در حالی مازندران به صدمین روز همه‌گیری شیوع ویروس کرونا نزدیک می‌شود که همچنان آمار ابتلا به این بیماری در این خطه از شمال کشور نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است.
کد خبر: ۸۵۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ 23 May 2020

در حالی مازندران به صدمین روز همه‌گیری شیوع ویروس کرونا نزدیک می‌شود که همچنان آمار ابتلا به این بیماری در این خطه از شمال کشور نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است.

به گزارش خبرنگارایرنا ، براساس آمار رسمی تا پایان روز جمعه دوم خردادماه جاری در مجموع در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران ۳۳۷ بیمار با وضعیت حاد تنفسی و مبتلا به ویروس کرونا همچنان تحت درمان قرار دارند که حدود ۱۵ درصد از مجموع بیماران کرونایی تحت درمان در ۳۱ استان کشور را به خود اختصاص داده است.
با وجود این که روند ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران از مدت ها قبل رو به کاهش گذاشت، ولی همچنان آمار بیماران کرونایی در این خطه شمال کشور بالاست به گونه ای که تاکنون هیچ یک از شهرهای ۵۸گانه آن در بین شهرهای با وضعیت سفید قرار نگرفت و تمام این شهرها از لحاظ وضعیت ابتلا به این ویروس در وضعیت زرد و قرمز قرار دارند. هر گونه رفتارهای پر خطر و عادی سازی عملکردها می تواند ، چراغ قرمز را برای تمام مناطق این استان که از قبل کرونا بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت اقتصادی را متحمل شد، روشن کند و این زیان ها و خسارت ها را همچنان افزایش دهد.
بالا بودن آمار بیماران کرونایی و آلودگی به این ویروس در تمام شهرستان های استان مازندران ، خستگی مفرط کادر درمان و درمانگران استان که حدود ۱۰۰ روز همچنان درگیر این ویروس ناشناخته هستند، به همراه اورده است. کاهش تخت های بیمارستانی از دو هزار تخت به ۵۰۰ تخت و برگشت اکثر بیمارستان های استان به روال عادی کاری برای درمان سایر بیماران و فعال نبودن حدود نیمی از ظرفیت اقامتگاههای استانی برای پذیرایی از مسافران از جمله دلایلی است که به نظر می رسد نشان می دهد این استان مقصد اول پذیرایی از مسافران به خصوص در تعطیلات عید فطر برای نخستین بار در دهه های اخیر امسال نمی تواند استقبال گرمی از مسافران داشته باشد.
اگرچه به صورت غیر رسمی استارت سفر به استان مازندران با وجود هشدارها با شلوغی جاده ها زده شد و تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط کشور از جمله پایتخت به مازندران امدند، ولی در آستانه شروع رسمی تعطیلات عید فطر مسوولان استان امیدوارند تا با هشدارها برای تامین سلامت بیشتر این مسافرت ها کمتر شود.
با افزایش سفر مسافران به استان مازندران که از اواخر وقت چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری شروع و پیش بینی می شود در روز جاری در آستانه تعطیلات رسمی عید سعید فطر به اوج خود برسد، نگرانی مسوولان و درمانگران استان را نسبت به برگشت موج دوم ویروس کرونا دو چندان کرد به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای چندمین بار در روزهای اخیر از مسافران خواست تا از سفرهای غیر ضرور به این خطه شمال کشور برای در امان ماندن از ویروس کرونا خودداری کنند.
طبق اظهارنظر مسوولان گردشگری استان مازندران مراکز اقامتگاهی باید ۵۰ درصد از ظرفیت خود را به صورت متوالی در اختیار مسافران قرار دهند و پس از هر بار خروج مسافران اقامتگاه اشغال شده باید تا ۲۴ ساعت پس از ضد عفونی پذیرش جدیدی نداشته باشد.
زنگ خطر
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : افزایش آمار مسافران ورودی به این خطه شمال کشور با وجود این که ما همچنان آمار بالایی از لحاظ تعداد بیماران کرونایی را در وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان های استان داریم، به نوعی زنگ خطر افزایش بیماران را به صدا در آورد.
دکتر فرهنگ بابا محمودی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : بررسی ها نشان می دهد که با وجود کم شدن آمار بیماران کرونایی و شدت این بیماری در سطح کشور و به خصوص استان مازندران، همچنان این خطه شمال کشور آماده پذیرایی از مسافران را حداقل در این تعداد زیادی که برآورد می شود را ندارد .
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهارداشت : عادی سازی رفتار نسبت به ویروس کرونا آن هم با برداشتن برخی محدودیت ها و برگشت به کار مشاغل کم خطر و پر خطر، می تواند بار دیگر درگیری استان و کشور را به بیماری کرونا نسبت به گذشته افزایش دهد به گونه ای که مسوولان را وادار به تصمیم مجدد برای تعطیلی تمام فعالیت های روزمره بکند.
دکتر بابا محمودی خاطرنشان کرد : مسافران در صورت امکان از سفر به استان مازندران و حتی هر استان دیگری پرهیز کنند و چنانچه به هر دلیلی این سفرها انجام می شود، باید با رعایت کامل فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی باشد.
وی اضافه کرد : با روند نزولی بیماری کرونا در استان مازندران ، تا حدودی درمانگران ما نسبت به گذشته نفس تازه می کنند و هر رفتاری که موجب برگشت اوج بیماری به سطح کشور و استان مازندران شود به نظر می رسد دیگر درمانگران ما همانند گذشته توان خدمات رسانی به بیماران را نداشته باشند.
به مازندران سفر نکنید
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : هم اکنون ۲۷۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه به عنوان یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی استان تحت درمان قرار دارند.
دکتر سید عباس موسوی افزود : در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری شدند که حدود ۳۰ درصد بیشتر از روز قبل از آن بود. در مجموع در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۰۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و حدود ۸۰ نفر نیز مرخص شدند و آمارها نشان می دهد که در این مدت زمان بیماران ما بیشتر از بهبودیافتگان است.
وی اضافه کرد : اگرچه روند ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران با همکاری مردم و تلاش درمانگران ما روند نزولی به خود گرفت و نسبت به ماههای اولیه شیوع این ویروس از وضعیت بهتری برخورداریم ، ولی همچنان این استان آمادگی برای سفر و پذیرایی از مسافران ندارد.
رییس ستاد مقابله با ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران افزود : مسافران در صورت امکان از سفر غیر ضرور به استان مازندران به دلیل وضعیت ویروس کرونا که تمام شهرستان های ما را به زنگ زرد و قرمز در آورده، امتناع کنند و در صورتی که به ناچار قصد سفر به این استان را دارند ، باید فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و حفاظت فردی را رعایت کنند.
دکتر موسوی افزود : هر گونه رفتارهای عادی پنداری تا از بین رفتن بیماری کرونا می تواند خطر ساز باشد و باید از هر رفتار خارج از فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی از سوی بومیان و مسافران پرهیز شود.
وی خاطرنشان کرد : استان مازندران از لحاظ ویروس کرونا در وضعیت مدیریت و کنترل این بیماری قرار دارد و هنوز تا مهار این ویروس فاصله زیادی داریم و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند ما را به مهار این ویروس نزدیک کند.
رییس ستاد مقابله با کرونا شهرستان بابل محل استقرار یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی استان نیز پیشتر نسبت به سفر مسافران در تعطیلات عید فطر به این شهرستان تحت مدیریتش به دلیل بالا بودن آمار بیماران کرونا هشدار داد.
قربانعلی ولیزاده گفت : هم اکنون ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل تحت درمان قرار دارد و با این وضعیت تعطیلات عید فطر زمان مناسبی برای سفر به این شهرستان نیست.
وی اظهار داشت: حضور گردشگران در شهر بابل انتشار ویروس کرونا را گسترده تر می کند و این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان و کادر درمانی ایجاد خواهد کرد.

استاندارمازندران که همزمان رییس ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا را این خطه شمال کشور بر عهده دارد گفت: خطر ویروس کرونا در این استان به مرحله مهار نرسیده و همچنان خطر این بیماری جدی است.

احمد حسین زادگان افزود : در حال حاضر نیز روزانه تعدادی از مردم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، در بیمارستان های استان مازندران بستری می شوند و در مجموع همچنان حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این خطه شمال کشور بستری هستند.
حسین زادگان اضافه کرد: بررسی آماری نشان می دهد که تعداد مسافران ورودی به استان مازندران در حال افزایش است و همه ما به خصوص فرمانداران باید برنامه های خود را برای اجرای رعایت فاصله گذاری و حفاظت فردی از سوی مردم به کار بگیریم.
وی ابراز امیدواری کرد تا مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت فردی بتوانند بر ادامه شرایط ایجادی و تداوم کاهش محدودیت های ناشی از ویروس کرونا کمک کنند.
وی ضافه کرد : به هر حال همچنان سلامت به عنوان برنامه اولویت دار ما محسوب می شود، ولی نسبت به روزهای اول شیوع کرونا ، وضعیت استانی بهتری داریم و باید در کنار سلامت به معیشت مردم نیز توجه شود و برداشتن برخی محدودیت ها نیز برای کمک به اقتصاد و معیشت است.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران بار دیگر از مسافران و مردم استان خواست تا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهره گیری از برنامه های حفاظت فردی و عمومی بر تداوم روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا تا مهار این بیماری کمک کنند.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال جاری در استان مازندران با شناسایی دو بیمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل شیوع یافت و با گذشت حدود ۹۲ روز از شیوع این بیماری همچنان بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند که حدود ۱۵ درصد از کل بیماران کرونایی کشور در استان مازندران تحت مراقبت قرار دارند.
براساس آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل حداقل روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ نفر با شرایط حاد تنفسی در بیمارستان های استان تحت مراقبت ویژه قرار می گیرند و بیش از این تعداد نیز پس از درمان و بهبودی مرخص می شوند تا دوران نقاهت را در منزل پیگیری کنند.
براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان با ۴۱۳ بیماری که در ۲۴ ساعت گذشته در سطح کشور شناسایی شدند آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های ایران هم اکنون به ۲ هزار و ۳۱۱ رسید و در مجموع از ابتدای شیوع ویروس کرونا آمار مبتلایان به این بیماری در سطح کشور نیز به ۱۳۱ هزار نفر رسید که ۱۰۲ هزار نفر از بیماران پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
همچنین طبق این آمار تا روز گذشته دوم خردادماه هفت هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در سطح کشور جان خود را از دست دادند.

 

برچسب ها: مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار