کد خبر: ۸۵۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ 28 May 2020
 
در این مطلب به نسلی از مربیان فوتبال ایران می‌پردازیم که همگی از شاگردان برانکو بودند اما حالا در مربیگری اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده اند.
 
 

به بهانه تعریف و تمجید برانکو از گل‌محمدی؛ نسل ۲۰۰۶ مربی شدند اما...

به گزارش خبرورزشی برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس در مصاحبه با ما ضمن تعریف و تمجید از یحیی گل‌محمدی مدعی شد در دوران بازی هم همواره گفته سرمربی فعلی پرسپولیس مربی خوبی می‌شود (اینجا بخوانید). به همین بهانه بد ندیدیم به نسل جام جهانی ۲۰۰۶ فوتبال ایران بپردازیم که همه شاگرد برانکو بودند.

دروازه‌بان؛ میرزاپور مربی گلر‌های پیکان
دروازه‌بان فیکس تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حالا در پیکان مربی گلرهاست. ابراهیم میرزاپور پیش‌تر در گل‌گهر سیرجان هم مربی دروازه‌بان‌ها بود و می‌خواهد در این زمینه هم شاگردانی برای جام‌های جهانی آینده تربیت کند. وحید طالب‌لو و حسن رودباریان دو گلر ذخیره ایران در جام جهانی در حال حاضر در ینگه دنیا به سر می‌برند.

مدافعان؛ گل‌محمدی موفق‌ترین مربی
همان‌طور که برانکو پیش‌بینی کرده بود یحیی گل‌محمدی در میان مدافعان تیم ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ در عرصه مربیگری از همه موفق‌تر ظاهر شد. او دو قهرمانی جام‌حذفی را همراه با ذوب‌آهن کسب کرده و حالا در آستانه اولین قهرمانی لیگ برتری خود همراه با پرسپولیس است. رحمان رضایی که در کالچو و کشور ایتالیا سابقه بازی دارد در عرصه مربیگری خیلی موفق نشان نداد و چند سالی است در دسته اول آزادگان فعالیت می‌کند. او از بهمن ماه سال گذشته سرمربی رایکا بابل است.
حسین کعبی مدافع راست فیکس تیم ملی در جام جهانی آلمان هم‌اکنون به عنوان دستیار جواد نکونام (دیگر همبازی خود در جام جهانی ۲۰۰۶) در فولاد خوزستان مشغول است و تازه کارش را در این عرصه آغاز کرده است.
محمد نصرتی، اما سرمربی تیم گل ریحان البرز در دسته اول لیگ آزادگان است. سهراب بختیاری زاده دیگر مدافع ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ هم سابقه مربیگری در تیم‌های نفت مسجدسلیمان، تیم امید ایران و استقلال خوزستان را در کارنامه دارد.
امیرحسین صادقی، اما تازه فوتبال را کنار گذاشته و فعلاً مشغول بیزینس است و وارد عرصه مربیگری نشده. صادقی یک جام جهانی دیگر را در سال ۲۰۱۴ همراه با کارلوس کی‌روش تجربه کرد.

هافبک‌ها؛ فقط جواد نکونام
از میان هافبک‌های شناخته شده نسل ۲۰۰۶ فقط جواد نکونام در حال حاضر سرمربی یک تیم لیگ برتری و فولاد خوزستان است. مربی سختکوشی که سعید آذری و آن‌هایی که از نزدیک با او کار کردند پیش‌بینی می‌کنند سرمربی آینده تیم ملی است.
از آن نسل مهدی مهدوی‌کیا ترجیح داده تمرکز خودش را روی آکادمی «کیا» و پایه‌های هامبورگ بگذارد و به تمامی پیشنهادات برای سرمربیگری در فوتبال ایران پاسخ منفی داده است.
علی کریمی هم پس از مربیگری در تیم‌های نفت تهران و سپیدرود رشت که به شدت با مشکل مالی مواجه بودند حالا تصمیم گرفته کمی از فوتبال فاصله بگیرد.
حکایت محرم نویدکیا هم بی‌شباهت به جادوگر محبوب فوتبال ایران نیست. اسطوره سپاهان اصفهان پس از یک مقطع کوتاه مربیگری موقت در این تیم در دوران بازی دیگر قید این کار را زده و این روز‌ها هیچ خبری هم از او در دسترس نیست.
آندرانیک تیموریان هنوز هم به صورت رسمی از فوتبال خداحافظی نکرده و زمزمه‌های بازگشت احتمالی او به میادین فوتبال به گوش می‌رسد که احتمال آن البته بسیار ضعیف است.
مهرزاد معدنچی هم در شیراز بیشتر مشغول تجارت است و خیلی دنبال مربیگری در فوتبال نیست.
فریدون زندی، اما گفته می‌شود کلاس‌های مربیگری را در آلمان پشت سر گذاشته و قصد دارد به صورت جدی وارد این عرصه شود.
نکته جالب آن تیم، مسعود شجاعی است. پدیده برانکو در جام جهانی ۲۰۰۶ هنوز هم فوتبال بازی می‌کند و کاپیتان تراکتور تبریز است. به نظر می‌رسد مسعود شجاعی به این زودی‌ها قصد خداحافظی و آویختن کفش‌های خود نداشته باشد.

خط حمله؛ باز هم علی دایی
کاپیتان تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان همان‌طور که برانکو پیش‌بینی کرده بود خیلی زود در عرصه مربیگری رشد کرد. آقای گل فوتبال جهان به سرعت سرمربی سایپا و تیم ملی شد هرچند خیلی‌ها اعتقاد داشتند نباید هدایت تیم ایران را قبول می‌کرد.
دایی دوران سختی را پس از شکست تیم ملی برابر عربستان در استادیوم آزادی پشت سر گذاشت، اما خیلی زود برگشت و دو جام‌حذفی را با پرسپولیس به دست آورد. دایی که همراه سایپا قهرمان لیگ برتر شده بود می‌توانست با پرسپولیس هم قهرمان این رقابت‌ها شود، اما فقط ۵ دقیقه کم آورد. دایی به دلایلی غیرفوتبالی این روز‌ها مشغول استراحت است و گفته می‌شود از فصل آینده دوباره او را روی نیمکت یک تیم ایرانی خواهیم دید.
وحید هاشمیان دیگر مهاجم فیکس تیم ملی و لژیونر کشورمان در آلمان این روز‌ها و پس از پشت سر گذاشتن کلاس‌های مربیگری پیشرفته در دیار ژرمن‌ها هم‌اکنون مربی تیم ایران و دستیاردراگان اسکوچیچ است.
غلامرضا عنایتی سرمربی و مالک باشگاه هوادار (سرخپوشان پاکدشت) است و در لیگ دسته اول فعالیت می‌کند.
رسول خطیبی که دو مرتبه همراه با گسترش فولاد تبریز و ماشین‌سازی به لیگ برتر صعود کرده در حال حاضر سرمربی آلومینیوم اراک است و تلاش می‌کند این تیم را به دسته بالاتر برساند.
آرش برهانی مهاجم تکنیکی و سرعتی آن زمان تیم ملی در داماش تهران، جوانان استقلال و شهرداری بندرعباس سابقه مربیگری دارد، اما هنوز نتوانسته همچون دوران بازی درعرصه مربیگری هم خودی نشان بدهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار