شیوع ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته در مازندران که تا همین امروز نیز ادامه دارد، نه تنها بخش های خدماتی استان بلکه عملا مسافرت مردم کشور به گردشگرپذیرترین استان را تعطیل کرد.
کد خبر: ۸۵۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 20 May 2020

ایرنا - تعطیلات چند روزه عید سعید فطر موجب موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در میان مردم مازندران شده که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده میزبان تعداد بسیاری از گردشگران باشند.

شیوع ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته در مازندران که تا همین امروز نیز ادامه دارد، نه تنها بخش های خدماتی استان بلکه عملا مسافرت مردم کشور به گردشگرپذیرترین استان را تعطیل کرد.

ویروسی که پیش بینی می شود بین ۲ تا سه هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان خسارت زده باشد و این خسارت برای بخش‌ها و بنگاه های اقتصادی پرترافیک و با خطر بالای استان مانند تاسیسات گردشگری همچنان ادامه دارد.

با این وجود در هفته های اخیر با کاهش عددی مبتلایان به ویروس کرونا در مازندران و متعاقب آن با پایین آمدن سطح محدودیت ها در میان افکار عمومی استان و استان های دیگر تصور شده است که ویروس کرونا در مازندران پایان یافته است که شواهد آن را می‌توان در از سرگیری مسافرت ها هرچند محدود به مازندران دید در حالی که بارها و بارها مسئولان بهداشتی و مقامات ارشد استان از خطر موج دوم کرونا در مازندران هشدار دادند.

مسافرت هایی که در شهرهای ساحلی مازندران بیشتر احساس شد و موجی از نگرانی درباره بازگشت دوباره این شهرها به دوران پیک کرونایی را ایجاد کرد. نگرانی که در گفته های مسئولان ارشد این شهرستان ها هر روز تکرار می شود.

اما نزدیکی به ایام تعطیلی عید سعید فطر که حدود چهار روز تا آن زمان باقی است به دلیل دورکاری های ادارات و نیمه تعطیل بودن مراکز آموزشی پیش بینی افزایش مسافرت ها به مازندران را دور از ذهن نمی کند، بر نگرانی های عمومی افزوده است. نگرانی که امروز چهارشنبه همراه با بار سنگین ترافیکی و تردد پرحجم خودرویی در جاده های مواصلاتی استان های جنوبی به سمت مازندارن بیشتر نیز شده است.

هشدار مسئولان از تعطیلات پیش رو

چندی پیش رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران در نشست ستاد ساماندهی طرح دریای استان نسبت به تعطیلات عید فطر از واژه تعطیلات لاکچری برای مسافران یاد کرد و گفت: گره خوردن تعطیلات آخر هفته به ایام عید فطر و همچنین دورکاری ادارات در استان هایی همچون تهران با توجه به قرنطینه چند ماهه مردم فرصت خوبی برای مسافرت ایجاد خواهد کرد.

دکتر یحیی صالح طبری با بیان اینکه موج مسافرت ایام عید فطر قابل توجه و جدی خواهد بود نسبت به کمبود امکانات مازندران برای ارائه خدمات و همچنین مدیریت فاصله گذاری اجتماعی انتقاد کرد.

وی افزود: در واقعیت امر هم اکنون طرح فاصله گذاری اجتماعی حداقل در مازندران با کیفیت قابل انتظار ، فاصله معناداری دارد و حتی پایین تر از حد انتظار ما است.

اواخر هفته گذشته نیز فرماندار محمودآباد در جلسه شورای اداری شهرستان با پیش‌بینی موج گسترده مسافرت طی تعطیلات عید فطر به شهرهای ساحلی مازندران ، نسبت به افزایشی شدن شیوع کرونا در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان هشدار داد.

علیرضا شریعت با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به مرور نگرش مردم به این ویروس عوض شده است و در حال حاضر مردم نسبت به این ویروس خونسردانه برخورد می کنند ، گفت: استان مازندران و به خصوص شهرهای گردشگرپذیر آن از جمله محمودآباد از مستعدترین مناطق برای شیوع ویروس کرونا است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های ساحلی با توجه به برداشته شدن محدودیت های استانی و فاصله گذاری اجتماعی در تعطیلات خرداد ماه با خیل عظیمی از جمعیت مواجه خواهند شد ، افزود: در این شرایط به مراقبت بیشتری نیاز است.

گردشگری همچنان در لبه پرتگاه

نگرانی مسئولان استان از شیوع کرونا ناشی از سرگیری مسافرت ها در حالی است که هنوز تمامی تاسیسات گردشگری مازندران به دلیل قرارگیری در مراکز پر خطر تعطیل هستند و به گفته کارشناسان تداوم این تعطیلی آسیب جدی به حدود ۳۰ درصد از اقتصاد استان وارد می کند.

حتی به اعتقاد برخی در صورت بازگشایی مراکز گردشگری ، اوج گیری دوباره ویروس و بیماری کرونا و از سرگیری تعطیلی ها بیش از موج نخست به اقتصاد مازندران به خصوص بخش گردشگری خسارت وارد می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور بیشترین خسارت و آسیب را از ناحیه تعطیلی ویروس کرونا دیده است که اکنون از تحمل و توان مجموعه های گردشگرانه خارج شده است.

مهران حسنی پیک دوم شیوع ویروس کرونا را برای صنعت نوپای گردشگری مازندران کشنده توصیف کرد و گفت: ما در آستانه ورود به یک بحران بزرگ اقتصادی در صنعت گردشگری مازندران و حتی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تاسیسات گردشگری مازندران در حال دریافت پروتکل ها و مجوزهای بهداشتی و سلامت برای آماده سازی از سرگیری فعالیت ها هستند، افزود: گردشگری به هیچ وجه آمادگی تحمل موج دوم را نخواهد داشت.

فضای مجازی مازندران ملتهب از تعطیلات عید فطر

نگرانی از افزایش مسافرت ها در تعطیلات پیش رو علاوه بر مسئولان مازندران، در عموم مردم استان دیده می شود که می توان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به وضوح دید.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا ، در یک هفته اخیر تعداد پست های نگران با موضوع تعطیلات آینده و اوج گیری شیوع ویروس کرونا در میان کاربران فضای مجازی استان مازندران رو به افزایش است.

همچنین در شبکه های اینستاگرامی ، تلگرامی و توییتری کاربران فضای مجازی مازندران از طریق پست های طنزآمیز و یا جدی نسبت به تعطیلی پیش رو انتقاد کردند و آن را موجب ورود مازندران به پیک دوم ویروس کرونا دانستند.

حتی در میان کاربران فضای مجازی از جمله توییتر شاهد پیام های نگران کننده پرستاران مراکز درمانی نسبت به اوج گیری ویروس کرونا در هفته های آینده در صورت افزایش مسافرت ها بودیم.

در پیام کاربران مجازی کادر درمانی همچنین از خستگی پرسنل بیماریستانی و مراکز درمانی استان گفته شد و از مردم خواسته شد تا در صورت امکان سفر نکنند.

خود قرنطینگی مردم مازندران

علاوه بر مسائل یادشده ، در روزهای اخیر شاهد گفتمان خود قرنطینگی مردم مازندران در تعطیلات عید فطر هستیم تا از ترافیک مسافران در امان باشند.

همچنین در میان عموم مردم شنیده می شود که برای جلوگیری از افزایش تراکم جمعیتی ناشی از حضور گردشگران و مسافران بهتر است که تعطیلات فطر را در خانه بمانند و این مسئله به یک توصیه در میان خانواده های مازندرانی تبدیل شده است.

خود قرنطینگی مردم مازندران می توان در روزها آتی منجر به افزایش تمایل برای خرید محصولات غذایی و ترافیک در فروشگاه ها و اصناف شود که به نوبه خود نیاز به تدابیر بیشتر در اجرای فاصله گذاری اجتماعی دارد.

فرار مازندرانی‌ها به ییلاقات

نکته جالب این است که در ۲۴ ساعت اخیر، پیشنهاد مازندرانی ها در فضای اجتماعی و خانوادگی برای اقامت در مناطق ییلاقی در تعطیلات عید فطر افزایش یافته است که اغلب آن ناشی از نگرانی از افزایش جمعیت مسافران در شهرها و کاهش ضریب فاصله گذاری اجتماعی و به نوعی فرار از این جمعیت است.

از آنجا که در فصل بهار به سر می بریم و بسیاری از مردم مازندران اصالتا از اهالی مناطق کوهستانی و ییلاقی هستند ، پیش بینی می شود که شاهد افزایش جمعیت در روستاهای ییلاقی باشیم.

نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی در تعطیلات فطر تشدید می‌شود

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نسبت به عدم رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تعطیلات پیش‌رو عید سعید فطر هشدار داد و تاکید کرد: نظارت بر اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در تمامی بخش‌ها تشدید می‌شود.

حسین حسن نژاد درباره گسترش نگرانی ها ناشی از تعطیلات عید سعید فطر و افزایش مسافرت به استان مازندران گفت: در روزهای اخیر جلسات متعددی با بازار و بخش های اقتصادی و خدماتی داشتیم که بر اجرای دقیق و گسترده پروتکل های بهداشتی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بازگشایی اصناف به معنای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری شرایط نیست ، افزود: حتما در تعطیلات پیش رو نظارت بر بخش های اقتصادی و خدماتی تشدید و چندین برابر خواهد شد.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه تخلف در رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام تعطیلات پیش رو به دلیل بالا بودن حساسیت ها بخشودنی نیست ،از همه مردم خواست تا نکات بهداشتی و سلامت را رعایت کنند.

حسن نژاد به مدیریت جمعیت مسافران و گردشگران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم در سطح خوبی از آگاهی به سر می برند و خودشان در سطح قابل قبولی نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند.

وی افزود: برای اطمینان خاطر بیشتر در روزهای اخیر تمامی فرمانداران شهرستان های استان برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی و همچنین ارائه هشدارهای لازم به مسافران و گردشگران توجیه شده اند.

معاون سیاسی استاندار مازندران همچنین به تداوم فعالیت اطلاع رسانی صدا و سیما ، رسانه های مجازی و مکتوب استان اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه ها برای ایام تعطیلات کرونایی با مردم همراه باشند.

او با بیان اینکه اکنون تمام دنیا به سمت زندگی و زیست با ویروس کرونا پیش می رود ، افزود: این مسئله به معنای بی توجهی نسبت به رعایت نکات بهداشتی نیست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار