معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل از معرفی سه رقم جدید برنج تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که این ارقام ،پر محصول کیفی و زودرس هستند.
کد خبر: ۸۵۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 18 May 2020

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل از معرفی سه رقم جدید برنج تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که این ارقام ،پر محصول کیفی و زودرس هستند.

عبدالرحمان عرفانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که این ارقام در دومین سال کشت آزمایشی قرار گرفتند، افزود : یکی از ارقام کیفی جدید ، زودرس است یعنی پس از نخستین روز نشاء حداکثر تا ۸۰ روز بعد به مرحله برداشت می رسد.

وی ۲ رقم دیگر متوسط رس معرفی کرد و گفت که این ارقام در بازه زمانی ۹۰ تا ۱۰۰ روزه به مرحله برداشت می رسند ضمن این که در برابر " ورس " ( خوابیدگی ) مقاوم هستند و در برابر آفت تحمل بالایی دارند و در عملکرد و کیفیت نیز همانند ۲ رقم شیرودی و فجر هستند.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور با اعلام این که این ارقام جدید با همکاری چندین کشاورز پیشرو در مناطق مختلف استان کشت شده است ، پیش بینی کرد که از این مزارع بذرهای قابل توجهی برای گسترش کشت طی سال های آینده تولید شود.

عرفانی یکی از دلایل اصلی تهیه و تولید ارقام جدید برنج زودرس را استقبال کشاورزان به کشت دوم عنوان کرد و گفت : گسترش سطح زیرکشت ارقام پرمحصول کیفی برنج همواره مورد تاکید محققان و پژوهشگران بخش کشاورزی است ولی این راهبرد تاکنون به خاطر زمان حدود ۱۱۰ روزه به بار نشستن ارقام پرمحصول ، با چالش مواجه بوده است.

وی در باره نام ارقام جدید هم توضیح داد که هنوز این ارقام نام تجاری به خود نگرفته اند و فقط به صورت کد مشخص هستند.

معاون مرکز تحقیقات برنج کشور گفت : راهبرد وزارت جهادکشاورزی برای خوداتکایی کشور به محصول برنج داخلی بر محور بالا بردن بهره وری مصرف آب و افزایش بازده تولید در سطح استوار است و همسو با این رویکرد موسسه تحقیقات در صدد معرفی ارقام کیفی پرمحصول متناسب با شرائط جدید اقلیمی شمال کشور است.

این محقق برنج مازندران توضیح داد: در یک دهه اخیر چندین رقم پرمحصول کیفی در موسسه تحقیقات برنج کشور به کشاورزان معرفی شد، اما به دلیل واردات بی رویه، نبود خرید تضمینی با قیمت مناسب و عدم پرداخت بموقع مطالبات شالیکاران سطح کشت ارقام پرمحصول تا سال ۹۲ تا ۹۰ درصد کاهش یافت.

کشت ارقام پر محصول برنج به عنوان یک راهبرد خوداتکایی این محصول استراتژیک مورد هدف کشور است که برای تحقق آن علاوه بر این که مقوله زودرسی، کیفیت و عملکرد حتما باید مورد توجه محققین قرار بگیرد باید موضوع بازار و خرید تضمینی این ارقام به صورت جدی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

طی چند سال اخیر کشاورزان کشت ارقام محلی و سپس کشت دوم را به کشت ارقام پرمحصول ترجیح می دهند، چراکه در کشت ارقام پرمحصول به دلیل طول دوره رشد بالای ۱۱۰روزه ، زمان برای کشت دوباره نشا از دست کشاورز خارج می شود از طرفی در رقم پرمحصول پرورش ساقه شالی یا به اصطلاح محلی مازندرانی دوباره نوج نیز بدست نمی آید.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی ارقام " شیرودی" ، " فجر " ، " روشن " و " تیسا " از رقم های کیفی پر محصول برنج در مازندران است که می تواند مورد استقبال شالیکاران قرار بگیرد چراکه کیفیت ارقام پر محصول ذکر شده نزدیک به رقم بومی طارم محلی و متناسب با ذائقه مردم بوده و بازار خرید و فروش آن نیز همواره وجود دارد.

عملکرد ارقام شیرودی ، فجر ، تیسا و روشن 6 تا هفت تن شلتوک در هر هکتار است که نسبت به ارقام محلی حدود ۲تن بیشتر است.

استقبال شالیکاران مازندران از کشت رقم " تیسا"

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر همچنین از استقبال شایلکاران استان های مازندران و گیلان از رقم " تیسا " که سال گذشته به عنوان یک رقم کیفی پرمحصول معرفی شده بود ، خبر داد و گفت که امسال حدود پنج تن بذر گواهی شده این رقم بین شالیکاران مازندران و گیلان توزیع شده است.

عرفانی با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی مازندران تولید و تهیه ۷۰ تا ۱۰۰ بذر گواهی شده رقم تیسا را امسال در دستور کار قرار داده است و کشاورزان پیشرو این ارقام را کشت کرده اند ، توضیح داد : این رقم مقاوم به آفات ، کم آب بر ، دارای عملکرد هشت تا ۹ تن شلتوک در هکتار، پا کوتاه و مقاوم در مقابل خوابیدگی است.
میانگین عملکرد ارقام کیفی کم محصول برنج در مازندران مانند طارم حدود پنج تن در هکتار است.
وی اظهار داشت : این رقم بر گرفته از بذر ارقام محلی و بومی" طارم " و " بهنام " است که در فرایند رگه گیری از آنها تلاش شده تا عطر ، طعم و کیفیت پخت ارقام کیفی کم محصول را با خود داشته باشد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشا کاری شده است.

مازندران با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ،۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار