اگر والدین می خواهند فرزندشان در نوجوانی عصبی و پرخاشگر نشوند باید به آنها به عنوان فردی بزرگسال و قابل اعتماد در انجام فعالیتها اعتماد کنند.
کد خبر: ۸۵۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ 02 June 2020

به گزارش تابناک مازندران ، نوجوانی مرحله حساسی از زندگی است که به صورت مستقیم با سرنوشت فرد در ارتباط است. 

بر اساس این گزارش ، کارا برخلاف دوران کودکی اش که بی نهایت پسری حرف گوش کن، آرام و مودب بود مدتی است که سربالا صحبت کرده و راه سرکشی و بی توجهی به والدین را در پیش گرفته است.

وی حتی تا 13سالگی هیچ گونه پرخاشگری ای نسبت به اطرافیان خود نشان نداده بود، اما اکنون مدتی است که رفتار وی برای خانواده اش نگران کننده به نظر می رسد.

پدر کارا پس از کلی مطالعه کتاب های روانشناسی در مورد رفتار با نوجوان و مراجعه به یکی از مراکز روانشناسی به این نتیجه رسید که هیچگونه رفتار پرخاشگرانه ای با مرد نوجوان خانواده نباید داشت، بلکه برعکس باید وی را درک کرد و با وی مانند یک مرد رفتار کرد و به خواسته های وی احترام گذاشت.

در یکی از روزها پدر برای کاری از پسر کمک می خواهد.

پدر: آقا کارا بیا بریم سر زمین شالیزار کار دارم.

کار با تندی : چرا باید بیام زمین کشاورزی.

پدر با آرامی با لحنی صحبت می کند که گویا متوجه تندی کارا نیست: یه خورده کارها امروز سنگینه، یه مرد می خوام تا بتونه به من کمک کنه.

کارا با شنیدن یه مرد از زبان پدر در خطاب به خود احساس خوشایندی را در ذهن خود تداعی نمود،اما همچنان می خواست که در قبال پدر گارد بگیرد به همین دلیل گفت: من نمی آم.

پدر هر چند از جمله کارا ناراحت شد،اما قبل از هرگونه برخوردی با کارا ترجیح داد تا برای تصمیم کارا احترام قائل شود،به همین دلیل گفت: ایرادی نداره،حتما برای این رفتارت دلیل منطقی ای داری.

کارا : نه دلیلی ندارم،اما...

پدر : اما من با ورم نمی شه که بی دلیل چنین تصمیمی می گیر،ولی ایرادی نداره،خودم یکاری اش می کتنم.

کارا کمی مکس کرد و وقتی دید پدر آماده رفتن به بیرون از منزل می شود،گفت بابا من هم می آم سرزمین.

پدر :آخه.

کارا: نه می آم.

نظر کارشناس:

یکی از ویژگی های دوران نوجوانی استقلال طلبی افراد می باشد،نوجوان از طرفی در به سنین خردسالی و کودکی متصل بوده و از سویی دیگر به دوران جوانی و سپس ختم می شود. افراد در این سنین خواهان پیشرفت و رو به جلو بودن می باشند و متنفر از این هستند که کسی آنها را به عنوان فردی خردسال و یا کودک مورد نظر قرار دهد.

از بی اعتمادی به عنوان فردی بزرگسال از سوی اطرافیان بی نهایت متنفر بوده و از اینکه کسی به آنها به عنوان بزرگسال احترام بگذارد بسیار لذت می برند.

نوجوان خواهان استقلال بوده و نهایت تلاش خود را برای اثبات به دیگران به عنوان فردی لایق و شایسته بکار می برد.

اگر والدین می خواهند فرزندشان در نوجوانی عصبی و پرخاشگر نشوند باید به آنها به عنوان فردی بزرگسال و قابل اعتماد در انجام فعالیتها اعتماد کنند.

نویسنده: قاسم گرجی،اداره مشارکت و آموزش همگانی معاونت اجتماعی مازندران

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار