست کرد با توجه به شرایط گرمای هوا و مسائل سیاسی – اجتماعی نظارت کافی بر شهرها انجام شود تا چنین اتفاقاتی شهر را دچار مشکل و آسیب نکند.نوری در ادامه با اشاره به تذکر یک عضو شورا مبنی بر بسته بودن چیتگر، گفت: کارشناسان خود را به صورت ناشناس به این پارک فرستادم و بعد از گفت و گو با مردم با مسئولان شهرداری منطقه نیز گفتگوهایی انجام دادند و در حال حاضر امکان بهره برداری شهروندان از این بوستان جنگلی وجود دارد.

قالیباف: ممکن است بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 13 خرداد 99) پارلمان و در جریان بررسی مسائل اقتصادی کشور، گفت: نقد دوستان ما شاید این باشد که چرا یک برنامه مشخص و مدون با راهکار مشخص برای عبور از مشکلات نداریم. وی افزود: مثلا در بودجه سال 99، بحث این است که ممکن است بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم، چه‌طور از این رهایی پیدا کنیم؟رئیس مجلس ادامه داد: بنده معتقدم روش‌هایی وجود دارد، متأسفانه صحبت از کاهش هزینه‌ها نشد، در حالی که یک مسیر کاهش هزینه است و بخش دیگر اصلاح سیاست‌های مالیاتی است. قالیباف با تأکید بر اینکه ما در شرایطی که کرونا هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده از چند میلیون نفر کمتر از پنج، شش هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیریم، اظهارداشت: اما آنهایی که باید مالیات اساسی بدهند، به خاطر نداشتن سیستم منظم یا نخواستن، به هر دلیل مالیات نمی‌دهند.

محمد هاشمی: امام خمینی پس از مرحوم آیت الله منتظری، قائم مقامی را به آیت الله هاشمی پیشنهاد داد
محمد هاشمی: بعد از عزل آقای منتظری، آقای هاشمی خیلی ناراحت بود امام به آقای هاشمی پیشنهاد داده بودند که خبرگان شما را به‌عنوان قائم مقام معرفی کنند، نامه دهند، من نامه دهم، تایید می‌کنند. آقای هاشمی تقریبا یک هفته گریه می‌کرد و می‌گفت نه، من نمی‌خواهم. از امام خواهش می‌کرد که چنین کاری نکنند، یعنی کرارا خواهش کرده بودند که چنین کاری نکنند. مثلا یکی از دلایلی که پرسیدیم، ایشان می‌گفتند اگر من چنین چیزی را می‌پذیرفتم، اینگونه می‌شد که قضیه آقای منتظری را من مثلا این کار را کردم و ایشان نکرده بود، کسانی دیگر بودند. بنابراین بله، به آقای هاشمی پیشنهاد شده بود، ولی ایشان نپذیرفتند. حتی از طرف خود امام هم پیشنهاد شده بود.

نبویان: راه شکست تحریم‌ها موشک‌ است، نه مذاکره
سید محمود نبویان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست امروز(سه شنبه 13 خردادماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: از ملت بزرگ ایران به سبب شرکت در انتخابات مجلس به ویژه از مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس سپاس فراوان داریم که به نوکران خویش برای خدمت بیشتر اعتماد کردند.نبویان در پایان خاطرنشان کرد: راه شکست تحریم‌ها مذاکره نیست بلکه مقاومت، ایستادگی و موشک‌ است. فکر برد برد را باید کنار گذاشت پیروزی تنها با مقاومت به دست می‌آید، با وجود مدیریت خسته و پیر سرمایه داری و برجامی هیچ زمانی مشکل کشور حل نمی‌شود و باید به سراغ تفکر مقاومت برویم.

عبدالله ناصری: دوره ظریف، جهانگیری، عارف و لاریجانی تمام شد
عبدالله ناصری: از نظر شخصی معتقدم اصلاح طلبان فارغ از آنکه چه سناریویی را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برمی گزینند، باید نخست بتوانند مردم را برای شرکت در انتحابات سال 1400 متقاعد کنند چون اگر همین روند فعلی تا آن زمان باقی بماند و اتفاق خاصی رخ ندهد، هرگز نمیتوان پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را متقاعد به مشارکت کرد. عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درباره تکرار سناریوی سال 92 و انتخاب یارقرضی از اردوگاه اصولگرایان تأکید کرد: اگر فضای اجتماعی مناسب باشد، معتقدم اصلاح طلبان باید با نامزد اصلی خود بیایند. وی درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از ظریف، جهانگیری، عارف و محسن هاشمی یا حمایت از لاریجانی و ناطق نوری ادامه داد: باز هم یادآور می شوم تا نتوان جامعه را برای ضرورت رای دهی و مشارکت در انتخابات قانع کرد، به نظرم هیچ فرقی بین حمایت از میان ظریف، جهانگیری، عارف، محسن هاشمی، لاریجانی و ناطق نوری وجود ندارد. ناصری گفت: من موکدا معتقدم دوره همه این آقایان گذشته است. هر دو جریان بعد از بررسی زمینه رای باید با چهره نو و اصلی به میدان بیایند. مثلا اصلاح طلبان اگر قرار باشه بیایند، باید با چهرهایی مثل آقایان معین و صفایی فراهانی که کاملا بر سر پیمان خود می‌مانند باید در میدان انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 حضور پیدا کنند.

محسن کوهکن: شأن مجلس یازدهم بالاتر از ساقط‌کردن دولت است
محسن کوهکن در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که مجلس با استیضاح یک وزیر، دولت را از نصاب بیندازد، گفت: «من شأن مجلس یازدهم را بالاتر از این می‌دانم که بدون آنکه هنوز بر شعارهای انتخاباتی تمرکز کرده باشد و به فکر حل مشکلات مردم باشد، به سرعت به سراغ ساقط کردن دولت برود. دولت هم باید به سمت دریافتن دغدغه نمایندگان باشد و در این کار تعلل نکند. من خطاب به آقای روحانی می‌گویم که شما با مجلس دهم خوب رفتار نکردید، حداقل به مجلس جدید پاسخگو باشید. دولت باید به‌جای لابی با برخی نمایندگان برای بی‌اثر کردن تلاش نمایندگان پویا به خواسته‌های نمایندگان مردم توجه کند و درصدد اجرایی‌کردن آنها باشید. اگر چنین موضوعاتی محقق شود می‌توان انتظار داشت که رابطه دولت و مجلس در مدت‌زمانی که از عمر دولت دوازدهم باقی است، شایسته باشد».

دولت نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس ندارد
معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: انتخاب رییس و هیات رییسه و روسای کمیسیون‌ها و مسائل داخلی مجلس مربوط به ساز و کارهای داخلی آن است و دولت نظر و دخالتی در این مسائل ندارد. دولت بنا را بر همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل و فصل مشکلات کشور قرار داده و رییس جمهوری تأکید دارند از ایجاد هرگونه حاشیه‌سازی پرهیز شود تا مسئولین دولتی بتوانند به وظایف خود در جهت خدمت به مردم عمل کنند./ ایرنا

تقاضا برای خرید گل در بازار به ۱۰ درصد نمی‌رسد!
عجایبی، رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران گفت: در حال حاضر تقاضا برای خرید گل در بازار به ۱۰ درصد نمی‌رسد. با بازگشایی تالارهای پذیرایی پیش‌بینی می‌شود که تا حدودی تقاضا در بازار بهبود یابد، هر چند در شرایط فعلی به سبب قرنطینه خانگی این احتمال وجود دارد که بازگشایی تالارها تاثیری در بازار نداشته باشد. بنابر آمار تولیدکنندگان و فروشندگان طی ماه‌های اخیر بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند که با استمرار شرایط فعلی از صادرکننده گل به واردکننده تبدیل خواهیم شد./باشگاه خبرنگاران

آخرین وضعیت خروج برندهای کره‌ای از ایران
مرتضی میری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در رابطه با وضعیت فعلی بازار لوام خانگی گفت: در حال حاضر وضعیت بازار بد نیست و اغلب کسانی که نیاز فوری به خرید دارند به بازار می‌آیند. این میان باید توجه کرد که ورود کالای خارجی به کلی ممنوع شده و با قاچاق کالا هم برخورد می‌شود به همین دلیل فعلا بازار در دست تولیدات ایرانی است.او در رابطه با میزان افزایش نرخ تورم در بازار لوازم خانگی گفت: نسبت به اسفندماه سال گذشته قیمتها حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. این مهم در حالی است که نرخ تورم فروردین ماه امسال ۳۰ درصد اعلام شده است. میری در رابطه با قیمت محصولات مختلف در بازار اینطور پاسخ داد: در حال حاضر هر ماشین لباسشویی بین سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نرخ یخچال معمولی ایرانی بین دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون است و نرخ فریزر تنها نیز از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است./ خبرآنلاین

چرا تایید اعتبارنامه ۳ نماینده مجلس اعلام نشده بود؟
احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: روز یکشنبه در جریان بررسی اعتبار نامه اسامی ۳ نماینده در گزارش اعتبار نامه‌ها درج شده بود اما نام آنها قرائت نشد. اعتبارنامه آقایان محمدحسین فرهنگی از حوزه انتخابیه تبریز، محمدرضا رضایی کوچی از حوزه انتخابیه جهرم و خفر و فداحسین مالکی از حوزه انتخابیه زاهدان در شعب ۵ و ۸ مورد تایید قرار گرفته که به اشتباه در جلسه علنی روز یکشنبه نام آنها قرائت نشد./فارس

شعار مشترک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
تقی آزاد ارمکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جامعه‌شناس سیاسی گفت: همچنان معتقد به تداوم حیات سیاسی جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی هستم. بسیاری از مولفه‌ها می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ موثر باشد. از جمله مشخص شدن سرانجام برجام یا نحوه ارتباط با جامعه جهانی که می‌تواند یکی دیگر از بخش‌هایی باشد که در رای مردم تاثیرگذار باشد.برای انتخابات ریاست جمهوری شاید مولفه "نظم جهانی" در اولویت شعارهای انتخاباتی هر دو جریان قرار گیرد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که قرار است در آبان ماه سال جاری برگزار شود بدون شک در نحوه کنش جریان‌های سیاسی و رقابت آنها برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری تاثیر مهمی خواهد داشت./تسنیم

در پاییز با همپوشانی کرونا و آنفلوانزا مواجه می‌شویم
وزیر بهداشت: با توجه به احتمال همپوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز و تعطیلی مدارس و دانشگاهها باید از ظرفیت تابستان برای آموزش استفاده کنیمِ. اولین کسی بودم که برای بسته شدن مدارس وارد عمل شدم و در این راه ایستادگی کردم.آموزش مجازی که وزارت آموزش و پرورش راه انداخته خوب است اما روستاهایی داریم که اینترنت ندارند و کسی موبایل ندارد، بنابراین استفاده صرف از آموزش مجازی در مسیر عدالت آموزشی نیست. شیوع کرونا باعث شد بسیاری از بیماران عادی به بیمارستان نیایند یا ما آنها را پذیرش نکنیم به همین علت ۲۵ درصد درآمد بیمارستانهای دولتی کم شد در حالی که حدود ۵۰ درصد حقوق کارکنان قراردادی را این محل پرداخت می کنیم.

مردم نظام و انقلاب را مقصر می‌دانند
عماد افروغ، جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: وضعیت امروز ما مثل شلوار چهل تیکه است. نگرش منظومه‌ای، مدیریت فقهی، دیالکتیکِ دلیل و علت، اقتصاد و فلسفه اقتصادی نظام، مبهم و نامشخص است و هر دولتی سر کار آمد به صورت کاریکاتوری سیاست‌هایی را دنبال کرد و تحویل دولت بعد داد و این چرخه تا امروز ادامه یافته است. چه کسی متضرر شد؟ مردم. وقتی مردم ضرر می‌کنند مقصر ضررشان را نظام و انقلاب می‌دانند و با عملکردی که در زندگی مسؤولان همچنان شاهد هستند چرا نباید پای نظام و انقلاب بنویسند؟/ایسنا

بنا بود عده‌ای از فرماندهان سپاه محاکمه و مجازات شوند
سعید حجاریان در یادداشتی نوشت: در جنگ ایران و عراق، در همان روزهای نخست ضعف‌های بعضی از فرماندهان جنگ مشهود بود اما علاج را به بعد موکول کردیم تا حدی که در خاتمه جنگ گفته شد، بنا بود عده‌ای از فرماندهان سپاه محاکمه و مجازات شوند. علاوه بر این شاهد هستیم در سالیان اخیر، شماری از این افراد عهده‌دار بازخوانی تاریخ‌ جنگ شده‌اند و به‌راحتی از خطاهای استراتژیک و تعداد شهدا سخن می‌گویند بی‌آنکه فرد یا نهادی از اهمال‌کاری آن‌ها پرسش کند./اعتماد آنلاین

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار