هواشناسی مازندران از شهروندان استان خواسته است تا نسبت به استحکام سازه های موقت و دابست های و در نظر گرفتن سایر احتیاط های پیشگیرانه از جمله عدم صعود به ارتفاعات اقدام کنند.
کد خبر: ۸۵۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲ 24 May 2020

هواشناسی مازندران نسبت به پیامدهای ورود جریانات شمالی به این استان هشدار داد و پیش بینی کرد که با وزش باد شدید از عصر امروز شنبه ، ارتفاع امواج دریای خزر به چهار متر در روز یکشنبه خواهد رسید .

ایرنا - هواشناسی مازندران برای تبعات این تغییرات جوی سطح هشدار " نارنجی " اعلام کرد که به معنای خسارتبار بودن در صورت بی توجهی است. در این اطلاعیه هشدار آمیز تاکید شده است که احتمال خسارت به سازه های موقت و سست بنیان ، تاسیسات و داربست ها ، شکستن شاخه درختان وجود دارد.

هواشناسی مازندران از شهروندان استان خواسته است تا نسبت به استحکام سازه های موقت و دابست های و در نظر گرفتن سایر احتیاط های پیشگیرانه از جمله عدم صعود به ارتفاعات اقدام کنند.

استان مازندران دیروز جمعه گرم ترین روز سال ۹۹ را تجربه کرد که دمای هوا در برخی مناطق به خصوص مناطق شرقی و مرکزی استان تا حدود ۴۰ درجه سانتیگراد رسید.

البته طبق معیارها و استاندارهای جهانی هواشناسی این دمای در زیر سایه اندازه‌گیری می شود و دمای واقعی یا به عبارتی حرارت احساس شده زیر آفتاب حدود ۶ درجه گرم‌تر است.

با این حال گرمای شوکه کننده دیروز افزایش ۳۰‌درصدی مصرف انرژی برق را در مازندران رقم زد که شرکت توزیع برق این میزان افزایش را مربوط به استفاده مردم از سامانه های سرمایشی و کولرها عنوان کرد.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دمای هوا

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سامانه گرمی که روز گذشته مازندران را در برگرفت برای امروز نیز در سراسر استان تداوم خواهد داشت.

احمد اسدی با بیان اینکه مردم مازندران امروز نیز دمای حدود ۳۹ درجه سانتیگرادی را تجربه می کنند ، افزود : گرما در مناطق کوهستانی به عنوان ناحیه های خنک استان نیز احساس خواهد شد.

وی گفت : از بعد از ظهر امروز مازندران میزبان تندباد شدید خواهد بود که ممکن است در برخی ساعات از مرز سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز عبور کند و همراه با بلند شدن نستا شدید گرد و خاک باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران ادامه داد: از روز یکشنبه با ورود سامانه کم فشار از سمت غرب به استان ابرناکی آسمان و بارش های رگباری و همچنین کاهش محسوس دما پیش‌بینی می شود.

اسدی با بیان اینکه کاهش دما به طور معمول بین حدود ۱۲درجه پیش‌بینی می شود، افزود: در برخی مناطق استان ممکن است دمای هوا تا ۱۵ درجه کاهش یابد.

به گفته او این سامانه بارشی تا اواخر روز دوشنبه مهمان مردم مازندران است و شرایط جوی برای روز دوشنبه نیز ثابت و همراه با شرایط خنکی و باران است.

امواج چهار متری مهمان سواحل مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران همچنین به شرایط جوی دریای خزر برای روزهای آینده اشاره کرد و گفت: از روز یکشنبه دریای خزر مواج و توفانی پیش بینی می شود.

اسدی با بیان اینکه خزر در روزهای آینده برای تمامی فعالیت‌های دریایی نامساعد است ، افزود: ارتفاع امواج دریای خزر در روزهای آینده به حدود چهار متر خواهد رسید و شرایط توفانی را رقم می زند.

وی با اشاره به حضور گسترده مسافران در سواحل دریای مازندران از مردم خواست با توجه به شرایط توفانی دریا به هیچ وجه وارد آب نشوند.

معاون هواشناسی مازندران شرایط دریای خزر برای روزهای آینده را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: با توجه به جریانات زیرآبی خزر اصلا نباید وارد آب شد.

شرایط جوی حال حاضر مازندران صاف و آفتابی است ایستگاه های هواشناسی قراخیل با ۳۶ درجه و دشت ناز ساری با ۳۵ درجه سانتیگرد گرم ترین مناطق استان هستند.

همچنین دمای هوا در مناطق کوهستانی استان نیز گرم احساس می شود و پل سفید با ۳۲ درجه و کیاسر با ۳۰ درجه گرم ترین های ییلاقات مازندران هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار