عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اشاره به اینکه بحران بیماری کرونا هنوز تغییر نگرشی در بین مردم ایجاد نکرده است، گفت: تا زمانی که دید مردم نسبت به بیماری کرونا تغییر پیدا نکند، می‌توان گفت چه کرونا باشد و چه نباشد وضعیت محیط زیست ما وضعیت رو به بهبودی نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۵۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 30 May 2020

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اشاره به اینکه بحران بیماری کرونا هنوز تغییر نگرشی در بین مردم ایجاد نکرده است، گفت: تا زمانی که دید مردم نسبت به بیماری کرونا تغییر پیدا نکند، می‌توان گفت چه کرونا باشد و چه نباشد وضعیت محیط زیست ما وضعیت رو به بهبودی نخواهد داشت.

فرید غلامرضا فهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پدیده‌های بیماری‌های فراگیر معمولا مثل پدیده‌های سیل، زلزله و نظایر آن جز مخاطرات طبیعی محیط زیستی محسوب می‌شود، اظهار کرد: بحران کرونا هم جز پدیده‌های طبیعی محیط زیست به شمار می‌رود که بخش محیط زیست با بحران کرونا هم آسیب دیده و هم مزایایی برای آن ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از فعالان محیط زیست بر این باور هستند که بحران بیماری کرونا باعث حفظ محیط زیست شده است، تاکید کرد: همین افراد نگران از بین رفتن دستاوردهای زیست محیطی بعد از کرونا هستند که آن‌ها معمولا به مشکلاتی از این دست، مشکلات بد قلق می‌گویند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن در خصوص مزایا و معایب بحران کرونا در محیط زیست شمال کشور چنین بیان کرد و گفت: اثرات مثبت بحران کرونا در کوتاه مدت را می‌توانیم مثل کاهش ترافیک ناشی از ممنوعیت سفر در ورود به مناطق شمالی و همچنین قرنطینه خانگی در نظر بگیریم که از این جهت کاهش فعالیت‌های صنعتی هم باعث شده سطح آلودگی هوا به ویژه در مناطق شمالی کشور کاهش پیدا کند.

فهیمی با بیان اینکه بیماری کرونا به علت قرنطینه خانگی مردم گاز مونوکسید کربن ناشی از تردد اتومبیل‌ها را کاهش داده است، خاطرنشان کرد: قرنطینه خانگی از طرفی دی اکسیدکربن را نیز کاهش داده است که در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین نقش به سزایی دارد.

اثرات مثبت کرونا بر محیط زیست موقتی است

وی با اشاره به اینکه اثرات مثبتی که کرونا بر روی محیط زیست گذاشته اثراثی ناپایدار و موقتی هستند، افزود: اثرات ناپایدار و موقتی نمی‌توانند مسئله محیط زیست را حفظ کنند و باید به ناپایدار بودن آن مسئله توجه کنیم.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با بیان اینکه استفاده از وب و خریدهای اینترنتی باعث کاهش رفت و آمدهای مردم در دوران بیماری کرونا شده است، عنوان کرد: یک سری از صاحبنظران می‌گویند اگر افراد صرفا خرید خود را اینترنتی انجام دهند، تردد کمتر و آلودگی محیط زیستی هم کاهش می‌یابد اما بعضی از صاحبنظران معتقدند اگر خریدهای مردم اینترنتی باشد سرورها بیشتر کار می‌کنند و باعث مصرف انرژی بیشتری شده که در نهایت باعث افزایش سوخت‌های فسیلی می‌شود که خودش عامل آلودگی هوا است.

فهیمی قرنطینه خانگی مردم را یک آسیب منفی و چالش بر انگیز دانست و گفت: ماندن مردم در خانه باعث افزایش مصرف آب، برق، سوخت های خانگی مثل گاز، مواد غذایی، بهداشتی و حتی دارویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود کرونا و رعایت مسائل بهداشتی، مصرف مواد شوینده‌ها افزایش پیدا کرده است، افزود: این امر باعث تولید فاضلاب، آلودگی آب‌های زیر زمینی و حتی باعث کاهش منابع آب های آشامیدنی می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با بیان اینکه یکی دیگر از اثرات منفی کرونا، عدم توجه برخی مراکز به پروتکل‌های بهداشت جهانی است، گفت: ضدعفونی و امحای زباله‌های پزشکی و بیمارستانی بواسطه ماهیت بیماری کرونا و همچنین رها سازی ماسک و دستکش در معابر عمومی توسط مردم به ویژه در مناطق شمالی کشورباعث افزایش آلودگی محیط زیست شده که در حقیقت با این عمل، مردم پسماندهای ویژه و خطرناک را وارد محیط می‌کنند.

فهیمی با تاکید بر اینکه ممکن است بعضی از گونه‌های حیات وحش در دوران قرنطینه کرونا به خطر بیفتد، ادامه داد: خیلی از حیوانات عادت کردند در کنار انسان زندگی کنند و وقتی مردم در خانه بمانند اینگونه از حیات وحش دچار بحران می شوند و دست حمایتی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بحران کرونا نیاز به مجموعه‌ای از راهکارها دارد و نباید به دنبال یک راه حل خاصی برای حل این بحران باشیم، گفت: باید از دریچه و زوایای مختلف به راه حل این موضوع بپردازیم و برای حل این موضوع لازم است مردم یک نگرش سیستمی داشته باشند و خیلی از مفاهیمی که تا به امروز با آن مواجه بودیم باید تغییر پیدا کند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن بیان کرد: به عنوان مثال وقتی از امنیت غذا صحبت می‌کنیم یعنی نگرش سیستمی به ما توجیه می‌کند که غذای با کیفتی در اختیار ما قرار بگیرد یا مثلا وقتی از امنیت آب میگوییم یعنی براساس نگرش سیستمی امروز آب آلوده موردنیاز ما نیست و آبی باید در اختیار ما قرار گیرد که به لحاظ کمی و کیفی برای ما مناسب باشد بنابراین نگرش سیستمی می تواند به حل این بحران کمک کند.

یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار محیط زیست شرایط بهینه اقتصادی است

فهیمی با اشاره به اینکه بحران کرونا شرایط اقتصادی بدی را به ویژه برای مناطق شمال کشوررقم زده است، تصریح کرد: این امر با آموزش های توسعه پایدار مغایرت دارد چراکه یکی از پایه های اصلی توسعه پایدارشرایط بهینه اقتصادی است.

وی افزود: اگر اقتصاد در معرض خطر باشد در واقع ما یکی از ارکان توسعه پایدار را نادیده گرفته‌ایم و کسی که دغدغه اقتصادی دارد چطور ممکن است از او انتظار داشت از محیط زیست حمایت کند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پساکرونا ممکن است اثرات محیط زیست شمال کشور به اثرات پایداری تبدیل شود یا خیر گفت: این موضوع به تغییر نگرش مردم بستگی دارد یعنی در شرایط بحران کرونا مردم باالجبار خانه نشین شدند که از این جهت براثر خانه نشینی آن‌ها وضعیت محیط زیست در حال بهبود بوده است اما بعد از پایان یافتن بیماری کرونا اگر نگرشی در مردم ایجاد نشود این وضعیت به سرعت به حالت اول خود باز خواهد گشت و حتی ممکن است مخرب‌تر هم باشد.

فهیمی ادامه داد: همچنان در این روزها مشاهده می‌شود خیل عظیمی از مردم جهت مسافرت به سواحل شمال کشور روی آوردند که همان تخریب‌ها و آلودگی‌ها شکل خواهد گرفت و به نظر می‌رسد بحران بیماری کرونا هنوز تغییر نگرشی در بین مردم ایجاد نکرده است.

وی یادآورشد: بنابراین توصیه ما این است در کنار حمایت‌ از سیستم‌ها و دستگاه‌های اجرایی تغییر نگرش در مردم می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین عامل برای حفظ محیط زیست در پسا کرونا تلقی شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار