افزایش رشد سالمندی در استان مازندران :
پیاده روی یکی از مناسب ترین فعالیت های بدنی هست که می توان انجام داد البته انجام تمرینات گرم کننده، قبل و تمرینات سرد کننده (حرکات کششی)، بعد از هر فعالیت بدنی ای لازم است. می توانید از ۱۵-۱۰ دقیقه فعالیت فیزیکی را آغاز کنند و کم کم به ۴۵-۳۰ دقیقه، سه بار در هفته برسانند،
کد خبر: ۸۵۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 19 May 2020

به گزارش تابناک مازندران، دکترای تخصصی سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش رشد سالمندی در استان مازندران خبر داد و گفت: تا سه دهه‏‌ی دیگر ایران سالمندترین کشور منطقه و از سالمندترین کشورهای جهان خواهد بود.

هشدا دکترای تخصصی سالمندشناسی بابل
 

بر اساس این گزارش از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سمانه پورهادی با اشاره به اینکه رشد جمعیت سالمندی در دنیا یک درصد است، اما در کشور ما این رقم، حدودا دو برابر شده است، گفت:

پیش بینی ها نشان می‌دهند که ادامه این روند صعودی جمعیت سالمندان در کشور می توان منجر به این شود که تا ۳۰ سال آینده از هر سه نفر، یک نفر سالمند باشد، یعنی جمعیت سالمندان در سال ۱۴۳۰ به حدود ۳۱ درصد خواهد رسید.
دکتر سمانه پورهادی دکترای تخصصی سالمندشناسی افزود: در حال حاضر حدود هشت میلیون (حدود نه و دو درصد جمعیت کشور) سالمند داریم، که تا ۳۰ سال دیگر حدود ۲۴ میلیون خواهند شد، یعنی سه برابر و این وضعیت در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا رشد چشمگیری را نشان می‌دهد به طوری که تا سه دهه‏‌ی دیگر، ایران سالمندترین کشور منطقه و از سالمندترین کشورهای جهان خواهد بود.
وی افزود: آمارهای رسمی نشان می دهد مازندران پا به سن پیری گذاشته و بعد از استان گیلان جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داد.
دکترای تخصصی سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بر اساس آمارهای رسمی ۱۲ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر ، سالمندان هستند و نشان می دهد رشد جمعیت به سمت سالمندی در استان مازندران بیش از دیگر استان ها است که این موضوع، فرصت ها و تهدیدهایی را در پی خواهد داشت.
دکتر پورهادی گفت: با ورود به دوران بازنشستگی و کناره گیری از شغل، ازدواج فرزندان و ترک منزل، و از دست دادن دوستان و اقوام، و احیانا همسر، باید فعالیت هایی برای پیشگیری از افسردگی افراد سالمند برنامه ریزی نمود.
وی با اشاره به اینکه معمولا فعالیت فیزیکی افراد با افزایش سن کاهش می یابد که بر تعادل سالمندان تاثیر منفی دارد، ادامه داد: انجام فعالیت های ورزشی نه تنها می تواند موجب افزایش روحیه و نشاطتان شود، بلکه می تواند به حفظ سلامت جسمیتان هم کمک فراوانی کند.
دکتر پورهادی بیان داشت: پیاده روی یکی از مناسب ترین فعالیت های بدنی هست که می توان انجام داد البته انجام تمرینات گرم کننده، قبل و تمرینات سرد کننده (حرکات کششی)، بعد از هر فعالیت بدنی ای لازم است. می توانید از ۱۵-۱۰ دقیقه فعالیت فیزیکی را آغاز کنند و کم کم به ۴۵-۳۰ دقیقه، سه بار در هفته برسانند،
وی با ذکر این نکته که پوشیدن کفش ها و لباس های مناسب اهمیت دارد، افزود: بسیاری از افراد سالمندی که دارای درد زانو هستند، بهتر است در سراشیبی و سربلندی راه نروند و همچنین اگر در حین پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشک در اسرع وقت ضروریست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: حضور مستمر در فضای خانه موجب می شود این فضا احساس بی حوصلگی، کسالت و خستگی مفرط را ایجاد کند بنابراین در این دوران حضور در پارک ها توصیه می شود.
وی با اشاره به اینکه سپری کردن اوقات فراغت در طبیعت، نشاط آور و سرورانگیز است، بیان داشت: هر چه محیط فرد ، به محیط طبیعی نزدیک تر و شبیه تر باشد، آرامش و آسایش خاطر بیشتری را برای او به همراه می آورد و بر عکس، هر چه تضادها بیشتر باشد، ناآرامی روانی، بیشتر رخ می نماید.
دکتر پورهادی ادامه داد: اولین ثمرة استفاده از طبیعت، کاستن از صدمات جسمی و روانی است. همچنین می توان در این فضا به مشاعره، تشکیل گروه های ورزشی، گروه های خاطره گویی... هم پرداخت.
وی افزود: گل و گیاه شادی‌آفرین هستند و بودن در کنار گیاهان و رسیدگی به آنها، مانع از افسردگی در دوران سالمندی می‌شود.
متخصص سالمند شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: برنامه های جدید بر حسب علایق فرد سالمند، مثل مطالعه ادبیات و شعر ، گوش دادن به رادیو، تماشای تلویزیون، انجام بازی های فکری (جدول حل کردن، سودوکو)، گوش دادن به موسیقی، خصوصا سی دی موسیقی های محلی شعر حفظ کردن، حفظ کردن ضرب المثل، نقاشی، خطاطی، موسیقی، بافتنی، قلاب بافی،... می تواند از فعالیت هایی باشد که بر سلامت ذهن فرد و پیشگیری از اختلالات شناختی آنها تاثیر می گذارد.
دکتر پورهادی افزود: داشتن برنامه های مذهبی سازگاری آنها را افزایش می دهد، اضطراب شان را کاهش می دهد. انجام دادن فرایض دینی و امور مذهبی، خیرات، رفتن به مسجد و زیارت اماکن مذهبی نیز شرایط آرامش دل و تسلای روح را فراهم می کند.
وی ادامه داد: ان شاء ا... بعد از گذر کردن از بحران بیماری کرونا سالمندان عزیز می توانند از رفتن به مساجد و مکان های مذهبی، یا داشتن برنامه هایی مانند دوره های خودگردان قرآن خوانی، مولودی و روضه و… برای پر کردن اوقات فراغت خود استفاده کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: انجام دادن کارهای خیر، ارتباط داشتن با اعضای خانواده و دوستان، داشتن ارتباطات و صله رحم، تولدها و مناسبت های مهم و دیدن فیلم بصورت جمعی از سرگرمی های خوب می باشدکه می تواند به سالمند کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد البته در شرایط موجود با توجه به محدودیت دید و بازدیدها توصیه می شود تا حد امکان از تماس های تصویری، تماس های تلفنی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار