رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران درباره رعایت نکردن فرهنگ ترافیکی به ایرنا گفت: این مسئله نه فقط در سطح شهرستان ساری بلکه در استان و حتی در کشور وجود دارد و ناشی از کم‌کاری رانندگان است.
کد خبر: ۸۵۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ 19 May 2020

ایرنا _ اغلب خود را اینگونه قانع می‌کنیم که فقط یک دقیقه کار داریم و همین مجوزی برای پارک کردن‌های خلاف قانون و ایجاد ترافیک است.

رعایت قوانین و احترام به حقوق شهروندی، شاید یکی از مصادیق جوامع توسعه یافته باشد. روزانه در هنگام تردد در سطح شهر، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی مشهودتر و ملموس‌تر است.

رانندگانی که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از سمت راست سبقت می‌گیرند، افرادی که به تابلوهای توقف ممنوع توجه نمی‌کنند و بدتر از همه، کسانی که پارک‌های دوبل و در اصطلاح عامیانه سوبل هم انجام می‌دهند.

گاهی در یک خیابان با سه لاین، به دلیل توقف‌های اینچنینی فقط یک لاین آزاد برای تردد خودروها باقی می‌ماند، یا در خیابان‌های ۲ لاین، بی‌توجه به حقوق دیگران، با توقف خودرو، یک لاین بسته می‌شود.

اغلب این توقف‌ها برای خریدهای یک یا چند دقیقه‌ای یا پیاده کردن افراد است، توجه نمی‌کنیم که حقی را از دیگران ضایع کرده‌ایم.

نانوایی در بلوار عسگری‌ محمدیان، نانوایی مقابل مجتمع ۶۰۰ دستگاه، میوه‌فروشی خیابان پیام نور، فروشگاه ابتدای بلوار آزادی، محدوده پاساژ الهیه خیابان قارن، محدوده پاساژ شهریار سه خیابان فرهنگ و ۱۰ ها مصداق دیگر از این موارد در سطح شهر ساری، شاهد توقف خلاف خودروها در یک، ۲ و یا حتی سه لاین هستیم که باعث ایجاد ترافیک و مزاحمت برای دیگر خودروها می‌شود.

رفتار ما در موارد اینچنینی قانون‌گریزی است یا بی‌توجهی به حقوق دیگران، هر کدام از این موارد که باعث رعایت نکردن قانون راهنمایی و رانندگی باشد اما چرا از دیگران انتظار داریم قانون را رعایت کنند و به حقوقمان احترام بگذارند.

نصب دوربین ثبت تخلف، به زودی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران درباره رعایت نکردن فرهنگ ترافیکی به ایرنا گفت: این مسئله نه فقط در سطح شهرستان ساری بلکه در استان و حتی در کشور وجود دارد و ناشی از کم‌کاری رانندگان است.

سرهنگ مهدی باقری با بیان اینکه همه راننده‌های دارای گواهینامه رانندگی آگاه هستند که داشتن این گواهینامه، نیازمند رعایت چند شرط است، اظهار کرد: پارک نکردن در زیر تابلوهای پارک ممنوع و رعایت سایر قوانین راهنمایی و رانندگی از شروط استفاده از گواهینامه است.

وی با اشاره به اینکه رانندگان به خود اجازه نمی‌دهند خودرو را ۲۰ متر جلوتر و در محلی مناسب پارک کرده و برای انجام کار مورد نظر، چند قدم راه بروند، افزود: به همین دلیل شاهد پارک خلاف در حاشیه خیابان‌های سطح شهر هستیم چرا که اگر کسی می‌خواهد به عنوان نمونه نان بخرد با این تصور که خریدن نان، یک دقیقه طول می‌کشد خودرو را به شکل خلاف پارک می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: این افراد حقوق شهروندی را پایمال می‌کنند که نه قانونی است و نه اخلاقی.

باقری با اشاره به اینکه رعایت نکردن قانون متوجه شخص راننده است که تعهدی به گواهینامه رانندگی و حقوق شهروندی ندارد، ادامه داد: این افراد با توقف خلاف قانون، رفتاری انجام می‌دهند که در سطح جامعه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه پلیس با استقرار در یک محل می‌تواند نسبت به اعمال قانون اقدام کند، خاطرنشان کرد: اینکه با مشاهده پلیس، قانون را رعایت کنیم و در صورت نبودن پلیس، تخلف کنیم در شان شهروندان نیست، همه باید پلیس خود باشیم.

باقری با اشاره به اینکه اخذ جرائم برگشتی به استانداری‌ها ابلاغ شده تا مبلغ جریمه به استان تعلق یابد، گفت: استاندار مازندران تصمیم گرفته از این محل، برای تهیه دوربین ثبت تخلفات هزینه شود و در صورت تحقق این موضوع، پلیس با استفاده از ابزار الکترونیکی نسبت به اعمال قانون، اقدامات گسترده‌تری می‌تواند انجام دهد.

آموزش‌های لازم از طریق سازمان‌های مختلف در زمینه رعایت قوانی و مقررات رانندگی و حقوق شهروندی ارائه می‌شود. برخی دستگاه‌ها این آموزش‌ها را از سطوح پایه شروع کرده‌اند. همیاران پلیس آموزش می‌بینند تا بزرگ‌ترها را ملزم به اجرای قانون کنند اما وقتی پلیس یا همیار پلیس نباشد باز با همان فرمان، تخلف می‌کنیم. آیا آموزش‌ها کافی نیست یا جرائم بازدارندگی ندارد.

اجرای قانون تاثیرگذار در رعایت فرهنگ ترافیکی

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری درباره رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ترافیکی توسط برخی از شهروندان به ایرنا گفت: ما با همکاری پلیس برنامه‌های رعایت قانون وحقوق شهروندی را از طریق فضای مجازی و یا حضور در مهدهای کودک و مدارس ابتدایی، اجرایی می‌کنیم.

احمد گوران با اشاره به اینکه همچنین از مدارس هم دانش‌آموزان در سازمان حمل و نقل و ترفیک شهرداری ساری حضور می‌یابند، اظهار کرد: دانش‌آموزان ضمن بازدید از این سازمان، با فرهنگ ترافیکی هم آشنا می‌شوند تا بتوانیم فرهنگ ترافیک را از سنین پایه گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مساله در رعایت کردن فرهنگ ترافیکی، اجرای قانون است، افزود: اجرای قانون، سریع‌ترین تاثیرگذاری را در این روند دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه اجرای قانون هم به نوعی آموزش است، تصریح کرد: قانون در اجرا، معتدل در نظر گرفته شده و به همین دلیل افراد فرهنگ ترافیکی را رعایت نمی‌کنند.

وی درباره توقف خلاف خودروها در مقابل برخی مراکز خرید، یادآور شد: بر اساس قانون، باید به اندازه مساحت فروشگاه، پارکینگ هم در اختیار داشته باشند تا مخاطبان این فروشگاه‌ها، مزاحمتی برای دیگر شهروندان ایجاد نکنند.

گوران افزود: درباره پارک‌های خلاف قانون در مقابل نانوایی‌ها باید گفت که حتی اگر این مراکز از پارکینگ هم برخوردار باشند برخی از مردم باز هم خود را ملزم نمی‌دانند که خودرو را در پارکینگ پارک کنند.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های حاشیه‌ای در سطح شهر ساری بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: حتی اگر پارک حاشیه خیابان‌ها خالی باشد افراد با تصور اینکه زمان کوتاهی را برای خرید لازم دارند نسبت به پارک کردن در حاشیه خیابان هم اقدام نمی‌کنند و خودرو را دوبله پارک کرده با بستن لاین، باعث می‌شوند رانندگان پشت سری، برای عبور مجبور شوند که لاین دیگری را قطع کرده و مورب حرکت کنند و ترافیک ایجاد شود.

رئیس سازمان ترفیک و حمل و نقل شهرداری ساری افزود: با بودن جای پارک هم مشکل بی‌نظمی ترافیکی حل نمی‌شود مگر با اعمال قانون.

وی با اشاره به خدمات پلیس در زمینه ایجاد نظم ترافیکی، گفت: حجم تخلفات پارک‌های حاشیه‌ای زیاد است و پلیس هم با توقف‌های موردی در یک یا چند منطقه اعمال قانون می‌کند و نیروی انسانی به اندازه‌ای نیست که در تمام این نقاط شناسایی شده پلیس به شکل دائم حضور یابد.

گوران با بیان اینکه نقاطی که بی‌نظمی ترافیکی بیشتری در سطح شهر مشاهده می‌شود را شناسایی کردیم، افزود: در برخی از این نقاط دوربین نظارتی نصب کردیم و برنامه داریم که سیستم پیامک آنلاین هم راه‌اندازی شود تا پیامک آنلاین به راننده متخلف ارسال شود.

میل به رعایت نکردن قانون از سوی برخی شهروندان، از کجا نشات می‌گیرد، چرا قانون را رعایت نمی‌کنیم. در هنگام رانندگی، دیگران را شماتت می‌کنیم که قانون را رعایت نمی‌کنند اما نوبت به خودمان که می‌رسد می‌گوییم فقط یک دقیقه کار دارم، خیلی طول نمی‌کشد و این تاییدی برای پارک کردن خلاف قانون و بستن راه دیگر شهروندان است.

گرایش به فرهنگ‌های نادرست ترافیکی

یک جامعه‌شناس درباره قانون‌گریزی به ویژه در رانندگی به ایرنا گفت: از آسیب‌هایی که صنعتی شدن بر جامعه حادث کرده تاخر فرهنگی است یعنی وقتی صنعت با شتاب فزاینده رشد و گسترش یافت و مرزهای شگفتی را درنوردید فرهنگ نتوانست خود را همپای آن رشد دهد.

خدیجه غزانی افزود: به بیان ساده‌تر فرهنگ مادی و غیرمادی به شکلی ناموزون با هم گسترش یافتند، ابزار و لوازم و اسباب زندگی در جهت آسایش آدمی رشد یافت و آن قسمت از فرهنگ که دال بر فرهنگ مادی بودن را توسعه داد گسترش یافت اما در چگونگی استفاده و کاربرد آن آدمی با چالش اساسی مواجه شد.

وی با بیان اینکه رشد تکنولوژی در برخی جوامع نتوانست خود را مانند یک عضو جامعه نشان دهد، اظهار کرد: گاهی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف از حیص و رای خود سعی کردند تکنولوژی را اهلی کنند بی آن که نحوه صحیح استفاده از آن را فرا گیرند.

غزانی با اشاره به اینکه نداشتن فرهنگ صحیح رانندگی و ترفیکی از جمله این موارد است، ادامه داد: خودرو به مانند یک معجزه در زندگی جوامع مختلف به سرعت تکثیر شد بدون آن که کسی بداند چگونه می‌توان آن را کنترل و هدایت کرد و بپرسد خودرو قرار است کجای زندگی ما باشد و کدام قسمت از مشکلات ما را حل کند و از همه مهم‌تر قوانین مرتبط با آن تا چه اندازه قرار است الزام‌آوار باشد.

وی خاطرنشان کرد: این سوالات یا پرسیده نشده و یا پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داده نشده و فرهنگ غلط ترافیکی به عنوان یک اصل پذیرفته شده در جوامع اغلب کم‌تر توسعه یافته شکل گرفت.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در واقع شیوه صحیح رانندگی نه به عنوان یک فرهنگ غیر مادی صرف بلکه به عنوان فرهنگ عمومی هرگز جدی گرفته نشد، افزود: آموزش‌های لازم در این رابطه از سطوح پایین تحصیلی و در سطوح مختلف اجتماعی ارائه نشد و به عبارتی رانندگی را مانند یک مالکیت شخصی در نظر گرفتند که این آسیب سالانه لطمه‌های جسمی و جانی و البته روحی و روانی بسیاری را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: رعایت نکردن حد فاصل قانونی در پارک کردن‌ها، پارک‌های دوبل، رعایت نکردن سرعت مجاز رانندگی، بوق‌های ممتد، توقف‌های نابهنگام و نابجا و از همه مهم‌تر توجه نکردن به رانندگی دیگران و راندن بدون واهمه با ایجاد احساس نبودن امنیت شدید در جامعه هر استارت زدنی را به یک فرشته مرگ تبدیل کرده است که یا روح آدمی را به کما می‌برد و یا جان آدمی را.

غزانی خاطرنشان کرد: آنچه مشهود است فرهنگ‌پذیری غلط، جامع‌پذیری اشتباه و ناکافی بودن آموزش‌ها در این زمینه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار