میرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از رونمایی آغاز پروژه جداسازی محوطه کاخ صفی‌آباد بهشهر خبرداد.
کد خبر: ۸۵۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 23 May 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، سیف الله فرزانه با اشاره به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه و برگزاری جلسه ای به منظور آغاز پروژه جداسازی کاخ صفی‌آباد در محل فرمانداری بهشهر، گفت: این پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت وزارت میراث‌فرهنگی در راستای پیگیری مطالبات مردمی پس از چهار دهه صورت پذیرفت.

او با اشاره به اهمیت تاریخی کاخ صفی‌آباد به عنوان یکی از عناصر مهم مجموعه باغ‌شهر بهشهر و استان مازندران، افزود:طرح معماری فضای جداکننده از فرم‌های منطبق با معماری دوره صفویه برای هماهنگی کالبدی الگوبرداری شده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: به جهت رعایت مبانی نظری مرمت و تضاد بین الحاقات معاصر با ساختار تاریخی، این طرح بسیار ساده و با بهره‌گیری از مصالح نوین و رنگ‌های خنثی پیش‌بینی شده‌است.

فرزانه با اشاره به مشخصات فنی پروژه جداسازی مجموعه تاریخی از محوطه اصلی گفت: این دیوار در دو جبهه شرقی و جنوبی به متراژ تقریبی ۱۵۰ متر و ارتفاع چهار متر با مشارکت شهرداری بهشهر اجرا خواهد شد.

او همچنین افزود: بلافاصله پس از این مرحله، عملیات مرمت و بازسازی و در نهایت تغییر کاربری به فعالیت موزه ای در دستور کار ویژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری ‌و صنایع دستی خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری ‌و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی شرق مازندران و همچنین شهرستان بهشهر گفت: رونمایی از آغاز فعالیت‌های اجرایی در مجموعه کاخ صفی‌آباد، به طور حتم در آینده نه‌چندان دور، می تواند نویدبخش رونق گردشگری و اقتصاد این کهن‌شهر مازندران باشد.

لازم به ذکر است که طرح جداسازی محوطه کاخ صفی آباد به منظور حفظ حریم مجموعه نظامی مجاور کاخ صورت می گیرد و نخستین قدم برای بازگشایی این کاخ پس از حدود چهار دهه است.

عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود ، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن میسر نشد .

کاخ و باغ صفی‌آباد پیش از انقلاب برای مدت طولانی در دست مستشاران آمریکایی قرار داشت و به گونه‌ای پایگاه آنها محسوب می شد، مدتی پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت.

اگر چه موضوع آزادسازی کارخ صفی آباد برای بازدید عموم از سال ۸۴ جسته گریخته مطرح شد ، ولی احمد حسین زادگان استاندار مازندران از زمستان سال ۹۷ که سکان استانداری را در دست گرفت، آزادسازی باغ و عمارت صفی آباد را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان در دستور کار خود قرار داد و رایزنی برای باز شدن درهای این عمارت برای بازدید مردم را کلید زد.

این پیگیری ها سبب اعزام چندین گروه برای بررسی شرایط کاخ و چگونگی تحویل آن به میراث فرهنگی شد و آخرین بار دی ماه سال گذشته مدیران اقتصادی هیات دولت شامل وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر میراث فرهنگی و وزیر راه و شهرسازی از مجموع عمارت صفی آباد بازدید کردند تا آخرین تحولات برای تحویل این باغ به میراث فرهنگی را از نزدیک دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار